Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

بهترین درمان فوری خشکی چشم | علت و داروی خشکی چشم

خشکی چشم که به عنوان سندرم چشم خشک یا کراتوکونژونکتیویت نیز شناخته می شود زمانی رخ می دهد که چشم های شما اشک کافی تولید نمی کنند یا اشک هایی تولید می کنند که ترکیب شیمیایی مناسبی ندارند. اشکی که چشم شما به طور معمول تولید می کند برای سلامت کلی چشم و بینایی ضروری است.

علائم خشکی چشم می تواند ناشی از روند طبیعی پیری، تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض برخی شرایط محیطی، مشکلات مربوط به پلک زدن طبیعی یا داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، داروهای ضد بارداری خوراکی یا داروهای ضد افسردگی باشد.

سندرم چشم خشک همچنین می تواند نشانه مشکلات عمومی سلامتی مانند آرتریت یا قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و محرک های محیطی باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با عوارض خشکی چشم و درمان خشکی چشم ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علت خشکی چشم

عوامل زیادی می توانند باعث سندرم چشم خشک شوند از جمله:

  • شرایط محیطی مانند گرد و غبار، دود یا باد
  • استفاده از لنزهای تماسی
  • اختلال عملکرد غده میبومین (MGD)
  • افزایش سن
  • مشکلات پلک
  • سایر شرایط سلامتی، از جمله سندرم شوگرن، اختلالات تیروئید، یا کمبود ویتامین A
  • ضربه به چشم یا جراحی
انواع خشکی چشم
انواع خشکی چشم

انواع خشکی چشم

سندرم چشم خشک همانطور که گفته شد به این معنی است که چشمان شما اشک کافی تولید نمی کنند. این در واقع تنها بخشی از داستان است و انواع مختلفی از بیماری ها نیز باعث این عارضه می شوند. علل اصلی این بیماری در ادامه ذکر شده است:

خشکی چشم ناشی از کم آبی

در صورت کمبود آب در بدن چشم ها نیز اشک کافی تولید نمی کنند. غده اشکی که در گوشه فوقانی و بیرونی هر چشم قرار دارد اشک را تولید می کند. این اشک ها لایه میانی و آبکی فیلم اشکی چشم را تشکیل می دهند. برخی از شرایط خودایمنی می توانند باعث التهاب در غده اشکی شوند و از تولید اشک کافی جلوگیری می کنند.

خشکی چشم تبخیری

این وضعیت زمانی رخ می دهد که اشک های شما خیلی سریع تبخیر شوند. شایع ترین علت، اختلال عملکرد غدد میبومین است. این بدان معنی است که غدد پلک شما که لایه خارجی و روغنی لایه اشکی را تولید می کنند به درستی کار نمی کنند. در نتیجه لایه روغنی ناپایدار است و نمی تواند از خشک شدن لایه آبکی اشک محافظت کند.

خشکی چشم مختلط

برخی از افراد کمبود اشک و بی ثباتی اشک دارند. این بدان معنی است که چشم های آنها اشک کافی تولید نمی کنند و لایه اشکی آنها نیز ناپایدار است. هر دوی این مشکلات منجر به علائم آزادهنده سندرم چشم خشک می شوند.

بیماری خشکی چشم چقدر شایع است

تحقیقات نشان داده است که ۱۶ میلیون نفر در ایالات متحده دچار سندرم چشم خشک هستند. در سراسر جهان، این بیماری ده ها میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت در آسیا در مقایسه با آمریکای شمالی و اروپا شایع تر است. همچنین در میان افرادی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند بسیار شایع است.

علت خشکی چشم
علت خشکی چشم

خشکی چشم نشانه چه چیزی است

این بیماری ممکن است به خودی خود یا همراه با سایر شرایط پزشکی رخ دهد. در برخی موارد این وضعیت نشانه بیماری های زیر است:

  • سندرم شوگرن (حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به سندرم چشم خشک، سندرم شوگرن دارند).
  • دیابت (اگر دیابت دارید، تقریبا ۵۰ درصد احتمال دارد که به این عارضه مبتلا شوید).
  • بیماری چشمی
  • بلفاریت

علائم خشکی چشم

ممکن است احساس کنید چیزی در چشم شما وجود دارد که بیرون نمی‌ آید. این می تواند مانند یک احساس خراشیدگی، شن و ماسه باشد. علائم این بیماری همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سوزش چشم ها
  • احساس حساسیت به نور
  • تاری یا تغییر دید
  • مخاطی که از چشم خارج می شود
  • چشمان پر از اشک، با اشک های اضافی که روی گونه های شما جاری است

ریسک فاکتورهای خشکی چشم

برخی از ریسک فاکتورها را نمی توانید کنترل کنید. به عنوان مثال، هر چه سن شما بالاتر می رود، احتمال ابتلا به سندرم چشم خشک بیشتر می شود. اما خطرات دیگر را ممکن است بتوانید از طریق تغییر سبک زندگی یا تنظیم داروهایتان مدیریت کنید.

عوامل محیطی و شیوه زندگی، مواردی مانند آب و هوا، مدت زمانی که صرف تماشای صفحه نمایش می کنید، استفاده از لنزهای تماسی، سیگار کشیدن یا آلرژی می تواند خطر این بیماری را افزایش دهند.

مصرف برخی داروها می توانند احتمال این عارضه را افزایش دهند، از جمله برخی از داروهای افسردگی، آلرژی، فشار خون، گلوکوم، یائسگی و مسکن. آنتی کولینرژیک ها، داروهای ضد بارداری خوراکی و رتینوئیدهای سیستمیک نیز می توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.

بیماری‌های عصبی مختلف، بیماری‌ های چشمی، بیماری های خود ایمنی و غدد درون ریز نیز می ‌توانند خطر سندرم چشم خشک را افزایش دهند. برخی از جراحی های از جمله لیزیک، جراحی آب مروارید و جراحی قرنیه نیز احتمال این بیماری را افزایش می دهند.

درمان خانگی خشکی چشم
درمان خانگی خشکی چشم

درمان خانگی خشکی چشم

پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که درمان را با داروهای خانگی شروع کنید، به خصوص اگر علائم شما خفیف باشد. این درمان ها عبارتند از:

از محرک های محیطی اجتناب کنید

اینها شامل هر چیزی است که علائم شما را تشدید کند. محرک های رایج عبارتند از دود سیگار، دریچه های هوا که به سمت صورت شما می وزد، باد و مواد حساسیت زا. استفاده از عینک یا عینک آفتابی در خارج از منزل نیز مفید است.

در اتاق خواب خود از مرطوب کننده استفاده کنید

بسته به جایی که در آن زندگی می کنید، ممکن است در طول زمستان که از وسایل گرمایشی استفاده می کنید، رطوبت خانه شما بسیار پایین باشد (کمتر از ۲۵%). این امر می تواند علائم سندرم چشم خشک را بدتر کند. یک مرطوب کننده می تواند به شما در کاهش علائم کمک کند.

کمپرس گرم روی چشمان خود قرار دهید

ماسک حرارتی چشم را از هر داروخانه ای خریداری کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه روی چشمانتان بماند. این روش می تواند به کاهش علائم شما کمک کند و به غدد میبومین اجازه دهد چربی بیشتری تولید کنند.

به چشمان خود استراحت دهید

زمانی که در حال مطالعه یا استفاده از کامپیوتر هستید تمرین قانون ۲۰/۲۰/۲۰ ممکن است کمک کننده باشد. هر ۲۰ دقیقه یکبار بایستید و چشمان خود را به مدت ۲۰ ثانیه روی چیزی در فاصله ۲۰ فوتی متمرکز کنید. همچنین، هنگام مطالعه یا استفاده از صفحه نمایش، سعی کنید بیشتر پلک بزنید تا به تولید اشک کمک کنید.

اسید چرب امگا ۳ مصرف کنید

برخی تحقیقات نشان می دهد که این مکمل ها ممکن است از تولید اشک حمایت کرده و به کاهش علائم شما کمک کنند. قبل از مصرف هر گونه مکملی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید زیرا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند.

درمان خانگی خشکی چشم
درمان خانگی خشکی چشم

درمان خشکی چشم

خشکی چشم یک بیماری معمولی پیشرونده و مزمن است که بسته به علت و شدت آن گاهی اوقات ممکن است به طور کامل درمان یا کنترل نشود. اما در بیشتر موارد سندرم چشم خشک با موفقیت مدیریت می شود. گزینه های درمانی مختلفی برای این بیماری وجود دارد زیرا دلایل مختلفی دارد.

در صورت خشکی خفیف چشم ناشی از استفاده بیش از حد از کامپیوتر، تکالیف مدرسه، مطالعه و موارد دیگر، بهترین درمان برای چشم استفاده از قطره های چشم روان کننده یا اشک مصنوعی است. این قطره ها تسکین دهنده سریع هستند. اغلب اوقات، اثر تسکین دهنده آنها کوتاه مدت است و باید به طور مکرر برای تسکین کافی استفاده شود. روانکاری طولانی مدت را می توان با قطره های چشمی خاصی که بیشتر شبیه ژل هستند و ویسکوزیته بالایی دارند، فراهم کرد.

موادی که در یک قطره چشمی خاص استفاده می شوند برای نوع خاصی از سندرم چشم خشک مفید هستند. به عنوان مثال، یک مارک خاص ممکن است برای بیماری خشکی چشم تبخیری بهتر عمل کند در حالی که برخی از مارک های دیگر ممکن است برای خشکی چشم با کمبود آب موثر باشد. حتما دستورالعمل های چشم پزشک خود را در مورد فرمولاسیون یا مارک قطره چشمی که باید استفاده کنید و هر چند وقت یکبار باید از آنها استفاده کنید، دنبال کنید.

عوارض خشکی چشم

شدت این بیماری می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما معمولا خفیف است و باعث نگرانی جدی نمی شود. علائم در موارد خفیف تر را می توان به راحتی با استفاده از محلول های ساده مانند قطره چشم درمان کرد. موارد جدی تر می تواند برای کیفیت زندگی شما مضر باشد و حتی اگر کنترل نشود، باعث ایجاد مشکلات مهم تری می شود. در زیر برخی از عوارض احتمالی ناشی از این عارضه آورده شده است:

عفونت: اشک ‌های ما حاوی پروتئین‌ هایی هستند که به محافظت از چشم ‌ها در برابر میکروب ‌ها کمک می‌ کنند و اگر تولید اشک کاهش یابد می‌ تواند منجر به عفونت شود.

آسیب به سطح چشم: بدون لایه ای از اشک محافظ کافی، سطح چشم شما در برابر خراش و التهاب آسیب پذیر است.

از دست دادن بینایی: در موارد نادر، هنگامی که عفونت یا التهاب ناشی از خشکی چشم درمان نشود، ممکن است باعث از دست دادن بینایی شود.

 درمان گیاهی خشکی چشم

یکی از تاثیرگذارترین تکنیک هایی که می توان در خانه برای اختلالات چشمی امتحان کرد استفاده از کمپرس چای است. ضماد چای سیاه دم کرده در صبح برای چشم مفید است. اما برخی از چای ها موثرتر از چای سیاه هستند. به عنوان مثال، چای بابونه به دلیل خواص ضد التهابی و آرامش بخش آن بسیار موثر است. علاوه بر این، چای دانه رازیانه را می توان برای سندرم چشم خشک توصیه کرد. خیساندن پنبه در یکی از این دمنوش ها و قرار دادن آن روی چشم بسته به مدت ۱۰ دقیقه می تواند در درمان این عارضه مفید باشد.

بهترین قطره برای خشکی چشم

سندرم چشم خشک وضعیتی است که در آن فرد قادر به تولید اشک کافی برای روان کردن یا تغذیه چشم نیست. بهترین قطره برای درمان این عارضه توسط پزشک پس از معاینه چشم ها برای شما تجویز خواهد شد.

بخور برای خشکی چشم

اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید و از سندرم چشم خشک رنج می برید، می تواند در محیط های بسته مانند منزل از بخور سرد یا گرم استفاده کنید. وجود بخار با مرطوب کردن هوا از خشک شدن لایه اشک چشم ها جلوگیری می کند و در کنار اشک مصنوعی می تواند در کاهش عوارض این بیماری مفید باشد.

بهترین قطره برای خشکی چشم
بهترین قطره برای خشکی چشم

درمان خشکی چشم در طب سنتی

روغن نارگیل

نارگیل حاوی اسیدهای چرب مانند اسید کاپریک و اسید لوریک است که برای پوست شما مفید است. آنها همچنین بسیار مرطوب کننده و ضد التهاب هستند و از این رو می توان از آنها برای روانکاری فوری چشم های خشک و خارش دار استفاده کرد.

ویتامین ها و مواد مغذی

سندرم چشم خشک می تواند در نتیجه کمبود ویتامین رخ دهد. مطالعات ثابت کرده اند که کمبود ویتامین های D، B12 و A با ایجاد این بیماری مرتبط است. بنابراین، غذاهای غنی از این ویتامین ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهایی مانند زرده تخم مرغ، آب پرتقال، غلات، آب پرتقال، هویج، اسفناج، کلم بروکلی و کره منابع غنی ویتامین D و A هستند.

خیار

خیار به طور گسترده ای برای درمان سندرم چشم خشک استفاده می شود. آنها سرشار از آب هستند که به آرامش چشم شما کمک می کند. آنها همچنین حاوی ویتامین A هستند که استفاده موضعی از آن یک درمان ثابت شده برای درمان خشکی چشم است.

چای بابونه

بابونه به دلیل داشتن اثرات آرام بخش و خواص ضد التهابی و تسکین دهنده طبیعی، راهی عالی برای رفع خشکی و چشم ملتهب است. این چای می تواند به جبران رطوبت از دست رفته در چشم ها و کاهش تحریک ناشی از این بیماری کمک کند.

عمل خشکی چشم

اگر روش های معمول مانند استفاده از اشک مصنوعی در درمان سندرم چشم خشک موثر نباشند پزشک ممکن است برای باز کردن مجاری اشکی مسدود شده و سایر روش هایی که به مرطوب شدن چشم ها کمک می کند عمل جراحی را تجویز می کند.

درمان قطعی خشکی چشم

Lumenis Optima M22 IPL یک درمان انقلابی برای سندرم چشم خشک است که از نور درمانی در ناحیه چشم برای شکستن چرخه خشکی چشم که معمولا به دلیل اختلال عملکرد غدد میبومین ایجاد می شود، استفاده می کند. IPL (نور پالسی شدید) می تواند به بازیابی لایه اشک آور، جلوگیری از عفونت و کاهش عروق خونی غیرطبیعی و التهاب کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا