Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۸ درمان خانگی سوزش چشم | علت و بهترین درمان های سوزش چشم

سوزش چشم اغلب به معنی یک تحریک چشمی است که باعث احساس سوزش در چشم ها می شود. این عارضه ممکن است با خارش یا ریزش اشک و همچنین ترشح از چشم همراه باشد.

سوزش چشم ناراحت کننده است و می تواند یک نگرانی برای سلامتی باشد. این عارضه معمولا به راحتی قابل تشخیص است و با داروهای بدون نسخه قابل درمان است. با این حال، برخی از علل نادر این بیماری ممکن است نیاز به درمان تخصصی داشته باشند. اگر علائمی مانند کاهش بینایی را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

تخمین زده می شود که حدود ۱.۳ میلیارد نفر از مشکلات بینایی یا اختلالات بینایی رنج می برند. از این رو، درک مسائل مربوط به سوزش چشم اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک توضیح خواهیم داد که سوزش چشم چیست و علل اصلی آن کدامند. همچنین درمان های خانگی را نیز توضیح خواهیم داد.

تعریف سوزش چشم

چشم ها سخت کوش ترین اندام در کل بدن هستند، زیرا به دیدن ما کمک می کنند. بنابراین، درک تعریف سوزش چشم بسیار مهم است، زیرا به دریافت درمان های لازم کمک می کند. سوزش چشم به عنوان احساسی در چشم ها تعریف می شود که اغلب با احساس سوزش یا خراش همراه است.

این عارضه می تواند به دلیل طیف گسترده ای از موارد در محیط اطراف یا قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع شده توسط دستگاه های دیجیتال ایجاد شود. دلایل دیگری که می توان در تلاش برای پاسخ به این سوال که چرا چشمانم می سوزد نسبت داد، می تواند به دلیل آلرژی، مسائل آب و هوایی یا دلایل دیگر باشد. جدا از موارد فوق، هر بیماری جدی می تواند باعث سوزش در چشم ها شود.

علت سوزش چشم

سوزش چشمها می تواند دلایل زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، می تواند ناشی از گرد و غبار، دود، آلرژن ها، استفاده از لنزهای تماسی و غیره باشد. علائم آن معمولا قرمزی و درد چشم همراه با اشک است که احساس را بدتر می کند. علائم دیگر شامل آبریزش چشم، درد در ناحیه چشم، پوسته پوسته شدن دور چشم، ترشح از ناحیه چشم و غیره است. در ادامه علل این بیماری توضیح داده می شود.

علت سوزش چشم
علت سوزش چشم

سندرم خشکی چشم

سندرم خشکی چشم بیماری است که در آن تولید اشک در چشم ها کاهش می‌ یابد و یا اشک ‌ها حاوی روغن کافی برای مرطوب نگه داشتن چشم نیستند. در نتیجه منجر به خشکی و تحریک چشم می شود. دلایل زیادی برای سندرم چشم خشک وجود دارد، اما اغلب به دلیل یک وضعیت پزشکی است.

چشم های حساس

این یکی دیگر از علل شایع سوزش چشمها است که در اثر خشکی، خارش یا زبری سطح چشم ایجاد می شود. شایع ترین علت این عارضه استفاده از لنز تماسی است.

آلرژی و التهاب

خشکی پوست، آلرژی ها و سایر شرایطی که میزان رطوبت بدن شما را کاهش می دهد نیز می تواند منجر به خشکی سطح چشم شود که باعث احساس سوزش می شود. همچنین، آلرژن های محیطی مانند گرده، دود و گرد و غبار می توانند دلیل موجهی برای احساس سوزش در چشمها باشند.

چشم های خسته

در میان دلایل متعددی که باعث سوزش چشم می شود، نگاه طولانی مدت به صفحه نمایش دیجیتال نیز می تواند دلیل موجهی باشد. علائم دیگری که می تواند باعث مشکلات بینایی و سوزش چشمها شود می تواند حساسیت به نور، دوبینی و غیره باشد.

علاوه بر این، مشکلات بینایی مانند روزاسه چشمی، ناخنک چشم و ورم ملتحمه نیز می‌ تواند دلیلی برای سوزش چشمها باشد. در چنین شرایطی، مراجعه به یک متخصص چشم حرفه ای برای اطمینان از تسکین فوری علائم ضروری است.

علائم سوزش چشم

افرادی که دچار مشکلات بینایی به دلیل سوزش و خارش چشم ها هستند. معمولا علائم زیر را نیز تجربه می کنند:

  • تغییرات ناگهانی در بینایی
  • حساسیت به نور
  • درد شدید در چشم
  • چشمان اشک آلود
  • چشم های پرخون

برخی از دلایل اضافی دیگر که می توان آنها را به عنوان علائم سوزش در چشم شناسایی کرد، مسائلی هستند که همراه با علائم احساس سوزش در چشم ظاهر می شوند. این علائم می تواند عطسه، آبریزش بینی، احتقان و غیره باشد. هنگامی که علائم به درستی تشخیص داده شد، ارائه بهترین روش درمانی ممکن توسط پزشک برای فردی که از این بیماری رنج می برد، آسان تر خواهد بود.

علائم سوزش چشم
علائم سوزش چشم

علل شیمیایی سوزش چشم

علاوه بر موارد فوق احساس سوزش در چشم ها همچنین می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از جمله حلال های پاک کننده خانگی، مواد آرایشی، مرطوب کننده ها، شامپو، صابون یا کلر موجود در استخرهای شنا رخ دهد.

هوای بسیار سرد یا گرم و خشک نیز ممکن است منجر به این بیماری شود. استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی نیز می تواند باعث سوختن چشم شود. درمان علل شیمیایی شامل آنتی بیوتیک ها، محلول های هیپرتونیک یا آبرسانی مانند بافر بورات و قطره های چشمی است. برای جلوگیری از مشکلات بیشتر مربوط به چشم، مواد شیمیایی شدید یا خفیف در چشم باید فورا توسط پزشک معاینه شوند.

درمان سوزش چشم

پس از تشخیص دقیق علت این مشکل توسط چشم پزشک، وی می‌ تواند یک روش درمانی مناسب برای اطمینان از عدم بروز مجدد این مشکل تجویز کند. نکات زیر به عنوان برخی از بهترین راه ‌های مفید در درمان سوزش چشمها در نظر گرفته می‌ شوند:

تمیز کردن چشم ها با یک پاک کننده ملایم

هنگامی که فردی از مشکل سوزش و خارش چشم رنج می برد، می توان با تمیز کردن پایه پلک ها با یک پاک کننده ملایم مانند شامپو بچه و به دنبال آن خشک کردن چشم ها با یک حوله تمیز تسکین یافت.

قطره چشم روان کننده

درمان دیگری که می تواند به عنوان یک تسکین دهنده عمل کند، قطره های چشم روان کننده است که می تواند قرمزی و ناراحتی ناشی از سوزش چشمها و علائم آن را کاهش دهد.

کاهش تماس با محرک ها یا آلرژن ها

با کاهش ورود به مناطقی که چشم‌ ها به دلیل محرک‌ ها یا آلرژن‌ ها تحت تأثیر قرار می ‌گیرند، می ‌توان مشکل سوختن چشم را به حداقل رساند.

داروهای ضد حساسیت

یکی دیگر از راه ‌های دیگری که هر کسی که از این عارضه رنج می ‌برد را می ‌تواند تسکین دهد، استفاده از داروهای ضد حساسیت است. داروهایی مانند قطره های چشمی، پمادها و قرص ها می توانند اثرات ناشی از واکنش های آلرژیک در چشم را کاهش دهند.

استفاده از عینک محافظ

استفاده از یک عینک با کیفیت که بتواند از چشم‌ ها در برابر اشعه‌ های مضر UV محافظت کند، می ‌تواند به کاهش احتمال رنج ناشی از مشکل احساس سوزش در چشم کمک کند.

علاوه بر مراحل فوق، متخصصان مراقبت از چشم می توانند قطره ها یا پمادهای دارویی را برای مرطوب کردن سطح چشم تجویز کنند. همچنین، هر بیماری مزمنی که باعث خشکی چشم و ایجاد احساس سوزش در چشم شود، می ‌تواند از طریق جراحی که پلاگ‌ هایی را در مجاری اشکی قرار می ‌دهد، کاهش یابد. انجام این کار به کاهش احتمال خشک شدن سطح چشم و در نتیجه احساس سوزش و قرمزی چشم ها کمک می کند.

درمان سوزش چشم
درمان سوزش چشم

برای سوزش چشم چی خوبه

علاوه بر داروهای بدون نسخه می توانید از کمپرس سرد یا گرم با استفاده از یک پارچه مرطوب تمیز به درمان این عارضه کمک کنید. مصرف غذاهای غنی از امگا ۳ شامل ماهی های چرب، تخم مرغ، گردو و تخم کتان نیز برای درمان مفید است. اگر سوزش چشمها ناشی از خشکی چشم باشد می توانید از قطره های چشمی غیر دارویی نیز استفاده کنید.

سوزش چشم هنگام گریه

اشک ها انواع و ترکیبات شیمیایی مختلفی دارند. اشک های رفلکسی یکی از انواع اشک هستند که حاوی آنتی بادی هایی برای خلاص شدن از شر باکتری های بالقوه مضر موجود در سطح چشم ها هستند. بسته به ماده تحریک کننده ای که از چشم ها حذف می شود، ممکن است با اشک های رفلکسی دچار سوزش چشمها شوید. همچنین احتمالا مقدار بیشتری اشک را تجربه خواهید کرد که ممکن است شبیه گریه احساسی باشد. اشک های احساسی نسبت به ترشحات اولیه اشک و بافت چشم شما آبکی تر و کم نمک تر هستند.

سوزش چشم و سردرد

وقتی چشم‌ هایتان می ‌سوزد و سردرد دارید، درد و ناراحتی می‌ تواند تحمل و گذراندن روز را دشوار کند. احساس سوزش ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد. احساس سوزش ممکن است با علائم دیگری مانند خارش، ترشح و یا اشک چشم همراه باشد. سردرد فوق العاده رایج است – تقریبا همه افراد گهگاه سردرد را تجربه می کنند. ولی هنگامی که به طور مکرر رخ می دهد، می تواند نشانه ای از یک اختلال باشد.

برخی محرک ‌ها (به عنوان مثال، آلرژی، فشار چشم) می‌ توانند همزمان باعث سوزش چشمها و سردرد شوند. در برخی موارد، این علائم ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. مشخص کردن علت اولین قدم برای درمان و تسکین است.

سوزش چشم در سرماخوردگی

عطسه، سرفه و تب ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند چشم ها را تحت تاثیر قرار دهد. خشکی و خستگی، قرمزی، سوزش، حساسیت به نور و اشک ریزی برخی از مشکلات چشم ها در هنگام سرما خوردگی هستند. این علائم معمولا با درمان سرماخوردگی برطرف می شوند. اما بهتر است در دوره بیماری هیدراته بمانید و از آنتی هیستامین ها استفاده کنید تا مشکلات چشم در این دوران به حداقل برسند.

درمان سیخ زدن چشم

درمان سیخ زدن چشم بسته به علت آن متفاوت است. در بیشتر موارد در صورت رفع محرک اصلی مانند دود سیگار خود به خود از بین می رود. استفاده از اشک مصنوعی یا آنتی هیستامین های بدون نسخه، قطره های چشمی یا پمادهای آنتی بیوتیک با تجویز پزشک در صورت ابتلا به عفونت های چشمی نیز می تواند علائم چشمی آزاردهنده را تسکین دهد.

علت سوزش چشم هنگام نگاه به گوشی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نمایشگرهای دیجیتال مانند رایانه، تلفن همراه و سایر ابزارها می تواند باعث سوزش چشمها شود. در واقع یکی از علل اصلی این عارضه استفاده مکرر از صفحه نمایش است. بنابراین، استراحت منظم در هنگام تماشای صفحه های دیجیتال می تواند به کاهش احتمال سوزش و ناراحتی به دلیل خشکی چشم ها کمک کند.

تشخیص سوزش چشم

وقتی برای درمان به پزشک مراجعه می کنید، او ممکن است بافت چشم و ساختار چشم شما را بررسی کند تا مشخص کند که آیا نگرانی یا شرایط زمینه ای باعث سوزش چشم شما شده است یا خیر. پزشک همچنین ممکن است نمونه مایع یا ترشحات چشم را جمع آوری کند تا تعیین کند آیا باکتری باعث این عارضه شده است یا خیر.

عوارض احتمالی سوزش چشم چیست
عوارض احتمالی سوزش چشم چیست

عوارض احتمالی سوزش چشم چیست

اگر به طور مکرر چشم‌ هایتان می ‌سوزد، می‌ تواند به این معنی باشد که آلرژی چشمی یا عفونت چشمی دارید. هنگامی که پزشک علت اصلی را تشخیص داد، مهم است که برنامه درمانی را بطور دقیق دنبال کنید. این امر به کاهش خطر عوارض احتمالی مانند از دست دادن بینایی و گسترش عفونت کمک خواهد کرد.

درمان خانگی سوزش چشم

درمان سوزش و خارض چشم اغلب به علت زمینه ای این بیماری بستگی دارد. در اینجا چند درمان خانگی برای درمان این عارضه شرح داده می شود که می توانید امتحان کنید:

دور چشم را تمیز کنید

برای تمیز کردن پلک ها آنها با استفاده از آب ولرم و یک پاک کننده ملایم مانند شامپو بچه بشویید. بعد از پاکسازی چشم ها را خشک کنید.

از قطره چشم استفاده کنید

برای کاهش قرمزی و بهبود ناراحتی چشم ها از قطره های روان کننده چشم استفاده کنید. پزشک شما ممکن است اشک مصنوعی یا پماد ژل را برای چشم های بسیار خشک توصیه کند.

یک کمپرس گرم اعمال کنید

یک کمپرس گرم روی چشم ها بگذارید. با خیس کردن یک حوله تمیز و نرم در آب گرم و سپس قرار دادن آن روی ناحیه، کمپرس ایجاد کنید.

از قطره چشمی یا قرص آنتی هیستامین استفاده کنید

سعی کنید از قطره های چشمی آنتی هیستامین یا قرص های خوراکی برای درمان اثرات واکنش های آلرژیک چشمی استفاده کنید. این درمان ها به صورت آنلاین یا در داروخانه در دسترس هستند.

مکمل مصرف کنید

مکمل های خوراکی مانند روغن ماهی و بذر کتان می توانند به درمان سوزش چشمها کمک کنند. این مکمل ها می توانند به کاهش اثرات خشکی چشم کمک کنند و به ویژه برای افراد مبتلا به روزاسه چشمی مفید هستند.

آب بنوشید

نوشیدن روزانه مقدار زیادی آب می تواند به مرطوب نگه داشتن چشم و کاهش خشکی چشم کمک کند. در نتیجه می تواند به کاهش علائم و ناراحتی حاصل از سوزش چشمها کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا