Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

تنبلی روده چیست | درمان های معجزه آسا برای تنبلی روده

تنبلی روده وضعیتی است که با حرکت آهسته مواد زائد در سیستم گوارش مشخص می شود که معمولا به دلیل کاهش تحرک روده بزرگ است. سندرم روده تنبل ممکن است نتیجه عوامل مستقیم و غیرمستقیم باشد که ممکن است منجر به علائم یبوست شود. تنبلی روده معمولا توسط پزشک متخصص پس از بررسی علائم و سابقه پزشکی فرد تشخیص داده می شود. معاینات فیزیکی، تکنیک ‌های تصویربرداری و نمونه ‌های خون و مدفوع نیز ممکن است برای حمایت از تشخیص گرفته شود.

درمان علائم سندرم روده تنبل معمولا شامل ترکیبی از گزینه‌های درمانی دارویی و غیر دارویی و همچنین درمان علت زمینه‌ ای است. اگرچه هیچ درمانی برای تنبلی روده وجود ندارد، اما علائم ممکن است بسته به شدت علائم و علت زمینه ای به طور موثر مدیریت شوند.

تنبلی روده در زیر چتر یبوست مزمن قرار می گیرد که با حرکات کم روده (کمتر از سه بار دفع در هفته) به دلیل مشکل در دفع مدفوع مشخص می شود. یبوست مزمن معمولا برای چند هفته یا بیشتر ادامه دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با علت و خطرات تنبلی روده ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علت تنبلی روده چیست

روده بزرگ مواد زائد را از طریق فرآیندی به نام پریستالسیس به راست روده منتقل می کند که با انقباضات ریتمیک و عضلانی دیواره های روده مشخص می شود و توسط اعصاب سیستم عصبی روده کنترل می شود. سیستم عصبی روده بخشی از سیستم عصبی است که عملکرد دستگاه گوارش را کنترل می کند.

سندرم روده تنبل ممکن است توسط عوامل متعددی ایجاد شود، که می‌ توان آن‌ها را به شرایطی که مستقیما باعث سندرم روده تنبلی می‌ شوند و مواردی که به طور غیرمستقیم باعث سندرم روده تنبل می‌ شوند، طبقه ‌بندی کرد.

ناهنجاری های سیستم عصبی روده ممکن است منجر به کاهش یا مسدود شدن پریستالیس شود که می تواند دلیل مستقیم تنبلی روده باشد. یکی از علل نسبتا نادر سندرم روده تنبل، یک بیماری مادرزادی به نام بیماری هیرشپرونگ است، که وضعیتی است که باعث انسداد قسمت‌ها یا تمام روده بزرگ به دلیل کمبود سلول‌ های عصبی لازم برای پریستالتیک طبیعی می ‌شود.

علاوه بر این، انسداد روده (مانند تومور)، آسیب به عضلات مقعد و عادات ناسالم روده (مانند تاخیر در حرکات روده) نیز ممکن است مستقیما بر سلامت روده تاثیر بگذارد و منجر به سندرم روده تنبلی شود.

برخی از شرایط پزشکی که به طور غیرمستقیم باعث سندرم روده تنبل می شوند عبارتند از اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی، کم کاری تیروئید، سندرم روده تحریک پذیر و زوال عقل.

سایر علل سندرم روده تنبل عبارتند از اختلال عملکرد کف لگن و استفاده از داروها، مانند مواد افیونی و استفاده طولانی مدت از ملین های محرک (مانند سنا و بیزاکودیل). ملین های محرک، پریستالتیک را برای تحریک حرکت روده تشویق می کنند. با استفاده طولانی مدت، بدن می تواند به این تحریکات وابسته شود و در نتیجه بدون آنها، پریستالسیس دچار اختلال می شود.

علائم تنبلی روده

  • نفخ و درد شکم
  • یبوست
  • خون در مدفوع
  • هموروئید
  • کثیفی غیر قابل کنترل
  • حالت تهوع
  • بدحالی
  • اشتهای ضعیف
  • اسهال
علت تنبلی روده چیست
علت تنبلی روده چیست

تشخیص تنبلی روده سندرم

سندرم روده تنبل معمولا توسط پزشک متخصص پس از ارزیابی کامل علائم و سابقه پزشکی فرد تشخیص داده می شود. پس از آن، ممکن است یک معاینه فیزیکی برای بررسی ناهنجاری های راست روده، مقعد و عضلات کف لگن نیز انجام شود. قبل از انجام آزمایش‌های تشخیصی بیشتر، ممکن است آزمایشی از مکمل‌ های فیبر غذایی با یا بدون استفاده از ملین ‌ها برای تسکین یبوست توصیه شود. اگر این کارآزمایی یبوست را برطرف نکرد، ممکن است تحقیقات بیشتری انجام شود.

ممکن است آزمایش‌های اضافی برای حمایت از تشخیص انجام شود، مانند آزمایش خون و نمونه مدفوع. تکنیک های تصویربرداری مانند اشعه ایکس شکم، سونوگرافی و کولونوسکوپی ممکن است برای تشخیص هر گونه ناهنجاری دستگاه گوارش مانند انسداد انجام شود.

تکنیک های تصویربرداری تخصصی، مانند رادیوگرافی باریم، مطالعات ترانزیت کولون و مطالعات حرکتی نیز ممکن است به منظور مطالعه بیشتر عملکرد سیستم گوارش انجام شود.

به عنوان مثال، مانومتری آنورکتال، آزمایشی است که میزان کارکرد اسفنکترهای راست روده و مقعد را با هم برای دفع مدفوع اندازه گیری می کند، یا آزمایش خروج بالون که روشی برای بررسی اختلالات مدفوع است، ممکن است انجام شود. اگر نتایج این آزمایشات طبیعی باشد و انتقال مدفوع کولونی کند باشد، فرد مبتلا به STC یا سندرم روده تنبل است.

درمان تبلی روده

در حالی که هیچ درمانی برای سندرم روده تنبل وجود ندارد، علائم معمولا بسته به علت اصلی قابل درمان و مدیریت موثر هستند. درمان سندرم روده تنبل معمولا شامل ترکیبی از تغییرات سبک زندگی و درمان‌های پزشکی است.

اغلب اوقات، درمان علت زمینه ای سندرم روده تنبل، مانند درمان کم کاری تیروئید، می تواند بیماری را درمان کند. صرف نظر از این، بسیاری از گزینه های درمانی بر روی تسکین یبوست مزمن متمرکز هستند که مستقیما از سندرم روده تنبل ناشی می شود.

علاوه بر این، محدود کردن استفاده از ملین‌های محرک برای مبتلایان به سندرم روده تنبل توصیه می‌شود تا به سیستم گوارشی اجازه دهد تا به خودی خود عمل کند. در عوض، ملین ‌های اسمزی (مانند PEG 3350، شیاف ‌های گلیسیرین و تنقیه) ممکن است به عنوان وسیله ‌ای برای تحریک حرکت روده استفاده شوند. مدت و دفعات استفاده از این ملین ها باید توسط پزشک متخصص توصیه شود.

بازآموزی روده که تلاش می ‌کند با کار کردن با ریتم ‌های طبیعی بدن، حرکات منظم روده را بازیابی کند، ممکن است به عنوان درمان آزمایش شود.

درمان تبلی روده
درمان تبلی روده

ریسک فاکتورهای تنبلی روده

رژیم غذایی نامناسب

رژیم های غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده، شکر، کربوهیدرات های تصفیه شده، الکل، چربی های ناسالم و افزودنی های مصنوعی می توانند تولید حرکات طبیعی روده را دشوارتر کنند.

استرس

مقادیر زیاد استرس تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی را تغییر می دهد که تاثیر مستقیمی بر تنش عضلانی، التهاب، تولید آنزیم و عملکرد کلی دستگاه گوارش دارد.

عدم تحرک

ورزش به افزایش جریان خون کمک می کند، ماهیچه های دستگاه گوارش را تقویت می کند و به کنترل استرس کمک می کند.

مواد افیونی

یبوست ناشی از مواد افیونی ممکن است. زیرا مواد افیونی سیستم عصبی مرکزی و حرکات غیرارادی بدن را که امکان هضم مناسب را فراهم می کند، کند می کنند.

برخی داروها

برخی از داروها می توانند باعث یبوست مکرر شوند از جمله داروهای ضد افسردگی، آنتی اسیدها، مکمل های کلسیم یا آهن، آنتی کولینرژیک ها، ضد تشنج ها، مواد مخدر و دیورتیک ها.

عدم تعادل در فلور روده

باکتری های سالمی که در دستگاه گوارش (GI) زندگی می کنند، به نام پروبیوتیک ها، به تنظیم عملکرد روده کمک می کنند. یکی از دلایلی که فیبر برای سلامت روده بسیار مهم است این است که فیبر «پری بیوتیک» از غذاهای گیاهی به رشد باکتری های پروبیوتیک کمک می کند.

مشکلات تیروئیدی یا هورمونی

یائسگی، PMS، اختلالات خوردن، دیابت و اختلالات تیروئید مانند کم کاری تیروئید همگی می توانند باعث علائم یبوست شوند. بیماری های دیگری که ممکن است به یبوست کمک کنند عبارتند از بیماری پارکینسون، آسیب های ستون فقرات یا مسائل عصبی که بر اعصاب در دستگاه گوارش تأثیر می گذارد.

کمبود منیزیم

منیزیم یک الکترولیت است که به عملکرد طبیعی عضلات کمک می کند. منیزیم بسیار کم در رژیم غذایی شما می تواند به تنش عضلانی و همچنین بدتر شدن علائم استرس عاطفی کمک کند.

عادات بد توالت

برای برخی، عجله در زمانی که در توالت می گذرانند و نشستن در موقعیت نامناسب در توالت می تواند مانع اجابت مزاج شود.

خواب ضعیف، جت لگ و مسافرت

این عوامل می توانند نظم گوارشی شما را از بین ببرند و منجر به علائم یبوست شوند.

افزیش سن

گاهی اوقات افراد مسن علاقه خود را به غذا از دست می دهند (به دلیل چیزهایی مانند طعم متفاوت غذا، مشکل در جویدن و نداشتن انرژی برای پختن)، به این معنی که مصرف فیبر و کالری کافی را متوقف می کنند و بنابراین هضم کند می شود.

خطرات تنبلی روده

یبوست طولانی مدت به هر دلیلی می تواند منجر به تجمع مدفوع در روده بزرگ شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری جدی یا مرگ شود. همچنین می تواند منجر به هموروئید شود. مهم است که به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید تا قبل از بدتر شدن وضعیت، درمان مناسبی را دریافت کنید.

داروی تنبلی روده
داروی تنبلی روده

بهترین خوراکی برای تنبلی روده

تغییرات رژیم غذایی، مانند افزایش مصرف آب و پروبیوتیک (مانند ماست یا مکمل ‌ها) و در عین حال محدود کردن لبنیات، کافئین و غذاهای بسیار فرآوری ‌شده ممکن است یک درمان موثر برای سندرم روده تنبل و یبوست مزمن باشد. ارزیابی و اصلاح دریافت فیبر با مشورت یک متخصص پزشکی نیز ممکن است به عنوان درمان استفاده شود، زیرا فیبر غذایی بیش از حد یا خیلی کم ممکن است به سندرم روده تنبل کمک کند.

درمان خانگی تنبلی روده در طب سنتی

پوسته پسیلیوم

این یک درمان طبیعی برای یبوست است زیرا سرشار از فیبر است و برای تشکیل مدفوع مفید است. هنگامی که با آب یا مایع دیگری ترکیب می شود، پوسته پسیلیوم متورم می شود و حجم بیشتری تولید می کند که روده ها را تحریک می کند تا منقبض شوند و به سرعت عبور مدفوع از دستگاه گوارش کمک می کند. برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال، یک قاشق غذاخوری را با ۸ اونس مایع یک بار در روز مخلوط کنید.

روغن کبد ماهی

یک درمان سنتی است که در هنگام بیدار شدن از خواب استفاده می شود، مصرف یک قاشق غذاخوری روغن کبد ماهی یا روغن بذر کتان با ۸ اونس آب هویج تازه فشرده شده برای تحریک حرکات روده است.

فیبر سیب

سیب (و گلابی) حاوی نوع خاصی از فیبر به نام پکتین است. پکتین یک فیبر نامحلول است که به حجیم شدن مدفوع کمک می کند و به آن اجازه می دهد از سیستم گوارش راحت تر عبور کند. حدود ۱ تا ۲ قاشق چایخوری دو بار در روز مصرف کنید.

منیزیم

منیزیم برای یبوست با بهبود حرکت روده عمل می کند. این مکمل (یک مکمل استاندارد منیزیم یا سیترات منیزیم) را به آرامی به رژیم غذایی اضافه کنید و اگر باعث اسهال شد آن را کاهش دهید. حدود ۲۵۰ میلی گرم ۲ تا ۴ بار در روز مصرف کنید.

پروبیوتیک ها

حفظ سلامت دستگاه روده برای جلوگیری از مشکلات گوارشی ضروری است. روزانه یک مکمل پروبیوتیک حاوی حداقل ۱۵ میلیارد ارگانیسم زنده و فعال مصرف کنید.

آب آلوئه ورا

این ترکیب به کاهش التهاب و بهبود دفعات اجابت مزاج کمک می کند و آن را به یکی از بهترین ملین های طبیعی برای یبوست تبدیل می کند. ۱/۴ فنجان را دو بار در روز مصرف کنید و مقدار آن را بر اساس علائم تنظیم کنید.

درمان سریع تنبلی روده
درمان سریع تنبلی روده

بهترین دارو برای تنبلی روده

ملین های اسمزی: پلی اتیلن گلیکول، سیترات منیزیم، ملین های محرک مانند سنا / سنوکوت یا بیزاکودیل/ دولکولاکس یا ترکیبی از این دو.

عوامل ترشح کننده: لیناکلوتید و لوبی پروستون هر دو نتایج بسیار خوبی در درمان یبوست مزمن ایدیوپاتیک و سندرم روده التهابی نشان می دهند.

شربت برای تنبلی روده

لاكتولوز به عنوان ملين هيپراسموتيک به شکل شربت برای دفع مدفوع در سندرم تنبلی روده تجویز می شود. لاكتولوز به عنوان یک قند در روده توسط باكتری ها به اسيد لاكتیک، اسيد فرنیک و اسيد استیک تبديل شده و با ایجاد فشار فشار اسموتیک باعث جذب آب و افزايش حجم مدفوع و افزايش حركات پريستالتيک روده می شود.

قرص تنبلی روده

ملین های محرک مانند بیزوکودیل (Bisolax) به عنوان درمان خط اول در نظر گرفته می شوند که با ۱۰ میلی گرم دو بار در روز شروع می شود. این قرص را می توان با یک ملین اسمزی ترکیب کرد. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استفاده مزمن از چنین ملین هایی مضر است. استفاده دوره ای از محلول های آماده سازی روده مانند پلی اتیلن گلیکول (Glycoprep) ممکن است مورد نیاز باشد.

درمان سریع تنبلی روده

تغییرات سبک زندگی ممکن است شامل ورزش سبک باشد تا گردش خون در شکم را بهبود ببخشد و در نتیجه حرکت روده را افزایش داده و یبوست را برطرف کند. وضعیت ‌های خاص، مانند چمباتمه زدن در حین اجابت مزاج، نیز ممکن است به عنوان وسیله ‌ای برای تسهیل آزادسازی روده مورد آزمایش قرار گیرد.

جراحی تنبلی روده

در موارد بسیار نادر و شدید سندرم روده تنبل، ممکن است جراحی برای برداشتن مدفوع یا نصب کیسه کولوستومی، کیسه‌ ای پلاستیکی است که مواد مدفوع را از دستگاه گوارش از طریق سوراخ در دیواره شکم جمع ‌آوری می‌کند، انجام شود. در نهایت، تحریک الکتریکی تداخلی، که از جریان های الکتریکی بدون درد برای افزایش سرعت هضم و بهبود عملکرد عصبی در دستگاه گوارش استفاده می کند، ممکن است جایگزینی برای جراحی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا