Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کاربرد کربوکسی متیل سلولز در داروسازی

کربوکسی متیل سلولز ماده‌ای صنعتی است که با نام اختصاری CMC نیز شناخته می شود. از کاربرد کربوکسی متیل سلولز در داروسازی استفاده می شود. این ماده به عنوان روان کننده عمل کرده و در تولید قطره های چشم استفاده می شود. از خواص کربوکسی متیل سلولز در داروسازی به عنوان چسب و روکش قرص نیز بهره برده می شود. از دلایل استفاده از کربوکسی متیل سلولز در داروسازی می توان به مقاومت در برابر پوسیدگی، بیولوژیک و بی ضرر بودن آن اشاره نمود. به دلیل کاربرد های صنعتی مختلف، خرید و فروش CMC بسیار صورت می پذیرد. قیمت سی ام سی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. برای اطلاع از قیمت کربوکسی متیل سلولز به مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

کربوکسی متیل سلولز چیست

کربوکسی متیل سلولز سدیم یا صمغ سلولز که با نام اختصاری CMC شناخته می شود، عاملی تغلیظ کننده بوده و از واکنش سلولز با مشتقات اسید استیک تولید می‌گردد. این ماده معمولا به‌صورت نمک ‌سدیمی آن کربوکسی متیل سلولز سدیم به کار گرفته می‌شود. CMC یک اصلاح‌ کننده رئولوژی بوده، آب را حفظ کرده و یک لایه‌ بردار عالی محسوب می‌شود. این ویژگی‌ها کربوکسی متیل سلولز را به یک انتخاب مناسب در استفاده های صنعتی تبدیل نموده است.

کربوکسی متیل سلولز در داروسازی

کربوکسی متیل سلولز در داروسازی کارایی های مختلفی دارد. از این ماده در موارد زیر استفاده می‌شود.

  • به‌عنوان تثبیت کننده
  • امولسیون تزریق
  • چسبندگی
  • مواد تشکیل دهنده غشا
  • روکش قرص‌ها
  • و…

آزمایشات حیوانی نشان داده اند که ماده مورد نظر یک حامل مطمئن و قابل اطمینان برای داروهای ضد سرطان است. کربوکسی متیل سلولز در داروسازی برای درمان سرطان کبد می‌تواند به کار گرفته شود. از CMC در داروهای ضد سرطان پرفیوژن شریانی ترانس کاتتر استفاده می‌شود. کاربرد CMC به‌طور قابل توجهی زمان مقاومت داروهای ضد سرطان را در تومور افزایش داده و موجب افزایش عملکرد ضد نئوپلاستیک می‌گردد. بنابراین با استفاده از این ماده اثربخشی درمان بهبود خواهد یافت. سدیم کربوکسی متیل سلولز در داروهای حیوانی کاربردی گسترده دارد.

کربوکسی متیل سلولز در داروسازی و پانسمان

سدیم کربوکسی متیل سلولز در ساخت مواد تشکیل دهنده روکش و غشا کاربرد دارد. آزمایشات حیوانی نشان داده اند که این محصول در کنترل عفونت زخم نیز می‌تواند موثر عمل کند. البته در مقایسه با پانسمان زخم با گاز، تفاوت معنی داری در استفاده از CMC دیده نمی شود. اما در کنترل تراوش مایع بین بافتی زخم و ترمیم سریع تر زخم نسبت به پانسمان گاز، CMC ارجحیت دارد. کربوکسی متیل سلولز در داروسازی می‌تواند عوارض بعد از عمل و پدیده های تحریک زخم را نیز کاهش دهد.

از کاربرد CMC در زمینه پزشکی نیز استفاده می‌شود. برای تشکیل ژل هایی در جراحی های قلب ، قفسه سینه و قرنیه از محلول های CMC استفاده می‌شود. در عمل قفسه سینه، ریه ها منگنه و سپس با محلول CMC پوشانیده می‌شوند. این عمل از نشت هوا و نفوذ مایعات ممانعت می‌کند. از محلول های CMC در روانکاری مفاصل، مچ، زانو و پهلوها استفاده می شود. مایعات حاوی  CMC به این مفاصل تزریق شده و از فرسایش، تورم و تخریب احتمالی غضروف متصل به استخوان ممانعت می‌کنند. قیمت سی ام سی در گرید پزشکی نسبت به انواع دیگر بیشتر است.

خطرات و عوارض کربوکسی متیل سلولز در داروسازی

مصرف این ماده ایمن و بی ‌خطر است. بااین‌حال تحقیقات انجام شده تردیدهایی را در مصرف آن به وجود آورده اند. این تحقیقات نشان داده اند که سی ام سی و انواعی از امولسیفایر ها به نام پلی سوربات ۸۰ می توانند بر باکتری‌های روده تأثیراتی منفی داشته باشند. بنابراین موجب شدت علائم بیماری های التهابی روده و سایر تغییرات خواهند شد. از دیگر عوارض مصرف CMC چاقی و تحریک بیماری های‌ مرتبط با چاقی است.

این امکان وجود دارد که سی ام سی و امولسیفایرها مانند مواد شوینده عمل کرده و موجب مختل شدن لایه مخاطی روده می گردند. البته تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات بلند مدت این مواد لازم است. برای دریافت قیمت سی ام سی به سایت های معتبر مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا