Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

طرز تهیه دم نوش استویا چیست؟

دم نوش استویا تهیه شده از گیاه استویا است که فواید بسیاری داشته و گیاه آن به عنوان یک شیرین کننده طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای شیرینی ۲۰۰ برابری نسبت به شکر بوده و در نوشیدنی ها به کار برده می شود. ۱۵۰ نوع از گیاه استویا وجود دارد که بیشتر آن ها در آمریکای جنوبی و شمالی مشاهده می شوند.

قیمت استویا با توجه به برندهای مختلف فرق می کند زیرا کیفیت آن ها متفاوت است. محصولات برخی از انواع این برندها، طبیعی بوده و کیفیت خوبی دارد. اما امکان پردازش زیاد آن ها وجود دارد که محصولی به طور کامل طبیعی محسوب نمی شوند. یکی از راه های مصرف این گیاه، نوشیدن دمنوش آن است. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را چگونگی تهیه ی دمنوش این گیاه آشنا می کند.

خواص گیاه استویا

استویا گیاهی است که میزان کالری کمی داشته و عصاره آن دارای ماندگاری طولانی، مقاومت دمایی بالا و غیر تخمیری است. این گیاه کربوهیدرات نداشته و حاوی استرول ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. یکی از فواید آن کمک به کاهش قند خون و کمک به درمان بیماران دیابتی است.

با توجه به فواید استویا از این گیاه بسیار استفاده می شود و می توان آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کرد. قیمت استویا را عوامل مختلفی چون کشور تولید کننده و نوسانات قیمت ارز، تحت تاثیر قرار می دهد. اما برای استفاده از آن می توان برگ های تازه تهیه شده را در نوشیدنی های سرد و یا گرم و یا به صورت چای استفاده کرد. این گیاه با خاصیت شیرین کنندگی، ایجاد طعم شیرینی در آن ها می کند. بهترین نوعی که از استویا استفاده می شود، عصاره استویا است. اما می توان آن را به صورت پودری و یا حبه ای نیز در بازار یافت.

طرز تهیه ی دم نوش گیاه استویا

ابتدا آب را بجوشانید و بعد از جوشیدن به سرعت زیر شعله را کم کنید. سپس برگ های خشک استویا و پودر دارچین را به آب اضافه کرده و بگذارید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از صاف کردن می توانید دم نوش استویا را مصرف کنید. برای شیرین کردن مواد غذایی خود می توانید از استویا استفاده کنید.

طرز تهیه ی دمنوش گیاه استویا
طرز تهیه ی دمنوش گیاه استویا

رفع تلخی عصاره استویا

بعد از مصرف عصاره استویا احساس تلخی در دهان خود می کنید. علت این تلخی، وجود مولکول گلیکوزیدی در ترکیب آن است که ایجاد طعم شیرینی می کند. با این که خیلی از افراد از این طعم تلخی خوششان می آید، ولی می توان برای رفع آن از افزودنی هایی چون وانیل، هل و یا چاشنی های مشابه استفاده کرد. علاوه بر این می توان از روش های شیمیایی نیز برای رفع تلخی استویا استفاده کرد.

فواید استویا

کشور چین بزگترین کشوری است که به صادرات گیاه استویا می پردازد. از کشورهای دیگر نیز این ماده صادر می شود و قیمت استویا، چون نوع برندهای آن فرق می کند، بالا و پایین می شود.

از فواید استویا می توان به بدون کالری بودن آن اشاره کرد با این که طعم شیرینی به مواد می دهد. با مصرف استویا احساس سیری کرده و میزان اشتهای افراد کاهش پیدا می کند. با توجه به این که استویا می تواند میزان تری گلیسیرید را در بدن کم کرده و میزان چربی مفید خون را بالا ببرد، از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند.

همچنین استفاده از دمنوش این گیاه می تواند به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک کند. ولی باید دقت کرد که استفاده طولانی مدت می تواند عوارضی داشته باشد. در استویا ویتامین C به وفور وجود دارد و با خاصیت سم زدایی که دارد، می تواند با دفع نیکوتین به ترک کردن سیگار در افراد کمک کند.

بهبود انواع سرطان، درمان فشار خون، درمان اگزمای پوستی و افزایش سلامت دهان و دندان از فواید دیگر مصرف استویا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا