Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

نقش سوکرالوز در بدنسازی چگونه است؟

سوکرالوز در بدنسازی در مکمل ها به کار برده می شود. سوکرالوز به عنوان یکی از شیرین کننده های مصنوعی، جایگزینی خوب برای شکر و قند است تا با کاهش کالری اضافی، از بیماری هایی چون چاقی و دیایت پیشگیری کند. چون این شیرین کننده بدون کالری بوده و باعث شیرین شدن انواع غذاها و نوشیدنی ها می شود بدون این که میزان کالری و کربوهیدرات را در بدن افزایش دهد. فروش سوکرالوز در بازار به سه صورت خام یا خالص، پودری و یا گرانولی است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به مطالعه تاثیر سوکرالوز در بدنسازی و خواص این شیرین کننده می پردازیم.

سوکرالوز چیست؟

تنها شیرین کننده مصنوعی که بدون کالری بوده و میزان شیرینی ۶۰۰ برابری نسبت به شکر دارد، سوکرالوز است. این شیرین کننده طعم تلخی نداشته و محلول در آب است. سوکرالوز در مجاورت گرما و پخته شدن، مقاومت بالایی داشته و می تواند در غذاهای گرم نیز مورد استفاده قرار گیرد. طعم شیرینی سوکرالوز مانند شکر بوده و بعد از مصرف و ایجاد حس شیرینی در دهان، طعم تلخی از خود باقی نمی گذارد. در مقایسه با آسپارتام و آسه سولفام، سوکرالوز میزان شیرینی ۳ برابری داشته و نسبت به ساخارین، دو برابر شیرین تر است.

یکی از شکل هایی که فروش سوکرالوز بدان صورت انجام می شود، مایعی شفاف و بدون رنگ است. در این مایع مواد نگهدارنده ای چون سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم و مواد اسیدی چون اسید سیتریک و اسید سوکسینیک وجود دارد. این شکل از سوکرالوز در مقایسه با حالت های دیگر، پایدارتر است.

سوکرالوز و صنایع غذایی

در صنایع غذایی، سوکرالوز به عنوان یک طعم دهنده به غذاها و انواع نوشیدنی ها اضافه می شود. شیرین کننده ها به عنوان یکی از افزودنی های مستقیم مواد غذایی بوده و وجود آن ها روی برچسب مواد غذایی نوشته می شود. سوکرالوز را می توان به عنوان یک شیرین کننده رومیزی استفاده کرد، به عنوان مثال برای شیرین کردن چای، از آن استفاده کرد. سوکرالوز در سال ۱۹۹۸ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بی ضرر اعلام شده است. با کاربرد سوکرالوز در محصولات غذایی، طعم شیرین آن ها حفظ می شود ولی میزان کالری آن ها کاهش می یابد.

سوکرالوز و صنایع غذایی
سوکرالوز و صنایع غذایی

در بستنی، ماست، قرص های دارویی، نوشابه های گازدار، آبمیوه ها و قهوه از سوکرالوز استفاده می شود. سوکرالوز در بدنسازی برای تهیه ی نوشیدنی های انرژی زای چون مکمل های تغذیه ورزشی به کار برده می شود. برای این که تلخی ویتامین ها از بین رود، به آن سوکرالوز اضافه می کنند. به شیر سویا برای ایجاد طعم بهتر، سوکرالوز به کار می برند و این ماده از استریلیزاسیون ۱۲۰ درجه در این فرایند عبور می کند.

چون میزان قند بالا برای بیماران دیابتی مضر است، در تهیه ی آبنبات های سنتی از سوکرالوز به عنوان شیرین کننده استفاده می شود. علاوه بر سوکرالوز از آسپارتام، سوربیتول و دیگر الکل های قندی نیز می توان استفاده کرد.

خواص سوکرالوز و تاثیر آن بر قند خون و انسولین

در ترکیب خمیردندان و دهان شویه ها، سوکرالوز به کار می رود، زیرا این ماده از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. در برخی از شربت ها و قرص های جویدنی نیز برای این که طعم تلخی آن ها از بین برود، سوکرالوز کاربرد دارد.

یکی از مزایای کاربردی سوکرالوز، عدم تاثیر آن بر قند خون و انسولین است. مصرف منظم سوکرالوز نمی تواند تاثیری بر سطح قند خون و انسولین داشته باشد.

باید توجه شود که یکی از عوارضی که مصرف بیش از حد سوکرالوز می تواند داشته باشد، تاثیر منفی روی باکتری های مفید روده است. چون تعداد باکتری های مفید روده با این شیرین کننده کاهش پیدا می کند. اما باکتری هایی که مضر هستند، کمتر تحت تاثیر این شیرین کننده قرار گرفتند.

فروش سوکرالوز در بازار با نام تجاری اسپلندا بوده و مشخصات بافتی و طعمی آن به مانند شکر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا