Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

ظرفیت اسید سیتریک خشک

ظرفیت اسید سیتریک خشک به صورت یک اسید آلی ضعیف در کاربرد آن به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده در صنایع غذایی است. اسید سیتریک با نام دیگر جوهر لیمو، در دو گرید صنعتی و خوراکی در بازار عرضه شده و انواع گریدهای آن کاربردهای مختلفی خواهند داشت. از گرید خوراکی در محصولات غذایی به عنوان تنظیم کننده اسیدیته، ضد میکروب و پیشگیری فاسد شدن استفاده می شود. دو نوع اسید سیتریک خشک و آبدار وجود دارد. قیمت اسید سیتریک خشک با توجه به داشتن خواص مهم در صنایع غذایی، بالاتر خواهد بود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به مطالعه ظرفیت اسید سیتریک خشک و خواص آن می پردازیم.

انواع اسید سیتریک

اسید سیتریک اسید آلی ضعیف با فرمول مولکولی C۶H۸O۷ است که در دو نوع خشک (بدون آب) و آبدار (هیدراته) وجود دارد. سالانه بیشتر از یک میلیون تن اسید سیتریک تولید می شود که بیشتر به عنوان تنظیم کننده میزان PH در ترکیبات غذایی به کار برده می شود. به طور طبیعی، اسید سیتریک را در مرکباتی چون لیمو، پرتقال و گریپ فروت می توان یافت. همچنین این اسید در ترکیب سبزیجاتی چون کلم بروکلی و گوجه فرنگی نیز به طور عمده یافت می شود.

اسید سیتریک خشک به صورت جامد کریستالی و خشک است در صورتی که اسید سیتریک آبدار به صورت پودری است. تفاوت عمده این دو اسید، در مولکول آبی است که در ساختار اسید سیتریک هیدراته وجود دارد. همچنین اسید سیتریک خشک از تبلور آب گرم و اسید سیتریک مونوهیدارت از تبلور آب سرد تشکیل می شود. با حرارت دادن اسید سیتریک آبدار تا دمای ۷۸ درجه سانتی گراد، اسید سیتریک خشک تشکیل می شود.

انواع اسید سیتریک
انواع اسید سیتریک

با توجه به این که قیمت اسید سیتریک خشک مقرون به صرفه است برای استفاده به عنوان ماده ی نگهدارنده ایده آل، بسیار مناسب است.

تولید اسید سیتریک

در گذشته اسید سیتریک را از مرکباتی چون لیمو استخراج می کردند ولی امروزه حجم زیادی از این اسید را از تخمیر به دست می آورند. آسپرژیلوس نایگر برای تسریع فرایند تخمیر به کار می رود. یکی دیگر از روش های تولید اسید سیتریک، استفاده از واکنش های شیمیایی است. این روش که از گلیسرول به عنوان ماده اولیه استفاده می کند از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

ظرفیت اسید سیتریک خشک و خواص آن در صنایع غذایی

اسید سیتریک خشک، بدون بو و بی رنگ بوده و به صورت گرانوله نیز یافت می شود. یکی از کاربردهای مهم اسید سیتریک به عنوان طعم دهنده میوه ای در ترکیب آبمیوه ها، شیرینی جات، مربا، بستنی، لیموناد، چای های یخ زده و … است. PH مواد غذایی با کمک اسید سیتریک ثابت نگه داشته می شود. چون باکتری ها در محیط های با میزان PH بالا تکثیرمی یابند، اسید سیرتیک با این خاصیت، می تواند مدت زمان ماندگاری مواد غذایی را بالا ببرد.

از اسید سیتریک خشک به عنوان عامل کمپلکس دهنده در مواد غذایی به کار می رود که اثر فلزات مضر را در غذا از بین می برد. چون طی فرایندهایی پیچیده می تواند به فلزات سنگینی چون سرب و آلومینیوم متصل می شود. در استفاده از این اسید، باید با احتیاط عمل کرد، زیرا با این که می تواند از سد خون عبور کند ولی ممکن است با فلزات وارد مغز شده و خطرناک باشد.

خواص صنعتی اسید سیتریک

از این اسید به عنوان ضدعفونی کننده در مقابل انواع باکتری ها و ویروس ها به کار گرفته می شود. این اسید یک ماده شیمیایی است که برای حذف و پیشگیری از تجمع رسوب آهک در دیگ های بخار به کار برده می شود. در تصفیه آب، بهبود اثر صابون و مواد شوینده لباس ها، به عنوان ماده فعال در محلول های تمیز کننده ی حمام و آشپزخانه، حل کردن زمگ زدگی در فولاد، به عنوان ماده اسیدی در ژل ها، کرم ها و مایعات و همچنین برای رنگرزی در منازل با رنگ های اسیدی، از اسید سیتریک استفاده می شود.

قیمت اسید سیتریک خشک و آبدار متاثر از نوع برند شرکت تولید کننده و فروش خرده یا عمده آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا