Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

MSDS پرکلرین چیست و چه کاربردی دارد؟

هیپوکلریت کلسیم یا پرکلرین ترکیبی معدنی است. این ماده سمی، تحریک کننده و البته ضد عفونی کننده است. به دلیل سمی و خطرناک بودن این ماده این ماده، MSDS پرکلرین توسط شرکت تولید کننده و همراه محصول عرضه می گردد. این ماده در بازار با نام پودر سفید کننده معرفی شده و در صنایعی همچون نساجی و تولید منسوجات، صنایع تولید کاغذ، تصفیه آب و فاضلاب و… کاربرد دارد. بنابراین توجه به MSDS پرکلرین از اهمیت بالایی برخوردار است. در MSDS پرکلرین آمده است که پرکلرین موجب تحریکات تنفسی، پوستی، چشمی می گردد. همچنین MSDS پرکلرین خطر انفجار را نیز برای این ماده معرفی نموده است. بنابراین با تمام مزایای هیپوکلریت کلسیم باید به MSDS آن نیز در حین مصرف توجه نمود. برای خرید پرکلرین می توان به فروشگاه ها و سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

پرکلرین چیست

هیپوکلریت کلسیم ترکیبی غیر آلی است که با فرمول Ca(OCl)۲ شناخته می شود. این محصول درواقع اصلی ترین ماده فعال پودرهای سفید کننده، پودر کلر یا آهک کلر محسوب می شود. از پرکلرین هم در تصفیه آب و فاضلاب و هم به عنوان ماده سفید کننده استفاده می شود. این ترکیب پایدار بوده و نسبت به هیپوکلریت سدیم (سفید کننده مایع) پایداری بیشتری دارد. از کاربرد پرکلرین جهت حذف عوامل بیماری زا در میوه و سبزیجات و بخصوص ضدعفونی آب استخر استفاده می شود.

هیپوکلریت کلسیم با فرمول Ca(ClO)۲ و وزن مولکولی ۱۴۲.۹۷۴ گرم بر مول شناسایی می گردد. وزن مخصوص آن ۱.۲۱ گرم بر سانتی متر مکعب بوده و ماده ای قابل حل در آب است. از این ماده می توان برای ضد عفونی کردن استخرهای شنا نیز استفاده نمود. اما در حین مصرف باید MSDS پرکلرین را نیز در نظر گرفت.

MSDS پرکلرین چیست

  • این ماده اکسید کننده ای قوی است. این محصول حاوی یون هیپوکلریت با ظرفیت مثبت یک بوده و بنابراین اكسيد كننده قوی محسوب می گردد.
  • این ماده در صورت تماس با مواد مستعد منجر به آتش سوزی خواهد شد.
  • هیپوکلریت کلسیم ماده ای خورنده است، بنابراین هرگونه تنفس و بلع آن برای سلامتی خطرناک است.
  • هیپوکلریت کلسیم را باید در جای خشک و خنک و دور از حرارت، اسید، مواد آلی و فلزات ذخیره نگهداری نمود.
  • توجه شود که فرم بدون آب این محصول برای ذخیره سازی از ایمنی بیشتری برخوردار است.
  • جهت استفاده از پرکلرین باید از دستکش ایمنی و ماسک استفاده گردد.
  • پرکلرین باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.

پیشگیری از خطرات پرکلرین

  • هنگام استفاده از دستكش حفاظتی استفاده شود.
  • حفاظ صورت يا چشم استفاده گردد.
  • از ماسک مناسب استفاده گردد.
  • این ماده باید از لباس، مواد ناسازگار و مواد قابل احتراق دور نگه داشته شود.
  • در هوای آزاد و مکان‌های دارای تهويه مناسب استفاده و انبارداری گردد.
  • از رها شدن ماده به محيط زيست اجتناب شود.
  • برگه MSDS پرکلرین در محل کار با آن نصب گردد.

MSDS پرکلرین برای چشم

بخارات هیپوکلریت کلسیم چشم را به شدت تحریک می کند. گازهای كلردار سبب تحريكات چشمی شده و در حین کار با آن ها باید ایمنی را رعایت نمود. تماس طولانی این ماده با چشم، قرنيه را دچار آسيب های جدی کرده و در برخی مواقع منجر به از دست رفتن بينایی خواهد شد.

MSDS پرکلرین برای پوست

اين ماده می تواند موجب سبب تحريكات شديد پوستی گردد. در صورت تماس طولانی مدت حتی سوختگی های شديد، سوزش، التهاب و زخم نیز بروز خواهند نمود. بنابراین در مصرف آن باید به MSDS پرکلرین توجه نمود.

MSDS پرکلرین در مشکلات تنفس

اين ماده هنگامی که در معرض حرارت و يا مواد اسيدی قرار گيرد، گاز های مضری توليد خواهد شد. بنابراین تنفس در چنین شرایطی موجب سوختگی در دستگاه تنفسی خواهد شد. در تماس طولانی مدت ريه ها آسيب جدی خواهند دید.

اثرات زیست محیطی

هیپوکلریت کلسیم دارای كلر است و امكان آزاد شدن آن وجود دارد. بنابراین می تواند از مواد مخرب لایه ازون باشد. همچنين این ماده باعث آلودگی آب شده و زندگی آبزیان را به مخاطره می اندازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا