Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییکشاورزی و دامپروری

اثرات کلرید کلسیم در کشاورزی چیست؟

کلرید کلسیم پودری سفید رنگ و محلول در آب است. کلرید کلسیم به عنوان یک ماده صنعتی شناخته می شود. انواع این ترکیب به صورت کلرید کلسیم خوراکی و کلرید کلسیم صنعتی تولید و در بازار عرضه می گردد. از اثرات کلرید کلسیم در کشاورزی استفاده می شود. کاربرد و اثرات کلرید کلسیم در کشاورزی موجب بهبود محصولات کشاورزی و افزایش کیفیت آن ها می شود. کود کلرید کلسیم در کشاورزی مزایا ویژه ای همچون از بین بردن علف های هرز را داراست. خرید و فروش کلرید کلسیم در گرید های مختلف صورت می پذیرد. این ماده به دلیل داشتن خواص ویژه در صنایع و بویژه در کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و مزایا و اثرات کلرید کلسیم در کشاورزی و نحوه مصرف آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با کاربرد این محصول آشنا شوید.

انواع کلرید کلسیم

کلرید کلسیم ترکیبی غیر آلی بوده که می توان آن را به صورت کریستال هایی سفید رنگ یافت. این ماده در آب بسیار محلول بوده و این حلالیت از مزایای آن محسوب می شود. کلراید کلسیم از ترکیب کلسیم و کلر ایجاد شده و شکل ظاهری آن به صورت پرک و کلوخه است. در ادامه به انواع گرید های این ماده اشاره شده است.

  • کلرید کلسیم خوراکی

این نوع از کلرید کلسیم با عنوان کلسیم کلرید خشک یا بدون آب شناخته شده و دارای غلظتی برابر با ۹۶ درصد است. کلرید کلسیم خوراکی ۹۶ درصد در مصارف دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کلرید کلسیم صنعتی

این نوع از کلسیم کلرید در فرم دی هیدرات یا ۲ آبه و با غلظتی در حدود ۷۸ درصد تولید و در بازار خرید و فروش عرضه می شود. فروش کلسیم کلرید صنعتی با درجه خلوص ۷۸ درصد جهت مصارف گوناگون در صنعت نفت و پتروشیمی، صنایع خنک سازی و به عنوان رطوبت گیر بسیار کاربرد دارد.

اثرات کلرید کلسیم در کشاورزی

از اثرات کلرید کلسیم در کشاورزی از بین بردن علف های هرز سالیانه است. این محصول علف های هرز سالیانه را از بین برده و به علف های هرز چند ساله نیز آسیب وارد می کند. این مزیت به نفع رشد محصول مورد نظر است.

این ماده جذب خاک نشده و موجب تخریب خاک نمی گردد. اگر از کلرید کلسیم در زمستان جهت ضد عفونی استفاده شود، برای مناطق کاشت، بهترین روش درمان این است که مناطق با آب شسته شود.

اثرات کلرید کلسیم در کشاورزی برای کنترل علف های هرز استفاده می شود. این ماده برای درمان نقطه ای علف های هرز استفاده می گردد. لازم به ذکر است که محلول های کلرید کلسیم نباید با چشم تماس یابند. زیرا باعث تحریک چشم می شوند.

اثرات کمبود کلرید کلسیم در خاک

مواد معدنی ضروری متعددی در خاک یافته می شوند که البته کلسیم ار ترکیبات مهم خاک محسوب می شود. کلسیم برای ساختن دیواره های سلولی، نگه داشتن گیاه در حالت ایستاده و انتقال سایر مواد معدنی در گیاه ضروری است. کمبود کلسیم در گیاه رشد برگ ها و بافت های جدید را متوقف می کند. بعلاوه بروز لکه های قهوه ای نیز از از دیگر موارد قابل توجه کمبود کلسیم گیاه محسوب می شود. این لکه ها اغلب در امتداد لبه های برگ ظاهر شده که به سمت مرکز برگ ها رشد می کنند.

اثرات کلرید کلسیم در کشاورزی مدرن

خشکسالی به عنوان یک عامل مهم محیطی شناخته می شود. خشکسالی می تواند بر بهره وری و بقای گیاهان تأثیرات منفی داشته باشد. حتی در برخی مواقع خشک‌سالی های شدید می توانند موجب از بین رفتن گیاه شوند.

از طرفی گیاهانی که با شرایط خشکسالی مواجه هستند، اغلب دچار اختلالات جدی فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی زیادی مانند کاهش سرعت فتوسنتز و آسیب به اجزای مختلف سلولی می گردند. گیاهان برای سازگاری و مقاومت در برابر خشکسالی از روش های مختلفی استفاده می کنند. اما تحقیقاتی نشان داده است که اثرات کلرید کلسیم در کشاورزی در بسیاری موارد باعث بهبود اثرات تنش خشکی در گیاهان می شود. بنابراین خرید و فروش کلرید کلسیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا