Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعلوم پایه

خطرات نرمال بوتیل استات چیست؟

از جمله مهمترین خطرات نرمال بوتیل استات، قابل اشتعال بودن آن است. این ماده در دمای ۲۴ درجه سانتی گراد دچار اشتعال می شود که دمای پایینی بوده و نگهداری این ماده را به شرایط خاص نیازمند می کند. نرمال بوتیل استات می تواند در صنایع مختلفی به کار برده شود. به عنوان مثال این ماده به عنوان حلال برای تولید انواع محصولات شیمیایی به کار برده می شود. قیمت بوتیل استات به شدت تحت تاثیر قیمت بوتانول به عنوان ماده اولیه تولید کننده آن است. با خطرات نرمال بوتیل استات و خواص این ماده، در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک آشنا می شویم.

نرمال بوتیل استات چیست؟

بوتیل استات با نام علمی بوتیل اتانوآت، ترکیب استری با فرمول شیمیایی C۶H۱۲O۲ بوده و از نظر ظاهری، مایعی شفاف و بدون رنگ در دمای اتاق است. بوتیل استات را می توان در ترکیب برخی از میوه ها به صورت طبیعی یافت. به همین جهت بویی شبیه موز یا سیب، از این ماده مشاهده می شود. به دلیل داشتن چنین عطری و همچنین غیرسمی بودن، می تواند به عنوان طعم دهنده در محصولاتی چون بستنی، شکلات و پنیر مورد استفاده قرار گیرد. نقاط ذوب و جوش این ترکیب شیمیایی، به ترتیب ۷۸- و ۱۲۶ درجه سانتی گراد است.

از نظر ساختاری، سه ایزومر مختلف به نام های ایروبوتیل استات، ترت بوتیل استات و سک بوتیل استات، از آن دیده می شود.

نرمال بوتیل استات چیست؟
نرمال بوتیل استات چیست؟

خواص نرمال بوتیل استات

نرمال بوتیل استات در حلال هایی مانند استر، الکل ها، کتون و گلیکول حل شده ولی در آب، راحت حل نمی شود. به همین جهت یکی از کاربردهای عمده آن به عنوان حلال برای نیتروسلولز، سلولوئید، پلی وینیل استات، پلی وینیل کلراید، پلی استایرن، پلی اکریلات، چربی ها، روغن ها و مواد دیگر است.

نرمال بوتیل استات به وفور در تهیه داروها به خصوص تولید پنی سیلین -جی به کار برده شده و برای ساخت رنگ های ساختمانی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، استفاده می شود. این ترکیب به گازوئیل اضافه می شود تا موتور وسایل نقلیه دچار آسیب نشود.

برای علامت گذاری میوه ها و سبزیجات از جوهرهایی استفاده می شود که در ترکیب رنگ آن ها بوتیل استات برای رقیق سازی به کار برده شده است. همچنین در تولید چرم های مصنوعی، انواع شوینده ها، پلاستیک ها و شیشه های نشکن این ماده کاربرد دارد. در تولید عطر و ادکلن، تولید انواع لاک ها (لاک های تزئینی)، محصولات پاک کننده لاک ها و … نیز از نرمال بوتیل اتانوآت به کار گرفته می شود.

با توجه به افزایش کاربردهای این ماده، قیمت بوتیل استات، با توجه به رونق بازار آن، احتمال افزایش دارد. به طوری که در برخی از کشورها، وقتی نیاز به جایگزینی برای حلال های آلوده است، از نرمال بوتیل اتانوآت استفاده می شود.

خطرات نرمال بوتیل استات

بوتیل استات ماده ای به شدت آتش گیر بوده و با کوچکترین حرارت، جرقه و یا شعله آتشی، دچار آتش سوزی می شود. بخارات این ماده با هوا قابل انفجار است. بخارات بوتیل اتانوآت، سنگین تر از هوا بوده و بعد از تجمع در مکان های بسته مانند فاضلاب ها، احتمال انفجار دارد.

به همین جهت مکان های نگهداری این ترکیب، خنک، خشک و دارای تهویه مناسب است. نرمال بوتیل استات را باید در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار نداده و به دور از آتش و حرارت نگهدداری کرد. به عنوان مثال، مخزن های ایزوله ای که از فولادهای ضدزنگ، آلومینیوم و یا کربن استیل ساخته شده است، مناسب نگهداری این ماده است. اگر به مدت طولانی در مجاورت نرمال بوتیل اتانوآت قرار گیریم، عوارضی چون سردرد، تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف، تحریک و سوزش چشم ها و راه تنفسی و از دست دادن هوشیاری، پیش می آید.

با توجه به این که این ماده در کدام کشور تولید شده و توسط چه برندهای شرکتی عرضه می شود، قیمت بوتیل استات متغیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا