Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

سود پرک کلر پارس| Chlor Pars چه ویژگی هایی دارد؟

سود پرک کلر پارس| Chlor Pars یکی از کارخانجات تولید سود در ایران است. احداث این کارخانه در اواسط دهه ۶۰ و در شهر تبریز انجام شد. کلر ایرانی پارس یکی از تولید کنندگان باکیفیت ترین این ترکیب بوده و از مواد مرغوبی برای تولید آن استفاده می کنند. کلر پارس با نام هیدروکسید سدیم، ترکیبی با فرمول مولکولی NaOH بوده و سود نامیده می شود. این ماده به شکل های مختلف پولکی و یا جامد تولید می شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی سود پرک کلر پارس| Chlor Pars و ویژگی های آن می پردازیم.

سود پرک چیست؟

کارخانه کلر ایرانی پارس، سود پرک را به صورت کریستال های سفید و شفاف تولید می کند. این ترکیب بوی خاصی نداشته و توانایی جذب رطوبت را دارد. سود پرک را با نام کاستیک سودا نیز می شناسند. این ترکیب در دمای ۳۱۸ درجه سانتی گراد ذوب شده و محلول این سود در آب، دارای خاصیت قلیایی زیاد است. این نمک از یون های سدیم مثبت و هیدروکسید منفی تشکیل شده است.

سود پرک کلر پارس| Chlor Pars به جهت این که در چربی حل می شود به عنوان یک چربی گیر به کار برده می شود. سود به راحتی در آب حل شده و با بالا رفتن دما، میزان حلالیت آن نیز بیشتر می شود.

سود پرک چیست؟
سود پرک چیست؟

خواص شیمیایی سود پرک کلر پارس| Chlor Pars

سود پرک می تواند با اسیدهای پروتئین دار وارد واکنش شده و نمک و آب به عنوان محصول تولید می شود. یکی از معمول ترین این واکنش ها، ترکیب سود با اسید هیدروکلریدریک است که منجر به تولید نمک سدیم کلرید می شود. یکی دیگر از واکنش های سود، با اکسیدهای اسیدی مانند دی اکسید گوگرد است که از این واکنش در صنعت پتروشیمی و برای حذف گوگرد به کار گرفته می شود.

تولید سود پرک

مهمترین روش تولید سود پرک، با روش الکترولیز نمک کلرید سدیم و با نام کلرآلکانی است. در این روش، گاز کلر به عنوان یکی از محصولات جانبی تولید می شود. با تبخیر آب موجود در سود، آن را جامد می کنند. اگر به غیر از روش صنعتی بخواهیم سود پرک تولید کنیم (در آزمایشگاه)، از ترکیب فلز خالص سدیم و آب استفاده می شود. در این واکنش، گاز هیدروژن و گرما تولید می شود.

کلر ایرانی پارس روزانه ۵۰ تن سود پرک تولید کرده و وسعت این کارخانه ۲۱ هکتار است. تجهیزات این کارخانه در سال های اخیر به مدرن ترین و به روز ترین آن ها ارتقا داده شده تا محصولی باکیفیت و کمترین آسیب به محیط زیست تولید شود.

شرکت کلر پارس، سود پرک را در بسته بندی های منظم تولید و وارد بازار می کند. کیسه های دولایه ای برای بسته بندی محصولات این شرکت از جنس پلی پروپیلن و پلی اتیلن به کار برده می شود. یکی از این بسته بندی ها، ۲۵ کیلوگرمی است.

ایمنی سود پرک کلر ایرانی پارس

از سود پرک تولید شده در کلر ایرانی پارس برای تولید انواع شوینده ها، صابون و چربی برها به کار گرفته می شود. از سود پرک در صنایع غذایی برای شست و شو و همچنین پوست کندن میوه ها و سبزیجات و تولید شکلات، کاکائو کارامل استفاده می شود. صنایع پتروشمی برای کاهش گازهای گلخانه ای و در صنعت آلومینیوم سازی برای خالص کردن محصول نهایی، این ماده کاربرد دارد. برای تولید سوخت های فسیلی، تصفیه آب، حذف فلزات سنگین از آب و در آزمایشگاه ها برای تنظیم اسیدیته و خنثی کردن اسیدها، از سود استفاده می شود.

اما هیدروکسید سدیم در حالت محلول، بسیار خطرناک بوده و باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد. زیرا این ترکیب دارای خاصیت قلیایی و خورندگی است. سود با خاصیت خورندگی باعث تجزیه پروتئین ها می شود به همین جهت اگر با بافت های بدن تماس پیدا کند، سبب خوردگی و سوختگی می شود. همین باعث شده است که سود کلر ایرانی پارس به صورت جامد تولید و وارد بازار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا