Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

استویا و دیابت چه رابطه ای با هم دارند؟

استویا و دیابت در کنار هم تعریف می شوند چون استویا به عنوان یک گیاه درمانی برای درمان بیماری دیابت مفید است. یکی از شیرین کننده های طبیعی، گیاه استویا است که جایگزین خوبی برای قند و شکر بوده و به نام شیرین برگ نیز خوانده می شود. درختچه این گیاه را در آمریکای شمالی و جنوبی می توان یافت. ترکیباتی به نام گلیکوزیدهای استویول در استویا وجود دارد که به اندازه ی ۱۵۰ تا ۳۰۰ برابر شیرین تر از شکر است. استویا به عنوان یک شیرین کننده بیشتر به صورت عصاره عرضه می شود. فروش استویا به صورت عصاره برگ در سال ۲۰۱۲ در اروپا تصویب شد.

مطالعه مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک حاضر، ما را با استویا و تاثیر آن بر دیابت آشنا می کند.

استویا و دیابت

با استفاده از گیاه استویا می توان به پیشگیری و همچنین درمان دیابت کمک کرد. برای درمان دیابت از داروهای کنترل کننده این بیماری و تغییر در سبک زندگی استفاده می شود. عصاره استویا می تواند سطح انسولین در بدن را تنظیم کرده و همچنین برای تثبیت آن مفید است. این ماده به جای شکر در غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود. یکی از مزایای استویا برای دیابت، میزان کالری دریافتی در طول روز را کاهش داده و با کم کردن وزن بدن، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. چون استویا بدون کالری است.

برای تحمل گلوکز این گیاه باید طی سه روز و هر ۶ ساعت باید مصرف شود. مفید بودن استویا در کنترل قند خون، به خصوص برای افرادی که مقاومت به انسولین دارند، خبر خوبی خواهد بود.

وجود ترکیب گلیکوزیدهای استویول در استویا، باعث ایجاد احساس تلخی در طعم آن می شود. در نتیجه برای از بین بردن این تلخی، مواد افزودنی به این گیاه اضافه می شود که ممکن است برای افراد دیابتی مضر باشد. این شیرین کننده ها، دکستروز، قندهای الکلی، طعم دهنده های طبیعی و مالتو دکسترین می تواند باشد.

قیمت خرید و فروش استویا با توجه به نوع برند تولید کننده متفاوت است. زیرا محصول برخی از این برندها به حالت طبیعی نزدیکتر است.

مناسب بودن استویا برای افراد دیابتی

استویا با داشتن آنتی اکسیدان فراوان، کالری صفر و مقار گلسیمی صفر، قند خون را زیاد نمی کند. در نتیجه باعث چاقی نمی شود. در سنجش میزان تاثیر مثبت استویا بر دیابت و کاهش قند خون، اثرگذاری آن بیشتر از داروی دیابت گلی برن گلامید است. برای استفاده از این گیاه می توان آن را به صورت دمنوش استویا مصرف کرد. اما باید توجه کرد که برای مقابله با دیابت نباید فقط به استفاده از استویا تکیه کرد، بلکه در کنار آن باید از داروهای ضد دیابتی نیز استفاده کرد.

مناسب بودن استویا برای افراد دیابتی
مناسب بودن استویا برای افراد دیابتی

فواید گیاه استویا

خرید و فروش استویا به جهت خواصی که دارد رونق دارد. یکی از خواص آن، ایجاد احساس سیری و کنترل وزن است. زیرا قند و کالری موجود در این گیاه صفر بوده و باعث کم اشتهایی می شود.

از خواص دیگر استویا، پیشگیری از سرطان لوزالمعده است. استویا دارای استرول ها و ترکیبات آنتی اکسسیدانی مانند کمپفرول است. این ماده می تواند تا ۲۳ درصد خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش می دهد.

کاهش فشار خون از خواص دیگر استویا است که در نتیجه ی گشاد شدن رگ های خونی توسط گلیکوزیدهای موجود در این گیاه است.

عملکرد گیاه استویا به عنوان یک دیورتیک طبیعی می تواند باعث پاکسازی و سم زدایی کبد شود و این عضو را از وجود سموم مختلف پاک کند. درمان کبد چرب یکی از فواید استویا است.

باکتری های موجود در دهان با کمک استویا از بین رفته و پوسیدگی دندان ها رفع می شود. به همین جهت از این گیاه در ترکیب دهانشویه و خمیردندان استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا