Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

تفاوت کاغذ بالکی و تحریر چیست؟

کاغذ بالکی یا کاغذ چاپ ازجمله محبوب ترین کاغذها در صنعت چاپ محسوب می‌شود. خواص و ویژگی های کاغذ بالکی موجب کاربرد گسترده آن در صنعت چاپ شده است. توجه شود که کاغذ بالکی با کاغذ تحریر متفاوت است. از تفاوت کاغذ بالکی و تحریر می‌توان به رنگ آن ها اشاره کرد. دیگر تفاوت کاغذ بالکی و تحریر این است که در انواع بالکی ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. این در حالی است که برای سفید کردن کاغذ تحریر از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. البته توجه شود که تفاوت کاغذ بالکی و تحریر در قیمت نیز وجود دارد. انواع کاغذ بالکی از قیمتی اقتصادی برخوردارند. خرید و فروش کاغذ بالکی به دلیل محبوبیت و مصرف گسترده در صنعت چاپ بسیار صورت می‌پذیرد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی با ما همراه باشید تا بیشتر با استفاده از کاغذ بالکی و مزایا مصرف آن آشنا شوید.

کاغذ بالکی چیست

کاغذ بالکی با نام کاغذ کتاب یا کاغذ چاپ نیز شناخته می‌شود. این کاغذ بیشتر برای چاپ کتاب شده و رنگ و سبک بودن کاغذ بالکی موجب کاربرد و محبوبیت آن شده است. البته این کاغذ را نباید با کاغذ کاهی اشتباه گرفت. کاغذ بالکی سبک است و به همین دلیل نام کاغذ سبک نیز بر آن نهاده‌اند. از تفاوت کاغذ بالکی و تحریر این است که انواع بالکی بهترین کاغذ برای چاپ کتاب بشمار می‌آیند. فروش کاغذ بالکی در دو رنگ طبیعی یعنی کرم و طوسی صورت می پذیرد. لازم به ذکر است که سبکی این کاغذ به معنای نازک بودن یا بی‌کیفیت بودن آن نیست، بلکه این انواع دارای ضخامت بیشتری نسبت به کاغذهای معمولی و سفید هستند.

رنگ کرم کاغذ بالکی موجب شده تا گاهی آن را کاغذ کرم نیز بنامند که موجب می‌شود برخی افراد آن را با کاغذ کاهی اشتباه گیرند. کاغذ بالکی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به انواع کاغذ کاهی داشته و ازلحاظ جنس و نحوه ساخت کاملا با آن متفاوت است.

تفاوت کاغذ بالکی و تحریر

کاغذ طبیعی کرم رنگ و یا رنگ چوب است. جهت سفید شدن کاغذ به آن مواد شیمیایی افزوده می‌شود. مهم‌ترین دلیل تفاوت کاغذ بالکی و تحریر به نحوه تولید متفاوت آن‌ها برمی‌گردد. استفاده از رنگ سفید و مواد شیمایی در کاغذ تحریر از دلایل مهم تفاوت این دو است. سفید بودن کاغذ تحریر موجب شده تا به آن کاغذ سفید نیز گفته شود. کاغذ بالک به‌صورت مکانیکال تولید شده و در تولید آن هیچ ماده شیمیایی نقش ندارد. بنابراین کاغذ بالکی سازگار با محیط ‌زیست است.

دیگر تفاوت کاغذ بالکی و تحریر اندازه و وزن آن‌هاست. کاغذ تحریر دارای وزن ۷۰ گرم و ضخامت ۹۰ تا ۹۵ میکرون در قطع معمولی است، این در حالی است که کاغذ بالکی ۵۵ گرم وزن دارد. ضخامت این نوع به ۱۰۰ تا ۱۱۰ میکرون است. توجه شود که از هر دو کاغذ در چاپ انواع کتاب، اوراق، پاکت و سربرگ و… استفاده می‌شود. اما استفاده از انواع بالکی صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

تفاوت کاغذ بالکی و تحریر در خواص

سبک بودن از مهم‌ترین مزایای کاغذ بالکی در صنعت چاپ کتاب است. کتاب‌های قطور چاپ‌شده با کاغذ بالکی از وزن بسیار کمی در مقایسه با کتاب‌های چاپ شده با کاغذ تحریر برخوردارند. بنابراین از محبوبیت بیشتری برخوردارند. از مزایای چاپ کتاب با کاغذ بالکی بازماندن صفحات کتاب در هنگام مطالعه آن است.

از تفاوت کاغذ بالکی و تحریر رنگ کرم کاغذ بالک است. رنگ این انواع کاغذ باعث خستگی چشم نشده و مطالعه را برای خوانندگان لذت‌بخش ‌تر خواهند نمود. درواقع کاغذ بالکی از بهترین انتخاب‌ها برای چاپ کتاب های درسی و رمان است. در ادامه به مزایا کاغذ بالکی نسبت به انواع تحریر اشاره شده است. فروش کاغذ بالکی در صنعت چاپ به صورت گسترده صورت می پذیرد.

  • کاغذ بالک سبک است.
  • نسبت به کاغذ تحریر ضخامت بیشتری دارد.
  • در هنگام مطالعه صفحات کتاب بسته نمی‌شوند.
  • دارای رنگ کرم بوده و سازگار با چشم است.
  • کیفیت مناسبی دارد.
  • بازیافت آن آسان است.
  • فاقد مواد شیمیایی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا