Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیعلوم پایه

هود بیولوژیکی و کاربرد های آن چیست؟

هود بیولوژیکی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه میکروبیولوژیکی بوده و باعث حفاظت کاربران در برابر ذرات حاصل از کار با میکروارگانیسم های خطرناک است. این هود می تواند از آلوده شدن نمونه و تجهیزات آزمایشگاهی جلوگیری کند. برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی از جمله هودهای بیولوژیکی، می توان به صوت حضوری و یا اینترنتی به مراکز خرید و شرکت های عرضه کننده وسایل و مواد آزمایشگاهی مراجعه کرد. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با هود بیولوژیکی و کاربردهای آن آشنا می کند.

هود بیولوژیکی چیست؟

برای این که ذرات کوچک میکروبی و سمی که در نتیجه ی انجام آزمایشات شیمیایی و زیست شناسی مانند سانتریفوژ کردن، پیپت کردن، مخلوط کردن و … ایجاد می شود، کنترل شود، از هودهای بیولوژیکی استفاده می شود. زیرا این وسیله می تواند جریان هوای مناسب ایجاد کرده و به محافظت از کاربر، محیط اطراف و نمونه کمک کند. فعالیت هایی چون میکروب شناسی می تواند ذرات معلق و آلوده کننده ای را در محیط آزمایشگاه ایجاد کند که باعث ایجاد بیماری در کاربران شود. با کاربرد هودهای ایمنی، این ذرات از هوا جدا می شود.

هود بیولوژیکی چیست؟
هود بیولوژیکی چیست؟

کلاس بندی هود بیولوژیکی

هودهای ایمنی بیولوژیکی را بر اساس توانایی که در مقابله با عوامل بیولوژیکی و خطرساز دارند، به سه کلاس تقسیم بندی می کنند.

کلاس ۱

این نوع هودها هنگام کار با عوامل بیولوژیکی با میزان خطر کم یا متوسط استفاده می شود. هوا در این وسیله از راه دیافراگم جلو، وارد کابینت می شود و بعد از این که با کمک یک فیلتر HEPA و یا کربن تهویه می شود، به محیط وارد می شود. این هود با این که محیط و کاربران را از آلودگی ها در امان نگه می دارد، تضمینی برای پاک نگه داشتن نمونه ندارد.

کلاس ۲

این نوع از هود ایمنی بیولوژیکی با این که مانند هود ایمنی کلاس ۱، در مقابله با عوامل خطرساز کم یا متوسط استفاده می شود، اما علاوه بر این که از محیط مراقبت می کند، می تواند نمونه را نیز محافظت کند. این هودها مجهز به یک سیستم مکنده در قسمت پایین و یک سیستم دمنده در قسمت بالا هستند. دمیده شدن جریان هوای داخل محفظه از راه دیافراگم صورت گرفته و پاک شدن آن از آلودگی ها توسط فیلترهای مخصوص خواهد بود. بعد هوای پاک از راه دمنده به محفظه ی هود وارد شده و نمونه، محیط و کاربرد در امان می مانند.

کلاس ۳

هود بیولوژیکی کلاس ۳ با این که به طور کامل تخصصی هستند، محافظتی مانند هود ایمنی کلاس ۲، دارند. این نوع هودها برای مقابله با عوامل بیولوژیکی بسیار عفونی طراحی شده و از کاربر، محیط و نمونه محافظت می کنند. با استفاده از این هودها، تماس کاربرد با نمونه به حداقل رسیده و  محفظه ای بسته و محکم در برابر آئروسل دارد.

قیمت خرید تجهیزات آزمایشگاهی با برندهای مختلف و انواع متفاوت، می تواند با هم فرق کند. به عنوان مثال قیمت هودهای ایمنی بیولوژیکی با کلاس های مختلف، متفاوت است.

نکات ایمنی کار با هود بیولوژیکی

برای شروع کار با هود ایمنی بیولوژیکی، سطوح کار و هود و همچنین دیواره های داخلی و جانبی هود را تمیز کنید. مواد و تجهیزات خود را داخل هود قرار داده، از دستکش استفاده کنید. مانع ورود جریان هوا به داخل محفظه هود نشده و با انجام حرکات آهسته، آزمایش خود را انجام دهید. قبل از این که دست خود را از زیر هود خارج کنید، آن ها را ضدعفونی کنید. با به کار بردن مواد جذب کننده، سطح کار در صوت آلوده شدن با ریختن مواد، تمیز می شود. فاصله مواد تمیز از وسایلی که آئروسل ها را ایجاد می کنند، حداقل باید ۱۵۰ میلی متر فاصله داشته باشد.

با خرید تجهیزات آزمایشگاهی به صورت اینترنتی، می توانید در وقت و هزینه صرفه جویی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا