Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

آیا الکل صنعتی از طریق پوست نفوذ پذیر است؟

آیا الکل صنعتی از طریق پوست نفوذ پذیر است؟ با بیان تفاوت میان متانول به عنوان الکل صنعتی و اتانول به عنوان الکل طبی مشخص می شود. متانول الکلی بسیار سمی بوده و اثرات بسیار مخربی بر روی بینایی دارد. این الکل به راحتی از راه پوست جذب شده و صدماتی را به افراد وارد می کند. بنابراین الکل صنعتی یا متانول نباید با اتانول اشتباه گرفته شود. قیمت اتانول صنعتی و متانول با توجه به برند شرکت های تولید کننده متفاوت است. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، به ما می گوید که آیا الکل صنعتی از طریق پوست نفوذ پذیر است؟

تفاوت متانول با اتانول

اتانول صنعتی با فرمول مولکولی C۲H۵OH، از واکنش میان آب و اتیلن به دست می آید. این الکل برای سلامتی افراد مضر نبوده و به عنوان ضدعفونی کننده و نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. از این الکل در صنعت، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، مواد ضدعفونی کننده، سوخت و … به کار برده می شود.

اما متانول، الکلی با فرمول مولکولی CH۳OH بوده و ترکیبی بسیار سمی است. این الکل در دمای اتاق، آتش زا نبوده ولی قابلیت اشتعال زیادی دارد. سمیت متانول به حدی است که در هنگام کار با آن، باید از دستکش و ماسک استفاده کرد. مصرف متانول در حد بسیار کم، باعث کوری و حتی مرگ می شود. الکل صنعتی رنگی بوده ولی اتانول، بی رنگ است. برخی از افراد با استفاده از موادی چون وایتکس، متانول را بی رنگ کرده و به جای اتانول به فروش می رسانند.

تفاوت متانول با اتانول
تفاوت متانول با اتانول

قیمت اتانول صنعتی و همچنین متانول را درصد خلوص این الکل ها و کیفیت آن ها تعیین می کند.

آیا الکل صنعتی از طریق پوست نفوذ پذیر است؟

متانول یا الکل صنعتی از راه پوست می تواند جذب شده و باعث ایجاد التهابات شدید پوستی شود. با این که مسمومیت از این راه، بسیار کم اتفاق می افتد، ولی بهتر است نکات ایمنی هنگام کار با آن رعایت شود. بیشتر اثرات مخرب متانول در نتیجه ی خوردن این مایع سمی است. در همان لحظه خوردن، جذب متانول از دهان شروع شده و در عرض یک تا دو ساعت، حداکثر غلظت خود را در خون ایجاد می کند. برای خروج متانول از بدن، ۵ روز زمان نیاز است. با خوردن این الکل، بوی تند فرمالدهید در تنفس و ادرار شنیده می شود.

علایم مسمومیت با الکل صنعتی

درد معده و خواب آلودگی از علایم مسمومیت با متانول است. در چشم این افراد، مردمک گشاد شده و بخش سفید چشم، پرخون می شود. بینایی در این افراد به صورت دید در برف و بوران شده و با متابولیزه شدن متانول در بدن و تولید اسید فرمیک و فرمالدهید، اعصاب چشم، صدمه می بیند. در این حالت ممکن است، فرد دچار کوری دایمی شود. از علایم دیگر مسمومیت با این الکل سمی، افت فشار خون، نفس زدن های تند، کم شدن میزان ضربان قلب و تشنج است. در این مسمومیت، اسیدوز متابولیک که همان کم شدن PH خون و اسیدی شدن است، اتفاق افتاده و اختلالات الکترولیتی پیش می آید.

با فرد مسموم شده با الکل صنعتی چه باید کرد؟

اولین کاری که باید با فرد مسموم کرد، باز گذاشتن راه های تنفسی افراد است. سپس سریع باید این فرد را به بیمارستان برد تا اقدامات لازم صورت گیرد. یکی از روش های درمان، استفاده از فومپیزول به عنوان پادزهر متانول است. اتانول در صوت نبود فومپیزول و یا حساسیت به این دارو، برای درمان این مسمومیت به کار می رود. اسید فولیک با تزریق وریدی، راه درمان دیگر است.

همچنین از سدیم بی کربنات به عنوان محلول تزریقی، برای کاهش اسیدیته خون استفاده می شود.

اگر با هیچکدام از این داروها، فرد مسموم درمان نشد، از همودیالیز استفاده می شود تا متانول را از خون خارج کنند.

متانول و اتانول با توجه به کاربردهای صنعتی، قیمت های مختلفی دارند. برای اطلاع از قیمت اتانول صنعتی و همچنین متانول صنعتی، می توانید به شرکت های مختلف مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا