Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

STPP چگونه مانع از خوردگی می گردد؟

سدیم تری پلی فسفات ماده ای صنعتی است که با نام اختصاری STPP در بازار شناخته می شود. از کاربرد STPP در صنایع مختلفی همچون صنایع آرایشی بهداشتی، صنایع غذایی، صنعت چرم، متالوژی و… اشاره نمود. انواع STPP در گرید های مختلف خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می گردند. از انواع خوراکی در صنایع غذایی استفاده می شود. استفاده از STPP در صنایع موجب بهبود کیفیت فرآیند تولید خواهد شد. STPP از خوردگی لوله های انتقال آب می تواند ممانعت کند. فروش و خرید سدیم تری پلی فسفات به دلیل کاربرد های صنعتی گسترده بسیار صورت می پذیرد. قیمت STPP با توجه به گرید تولید شده و شرکت تولید کننده ممکن است متغیر باشد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و موارد مصرف سدیم تری پلی فسفات می پردازیم. با ما همراه باشید.

استفاده از STPP در صنایع غذایی

این ماده در صنایع غذایی به عنوان یک افزودنی غذایی شناخته می شود. این ماده حاوی سدیم و فسفات غیرآلی بوده و در مواد غذایی فرآوری شده یافته می شود. از این ماده صنعتی جهت ور آوردن خمیر در نان ها و کیک ها استفاده می شود. کاربرد STPP موجب افزایش حجم و حفظ شکل خمیر می شود.

فسفر یک ماده مینرال در مواد غذایی است که در شیر، لوبیا، انواع گوشت، تخم مرغ، آجیل و… یافته می شود. فسفر آلی در سلامت استخوان ها، ترمیم سلول های بدن، انقباض عضلات و فرآیندهای حیاتی احتیاج است. توجه شود که فسفر معدنی که در افزودنی هایی غذایی (STPP) وجود دارد، این اثرات مفید را نخواهد داشت و تنها موجب کاهش اسیدیته مواد غذایی و بهبود بافت آن ها خواهد شد.

از کاربرد STPP به همراه سایر ترکیبات سدیم فسفات به عنوان امولسیفایر در تولید پنیر نیز استفاده می شود.ورود پلی فسفات‌ها به پنیر، موجب خارج شدن کلسیم از ماتریس کازئین شده و همراه با رطوبت به ماتریس می چسبند. توجه شود که انواع سدیم تری پلی فسفات مورد استفاده در مواد غذایی باید دارای خلوص بسیار بالایی باشند. قیمت خرید تری پلی فسفات با توجه به شرکت تولید کننده متفاوت خواهد بود.

مصرف STPP در شوینده

از STPP در تولید محصولات پاک کننده استفاده می گردد. استفاده از این محصول موجب افزایش توانایی مواد شوینده جهت نفوذ عمیق تر به الیاف لباس شده و به تولید بهتر کف و حباب کمک خواهد نمود. بیشتر کارخانه های شیمیایی از سدیم تری پلی فسفات در محصولات خود استفاده می کنند تا بر کیفیت آن ها بیفزایند. با توجه به قدرت بازی زنجیره STPP، با کاتیون‌های فلزی به ویژه فلزات قلیایی و قلیایی خاکی همچون یون‌های کلسیم و منیزیم که در آب هستند، وارد واکنش می گردد و این‌گونه آب نرم می شود. به همین دلیل از انواع نمک های این محصول در نرم کردن آب های سخت بهره برده می شود. انواع این محصول به دو صورت بدون آب و هگزاهیدرات عرضه می گردد.

آیا STPP مانع خوردگی می شود

این نمک معدنی قادر است تا با یون هایی مانند کلسیم، سرب و منیزیم موجود در آب وارد واکنش شود. STPP با یون های کلسیم و منیزیم آب واکنش داده و به صورت رسوبی بر لوله ها می نشیند. این رسوب از خوردگی لوله ها جلوگیری می کنند. درواقع این رسوب ها به صورت یک فیلم نازک بر روی دیواره ها رسوب کرده و مانع خوردگی خواهند شد. برای خرید سدیم تری پلی فسفات می توان به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه نمود.

ایمنی STPP

این ترکیب در دسته مواد ایمن قرار گرفته دارد. اما استفاده بیش از حد از آن به ایجاد علائم زیر منجر خواهد شد.

  • استفراغ
  • سردرد
  • کاهش یافتن ادرار
  • نفخ و درد شکم
  • سرگیجه
  • ضربان قلب نامنظم

این ماده به راحتی جذب شده و منجر به افزایش سطح فسفات بدن می گردد. این امر می تواند خطرات ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد. مصرف STPP در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی ممنوع اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا