Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آیا آب ژاول مخرب لایه ازون است؟

آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم یک ماده شیمایی است که از آن به عنوان ضدعفونی کننده و سفید کننده استفاده می شود. این ماده بر پایه کلر بوده و در از بین بردن باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها عملکرد بسیار بالایی دارد. از خواص آب ژاول می توان به سفید کنندگی، گند زدایی، بو زدایی آن اشاره نمود. توجه شود که آب ژاول ناپایدار بوده و در اثر تجزیه کلر آزاد می کند. بنابراین آب‌ژاول مخربی برای لایه ازن خواهد بود. انواع آب‌ ژاول در گرید های خانگی و صنعتی تولید و عرضه می گردند. قیمت هیپوکلریت سدیم با توجه به گرید آن می تواند متفاوت باشد. این ماده کاربرد های گسترده ای داشته و از این رو خرید و فروش آن بسیار صورت می پذیرد. برای خرید هیپوکلریت سدیم و یا اطلاع از قیمت آن به مراکز فروش مراجعه نمایید.

آب ژاول چیست

سدیم هیپوکلریت یک ماده سفید کننده و ضدعفونی کننده قوی است که بر پایه کلر ساخته شده است. این ماده در از بین بردن عوامل بیماری زا و میکروارگانیسم هایی مانند انواع ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها قدرت بسیار بالایی دارد. عملکرد آب ژاول به این صورت است که به عنوان یک ترکیب اکسید کننده قوی، دیواره سلولی میکروب ها را تخریب نموده و موجب نابودی آن ها می شود. فرمول شیمیایی وایتکس به صورت NaOCl شناخته می شود. قیمت آب ژاول با توجه به گرید آن متغیر است.

انواع آب ژاول

هیپوکلریت سدیم با دو غلظت ۶ درصد (خانگی) و ۱۵- ۱۶ درصد (صنعتی) در بازار عرضه می گردد. از خواص آب‌ژاول می توان به سفید کنندگی، گند زدایی، بو زدایی و ضد عفونی کنندگی آن اشاره نمود. این ماده در برابر عوامل بیماری زا همچون انواع میکروب ها و ویروس ها استفاده شده و موجب از بین رفتن آن ها می گردد. قیمت هیپوکلریت سدیم در انواع مختلف متفاوت است.

موارد استفاده از آب ژاول

آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی در ضد عفونی و گندزدایی محسوب می شود. این ماده کاربردهای صنعتی و خانگی دارد. یکی از کاربردهای مهم آب ژاول استفاده از آن در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است. آب‌ژاول محلولی ناپایدار و قلیایی بوده و گاز کلر با سرعت ۰.۷۵ گرم در آن تبخیر می گردد. گاز کلر از عوامل تخریب لایه ازون است. بنابراین آب ژاول مخرب لایه ازن محسوب می شود.

آیا آب ژاول همان وایتکس است

آب‌ژاول در واقع همان وایتکس است. از وایتکس یا آب‌ژاول به عنوان ضد عفونی کننده و لکه بر در مصرف خانگی استفاده می شود.  وایتکس دارای غلظت ۵% آب‌ژاول بوده و بیشتر کاربرد های خانگی دارد. قیمت هیپوکلریت سدیم در گرید های خانگی ارزان تر است.

خطرات آب ژاول برای لایه ازون

آب‌ژاول از مواد شیمیایی سمی محسوب شده و می تواند سبب تحریک چشم و همچنین پوست گردد. خوردن آن موجب بروز تهوع، درد معده، سرفه، اسهال و مشکلات ریوی و حتی مرگ می گردد. وایتکس قابل انفجار نیست اما به دلیل آزاد کردن گاز کلر یکی از مخرب های لایه ازن محسوب می شود. خورندگی و در دسترس بودن این ماده را به محصولی خطرناک تبدیل نموده است. بنابراین در حین کار با این ماده همواره توجه شود که به دلیل دارا بودن کلر و امکان آزاد شدنش، این ماده می ‌تواند از جمله مواد مخرب لایه اوزون محسوب گردد.

دلایل خطر آب ژاول

این ماده می تواند اتم های کلر آزاد کند. اتم های کلر در مجاورت با ازون واکنش داده و چرخه شیمیایی تخریب ازن را آغاز کرده و سبب تخریب لایه ازن می شوند. با آزاد شدن هر اتم کلر بیش از ۱۰۰۰۰۰ مولکول ازن از بین خواهد رفت. از دیدگاه صنعتی این ماده به دلیل پایداری بالا، غیر قابل اشتعال و غیر سمی بودن بسیار مناسب است. این در حالی است که تداوم در استفاده از این ترکیب موجب ورود به اتمسفر، انتقال به استراتوسفر و در نهایت تخریب لایه ازن می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا