Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

اسید HCOOH یا اسید فرمیک چیست؟

اسید HCOOH یا اسید مورچه از دسته کربوکسیلیک اسید ها بوده و با نام متانوئیک اسید نیز شناخته می شود. انواع اسید HCOOH یا اسید فرمیک در گرید های خوراکی و صنعتی و آزمایشگاهی تولید و در بازار خرید و فروش عرضه می شوند. این ماده اسیدی ضعیف بوده که کاربرد های صنعتی مختلفی دارد. از مهم ترین کاربرد اسید HCOOH استفاده به عنوان واسطه در سنتز های شیمیایی است. بعلاوه استفاده از آن به عنوان نگهدارنده غذایی و مبارزه با کنه های واروا در زنبور داری نیز صورت می پذیرد. اسید فرمیک با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شود. قیمت اسید فرمیک با توجه به گرید آن متفاوت خواهد بود. برای خرید اسید HCOOH می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه کرده و بدون واسطه این محصول را خریداری نمود.

اسید فرمیک چیست

اسید فرمیک یا جوهر مورچه با نام اسید متانوئیک شناخته شده و از ساده ترین اسید کربوکسیلیک هاست. این اسید ضعیف دارای فرمول شیمیایی HCOOH است. از اسید HCOOH به عنوان واسطه مهم در سنتزهای شیمیایی بهره برده می شود. این ماده به طور طبیعی وجود داشته و می توان آن را از تقطیر بدن مورچه به دست آورد. تولید صنعتی اسید فرمیک از متانول صورت می پذیرد.

انواع اسید HCOOH اسید فرمیک

این اسید در انواع مختلفی در دسترس قرار دارد.

  • انواع گازی که به صورت دیمرهایی با پیوند هیدروژنی یافته می شوند.
  • فرم جامد که مولکول هایی با پیوندهای هیدروژنی نامحدود هستند.
  • انواع مایع که همانند حالت جامد دارای مولکول هایی با پیوند هیدروژنی هستند.

 آیا اسید فرمیک یک اسید قوی است

اسید قوی اسیدی درواقع اسیدی است که در محلول آبی کاملا تفکیک می گردد. اما اسید ضعیف اسیدی است که در محلول آبی تا حدی تفکیک می شود. اسید متانوئیک یا اسید HCOOH یک اسید ضعیف بوده که می توان آن را به طور طبیعی در نیش زنبورها و مورچه ها نیز یافت.

تولید طبیعی اسید فرمیک

در طبیعت اسید فرمیک را می توان در مورچه ها و زنبورها یافت. کرم ابریشم نیز در صورت تهدید شکارچیان، این ماده اسپری می کند. اسید HCOOH در کرک های گیاه گزنه نیز یافته می شود. این ماده را به دلیل انتشار در جنگل در جو نیست می توان یافت.

اسید HCOOH اسید فرمیک خوراکی

از کاربرد اسید فرمیک می توان به ذخیره‌سازی مواد غذایی و به عنوان افزودنی در صنایع غذایی اشاره نمود. این ماده به عنوان یک مانع در فعالیت‌های مخرب اسید لاکتیک مورد استفاده قرار می گیرد. در تولید روغن سویای اپوکسی شده نیز استفاده از اسید HCOOH صورت می پذیرد.

موارد مصرف اسید HCOOH

زنبور داری

از کاربردهای اصلی اسید فرمیک می توان به استفاده از آن در زنبورداری اشاره نمود. این ماده پرکاربرد به علت خواص و ویژگی های متعدد در زنبورداری ماده ای مهم و بسیار ارزشمند است. درواقع اسید فرمیک می تواند کنه های کندو زنبور عسل را از بین برده و موجب افزایش سلامت کندوهای عسل گردد.

استفاده در مواد پاک کننده ها

از کاربردهای اسید فرمیک می‌توان به تولید مواد پاک کننده اشاره نمود. اسید فرمیک در بسیاری از پاک کننده های صنعتی و پاک کننده های خانگی حضور داشته و موجب افزایش عملکرد آن ها خواهد شد. توجه شود که قیمت اسید فرمیک در پرید های مختلف متفاوت است.

عوارض اسید فرمیک یا اسید HCOOH

اسید فرمیک ماده ای ناخوشایند است که در برخی گونه های مورچه یافته می شود در غلظت های بالا این ماده مضر است. اما در غلظت های کم می تواند به عنوان ماده ای موثر عمل کند. این ماده ضد باکتری بوده و به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی استفاده می شود. قیمت اسید فرمیک با توجه به خلوص آن متفاوت است.

اسید فرمیک دارای خاصیت اسیدی بسیار پایینی است. اما هنوز هم یک اسید است. بنابراین نباید در معرض تماس با پوست و چشم قرار گیرد. در غیر این صورت می تواند موجب بروز سوختگی و آسیب‌های شدید به بدن شود. بخارات این ماده نیز مشکلات بسیاری برای چشم و بینایی فرد ایجاد خواهد نمود. بنابراین در حین کار با اسید فرمیک حتما از دستکش، عینک و ماسک فیلتردار استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا