Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پرخواننده

داروهای معجزه آسا برای خشکی و ترک لب | علت خشکی لب

خشکی و ترک لب یکی از مشکلات شایع اما بسیار دردناک است. اگر لب‌ها یتان بارها و بارها ترک می ‌خورد، مهم است که دلیل آن را بدانید. زیرا بدون شناخت علت نمی توان مشکل را درمان کرد.

دلایل زیادی می تواند باعث خشکی و ترک لب شود. گاهی کمبود آب بدن، آب و هوا، خشکی پوست و کمبود ویتامین ها باعث این مشکل می شود. همچنین کمبود روی، آهن و ویتامین های E،C و D نیز می تواند باعث خشکی و ترک لب شود.

لب های خشک و ترک خورده گاهی بسیار جدی می شوند و به دلیل ترک خوردن های مکرر، زخم هایی روی لب ها ایجاد می شود. به همین دلیل مهم است که از لب‌ ها نیز باید مانند سایر قسمت‌های بدن مراقبت کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک به علت خشکی و ترک لب و درمان های آن می پردازیم لطفا همراه ما باشید.

علت خشکی و ترک لب

پوست لب ‌های شما نازک‌ تر از بقیه قسمت ‌های بدن است، بنابراین بیشتر مستعد خشکی و ترک خوردن است. به طور کلی، دلایل رایج ترک لب ها عبارتند از هوای سرد یا خشک، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و لیسیدن مکرر لب ها. در اینجا دلایل خاص هر نوع ترک لب آورده شده است:

لیس زدن مکرر لب

لیسیدن بیش از حد لب ها، لایه روغنی سطحی که رطوبت لب ها را حفظ می کند از بین می برد و آنها را مستعد خشکی و ترک خوردن می کند. علاوه بر این، آنزیم های گوارشی موجود در بزاق ممکن است لب ها را با از بین بردن رطوبت آنها تحریک کنند.

شیلیت تماسی یا اگزماتوز

مقصر این نوع لب های ترک خورده مواد تحریک کننده مانند مواد نگهدارنده و رنگ های موجود در محصولاتی مانند رژ لب، خمیر دندان، برخی غذاها و حتی خودکارها هستند.

شیلیت زاویه ای

این نوع لب های ترک خورده در افرادی که دارای چین و چروک های عمیق در گوشه های دهان خود هستند و اغلب گوشه های لب را می لیسند، رایج است. همچنین می تواند ناشی از کمبود ویتامین و مینرال هایی مانند B6 یا روی یا شرایطی مانند بیماری سلیاک باشد. این وضعیت اغلب در افراد دیابتی و افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی مانند پرخوری عصبی و بی اشتهایی عصبی یافت می شود.

کراتوز خورشیدی

شیلیت اکتینیک که به عنوان کراتوز خورشیدی نیز شناخته می شود به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب مزمن رخ می دهد. این ترک خوردگی اغلب در افرادی که در فضای باز کار می کنند مانند کشاورزان، کارگران ساختمانی و نجات غریق یافت می شود.

شیلیت ناشی از دارو

شیلیت ناشی از دارو معمولا توسط رتینوئیدها (که برای درمان آکنه یا پسوریازیس استفاده می شود) یا سایر داروها مانند آنتی بیوتیک های موضعی یا بی حس کننده های موضعی ایجاد می شود.

علت خشکی و ترک لب
علت خشکی و ترک لب

علائم و نشانه های خشکی و ترک لب

به طور کلی، علائم و نشانه های ترک لب عبارتند از:

  • ترک یا شکاف بر روی لب
  • خشکی
  • سرخی
  • پوسته شدن لب

خشکی لب را جدی بگیرید

اگر ترک خوردگی لب شما با استفاده از مرطوب ‌کننده لب بهبود نمی ‌یابد، ممکن است به یک بیماری مانند اگزما مبتلا باشید و باید از پزشک عمومی یا متخصص پوست در مورد مناسب بودن داروها و آزمایش‌ های پچ مشاوره بگیرید.

خشکی لب‌ ها، به‌ ویژه گوشه‌ های دهان می‌ تواند نشان ‌دهنده این باشد که بدن شما بیش از حد مخمر تولید می‌ کند و عفونت دارید. اگر مدتی است که از این بیماری رنج می برید استفاده از یک دوره آنتی بیوتیک برای رفع مشکل ضروری است.

ترک لب نشانه چیست

زندگی با لب های ترک خورده و خشک در تمام روز یکی از ناراحت کننده ترین احساسات است. شما مدام لب هایتان را می لیسید تا آن ها را آبرسانی کنید اما بزاق شما حاوی آنزیم های گوارشی مانند آمیلاز و مالتاز است که اساسا پوست ظریف لب ها را ضعیف می کند و آنها را در برابر هوای خشک آسیب پذیرتر می کند که حتی می تواند منجر به ترک لب ها و خونریزی لب ها شود. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خاص نیز می تواند منجر به ترک لب شود که عبارتند از:

  • کمبود زینک
  • ویتامین سی
  • ویتامین های گروه B
  • مصرف بیش از حد ویتامین A
  • کمبود آهن

درمان ترک لب

اگرچه خشکی یا ترک خوردن لب‌ ها می ‌تواند دردسرساز باشد، اما راه‌ های متعددی برای درمان آنها وجود دارد. اگر لب‌ های ترک خورده دارید، یک بالم لب ممکن است به آبرسانی آنها کمک کند. آکادمی پوست آمریکا استفاده از محصولات لب حاوی نفت را توصیه می کند که به آنها ژل نفتی یا روغن معدنی نیز گفته می شود.

همچنین ایده خوبی است که اقدامات بیشتری برای محافظت از لب های خود در برابر هوای سرد، آفتاب و باد در طول زمستان انجام دهید. شما باید قبل از بیرون رفتن از یک بالم لب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید.

اگر باد می ‌وزد، لب‌های خود را با شال بپوشانید تا از اثرات خشک کننده باد محافظت شوند. نوشیدن مقدار زیادی مایعات به شما کمک می کند تا لب های سالم و هیدراته داشته باشید.

اگر هوای خانه شما خشک شود، یک مرطوب کننده می تواند به هوا رطوبت اضافه کند و احتمال ترک خوردن لب ها را کاهش دهد.

اگرچه ممکن است لیسیدن لب ها راهی برای مرطوب کردن فوری لب ها به نظر برسد، اما در واقع بسیار خشک کننده است. هنگامی که بزاق از سطح لب ها تبخیر می شود، آنها را خشک تر از قبل می کند.

اگر بالم لب، دوری از آفتاب و باد و سایر تلاش‌ ها برای آبرسانی لب‌هایتان کمکی به بهبود شما نکرد بهتر است از متخصص پوست یا پزشک خود در مورد خشکی مزمن لب‌هایتان سوال کنید.

درمان ترک لب
درمان ترک لب

درمان خانگی خشکی و ترک لب در طب سنتی

در پزشکی به لب‌ های خشک و ترک خورده شیلیت می‌ گویند. اگر عادت به لیسیدن یا گاز گرفتن لب های خود داشته باشید یا از محصولاتی استفاده کنید که باعث تحریک و خشکی لب های شما می شوند خشکی لب ها را تجربه خواهید کرد. در ادامه به درمان های سنتی خشکی و ترک لب اشاره شده است.

روغن نارگیل بکر

روغن نارگیل بکر دارای چندین ویژگی است که آن را برای استفاده بر روی لب ها ایده آل می کند. این ترکیب پوست لب ها را مرطوب کرده، از خشکی آن ها جلوگیری کرده و ظاهری سالم به آن ها می بخشد.

شی باتر

کره شی چربی استخراج شده از مغز درخت شی آفریقایی است. رنگ آن مایل به سفید یا عاجی است و جزء رایج بسیاری از مرطوب کننده ها است. به دلیل خواص نیمه جامد و قوام کره ای خود به عنوان یک نرم کننده و مرطوب کننده غنی برای پوست، مو و پوست سر عمل می کند.

کره کوکوم

از دانه های کوکوم برای تهیه کره کوکوم استفاده می شود. کره کوکوم سفت و جامدی پایداری است. کره کوکوم در ساخت صابون ها، مرطوب کننده ها و لوازم آرایشی استفاده می شود. این یک مرطوب کننده طبیعی است و کمک می کند تا پوست صاف، نرم و ابریشمی شود.

کره کاکائو

دانه های کاکائو منبعی است که کره کاکائو از آن به دست می آید. جدا از شکلاتی که همه ما آن را دوست داریم، دانه های کاکائو یک کره غنی از چربی و نرمی خامه ای ایجاد می کند. این ماده مغذی لب ها را مرطوب کرده و وقتی خشک و ترک خورده هستند به بهبود آنها کمک می کند.

درمان قطعی و فوری خشکی و ترک لب

عسل به دلیل کاربردهای بی شمارش در پزشکی شناخته شده است. عسل برای مدت طولانی در درمان بیماری های مختلف پوستی مورد استفاده قرار گرفته است.

برای درمان بریدگی ها و زخم ها استفاده می شود، زیرا باعث ترمیم سلول های پوست و فعالیت در برابر میکروارگانیسم های مختلف (فعالیت ضد میکروبی) می شود. استفاده از عسل در محصولات مراقبت از پوست بسیار گسترده است. عسل را می توان برای التیام پوست خشک و ترک خورده لب ها به دلیل خواص مرطوب کنندگی، ضد التهابی و تسکین دهنده آن استفاده کرد.

درمان ترک لب در خانه

هنگامی که متوجه ترک لب‌ هایتان شدید می ‌توانید از هر یک از درمان ‌های خانگی زیر برای ترک لب‌ها استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا

خواص ضد التهابی ژل آلوئه ورا بر سلامت دهان و دندان ما اثر آرام بخشی دارد. خشکی لب ها، بیماری لثه و سایر مسائل مربوط به سلامت دهان همگی می توانند از این درمان سود ببرند. علاوه بر این، آنزیم های موجود در ژل آلوئه ورا دارای اثرات لایه برداری ملایمی هستند که پوسته های مرده لب را از بین می برند.

ترکیب گلبرگ های رز و شیر

لب ها از ویتامین E موجود در عصاره گل رز بهره می برند. علاوه بر این شیر حاوی اسید لاکتیک است و می توان از آن برای لایه برداری پوست و از بین بردن سلول های مرده استفاده کرد. به لطف این مزایا ترکیبی از هر دو به صورت خمیر برای لب های ترک خورده و بهبود رنگ طبیعی لب ها بسیار مفید است.

روغن زیتون

اسیدهای چرب موجود در این روغن می تواند به ما در جلوگیری از کم آبی کمک کند. در نتیجه، به عنوان درمانی برای پوست های پوسته پوسته و موهای شکننده پیشنهاد می شود. روغن زیتون را مانند روغن نارگیل می توان روی لب‌ها مالید.

برگ گشنیز

برگ گشنیز سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، آهن، آنتی اکسیدان ها و بتاکاروتن است. علاوه بر این از سلول های پوست را از استرس اکسیداتیو محافظت می کند. به این ترتیب لب های شما خشک و ترک نمی خورد.

برش خیار

خیار به دلیل غنی بودن از مواد مغذی و آبرسانی معروف است. بنابراین اگر لب هایتان ترک خورده است، سعی کنید یک برش خیار را روی آن بمالید. این روش با تامین ویتامین ها و مواد معدنی به لب، پوست خشک لب را تغذیه و بازسازی می کند.

درمان ترک لب در خانه
درمان ترک لب در خانه

پیشگیری از خشکی و ترک لب

برای جلوگیری از ترک خوردن لب‌ها می‌توانید اقداماتی را در خانه انجام دهید:

سعی کنید لب هایتان را زیاد لیس ندهید زیرا بزاق به سرعت تبخیر می شود و باعث می شود لب های شما خشک تر شوند.

از لب های خود محافظت کنید. برای حداکثر رطوبت و محافظت، یک محصول تسکین دهنده لب را انتخاب کنید که حاوی موم زنبور عسل یا وازلین باشد. اگر برای مدت طولانی در نور روز در هوای سرد یا خشک بیرون هستید، یک محصول لب غیر تحریک کننده (بدون عطر و طعم) با محافظت در برابر آفتاب با SPF انتخاب کنید.

هیدراته بمانید. نوشیدن مایعات زیاد و حتی استفاده از مرطوب کننده می تواند کمک کننده باشد، به خصوص در ماه های سرد و خشک سال.

از عوامل تحریک کننده اجتناب کنید. از محصولات مراقبت شخصی، عطرها یا غذاهایی که باعث تحریک لب ها می شوند، استفاده نکنید.

قرص برای ترک لب

لب های ترک خورده معمولا با درمان های خانگی خود به خود بهبود می یابند. اگر لب های ترک خورده شما خوب نمی شوند یا اگر لب های شما به شدت ترک خورده یا متورم می شوند، به پزشک مراجعه کنید. اینها ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد.

در صورتیکه ترک لب شما به دلیل کمبود ویتامین باشد می توانید با قرص های مولتی ویتامین مینرال یا ویتامین E به درمان آن کمک کنید.

داروی خشکی و ترک لب

بالم لب، ژل نفتی، کورتیکواستروئیدهای موضعی، پمادها و نرم کننده های موضعی مانند وازلین و آکوافور برای درمان خشکی لب ها تجویز می شوند. گاهی اوقات، لیزر یا انجماد نیتروژن نیز می تواند پوست آسیب دیده لب را بهبود ببخشد.

پماد ترک لب

پماد هیدروکورتیزون به عنوان مرطوب‌ کننده و ضد التهاب برای رفع مشکلات پوستی از جمله ترک خوردگی لب ها تجویز می شود. برای مشاهده نتایج بهتر می توانید ابتدا از پماد هیدروکورتیزون و سپس از یک مرطوب کننده روی لب های خودتان استفاده کنید.

پماد ترک لب کودکان

برای درمان ترک لب کودکان می توانید از انواع بالم لب مخصوص کودکان مانند بالم لب کودک سبامد مدل baby پس از مشورت با پزشک استفاده نمایید.

بهترین پماد برای ترک لب

پماد ویتامین A و D بهترین دارو برای رفع ترک و خشکی لب ها است. این پماد به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک کرده و از خشکی پوست جلوگیری می کند. پماد ویتامین A و D خصوصا در زمستان برای نرم شدن لب ها و جلوگیری از ترک خوردگی لب ها بسیار موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا