Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

سدیم استات اسید است یا باز؟

سدیم استات نمکی سدیمی از استیک اسید است و کاربردهای مختلفی در صنعت دارد. سدیم استات با فرمول C۲H۳O۲Na شناسایی می‌شود. از خواص سدیم استات قیمت ارزان آن است که موجب می‌شود تا هزینه تولید محصولات صنعتی کاهش یابد. کاربرد سدیم استات در صنایع غذایی صورت گرفته و در این صنعت با نام E262 شناخته می‌شود. از مزایا سدیم استات می‌توان به جاذب آب بودن و حلالیت آن در آب اشاره نمود. این ماده علاوه بر صنایع کشاورزی در پزشکی، صنعت ساختمان و… نیز کاربرد دارد. انواع سدیم استات در گرید های مختلف صنعتی و خوراکی و به صورت خشک و هیدراته تولید و عرضه می شوند. بنابراین قیمت استات سدیم متفاوت بوده و به گرید تولید شده و درجه خلوص محصول وابسته است. خرد و فروش این ماده به دلیل استفاده های مختلف صنعتی بسیار صورت می پذیرد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد سدیم استات و نحوه استفاده از آن در صنعت می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی آشنا شوید.

سدیم استات چیست

نمک استات سدیم ترکیبی دارای کاربرد های زیاد است. سدیم استات نمک مزدوج یک اسید ضعیف بوده و تنها مقدار کمی از آن در آب یونیزه خواهد شد. بنابراین خواص بافری این ماده موجب می‌شود تا pH محیط حتی با افزودن اسید یا باز تا حدودی ثابت بماند . از مزایا استات سدیم این است که در دسته مواد سمی قرار نداشته و بنابراین از لحاظ ایجاد مسمومیت مسئله ساز نیست. خواص بافری و دیگر خواص این ماده موجب کاربرد وسیع آن در صنایع مختلف از نفت و گاز گرفته تا صنایع غذایی شده است.

استفاده از انواع سدیم استات در صنایع غذایی

قیمت خرید و فروش مناسب استات سدیم موجب شده تا از آن برای جلوگیری از رشد باکتری ها در مواد غذایی استفاده شود. این ماده می‌تواند به‌عنوان بافر برای کمک به حفظ pH های خاص به کار گرفته شود. سدیم استات یک افزودنی غذایی است که از آن برای افزایش طعم خوراکی ها استفاده می شود. برخلاف سایر مواد غذایی افزودنی این ترکیب هیچ اثر بد شناخته شده ای بر سلامت ندارد. برای اطلاع از قیمت استات سدیم در گرید خوراکی به سایت های فروش مراجعه نمایید.

استفاده سدیم استات صنعتی

این ماده قادر است تا اسید سولفوریک بسیار قوی موجود در فاضلاب صنعتی را خنثی سازی کند. در برخی از فرایندهای خاص عکاسی نیز از کاربرد آن استفاده می‌شود. درواقع مصرف سدیم استات کمک می کند تا الگوی خاصی از پوشش بر روی سطوح ایجاد گردد. استفاده از این ترکیب در سطوح فلزی می تواند موجب از بین بردن ناخالصی ها، لکه‌ها، زنگ زدگی یا حتی پوسته‌ها شود. فرآیند برنزه شدن چرم، تیمار کلروپرن یا لاستیک مصنوعی نیز با استفاده از این ماده صنعتی امکان پذیر خواهد بود.

سدیم استات اسید است یا باز

استات سدیم از واکنش اسید استیک و هیدروکسید سدیم حاصل می آید. اسید استیک نوعی اسید ضعیف آلی است. هیدروکسید سدیم نیز به عنوان یک باز قوی شناخته می شود. توجه شود که pH نمک وابسته به قدرت خنثی کنندگی اسید و باز است. اسید ماده ای است که تمایل به دادن پروتون دارد. باز هم به عنوان ماده ای شناخته می گردد که تمایل به پذیرش پروتون دارد. اسید و باز با یکدیگر تعامل کرده و نمک تولید می کنند و خواص نمک تولید شده به خواص موادی وابسته است که از آن‌ها تولید گشته است. مقدار pH استات سدیم بیشتر از ۷ است. بنابراین می توان این طور بیان کرد که استات سدیم یک نمک بازی است.

مضرات استات سدیم

استفاده از این ماده به عنوان افزودنی در مواد غذایی مضر نیست. اما این ماده در صورت تماس با پوست بدن و چشم ها می تواند موجب قرمزی و ایجاد التهاب گردد. استنشاق غلیظ پودر آن یا گرد و غبار حاصل از این ماده علاوه بر سرفه و عطسه، گلو درد را نیز به همراه خواهد داشت. برای دریافت قیمت استات سدیم به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا