Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

پارامترهای مؤثر در قدرت کربن اکتیو چیست؟

کربن اکتیو یا کربن فعال ماده متخلخل است که در صنعت کارایی بالایی دارد. خواص کربن اکتیو مانند تخلخل بالا، ظرفیت جذب بالا و مقرون به‌صرفه بودن آن را به یک محصول پرمصرف مبدل نموده است. کربن اکتیو در انواع مختلفی تولید و عرضه می گردد. قدرت کربن اکتیو تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. مساحت سطح و مجموع حجم منافذ از عوامل مهم و تاثیر گذار محسوب می شوند. قدرت کربن اکتیو در جذب نیز می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است. کاربرد کربن فعال در صنایع مختلف موجب خرید و فروش گسترده آن شده است. این ماده در گرید های مختلف عرضه می شود. قدرت کربن اکتیو در این گرید ها متفاوت است.

کربن اکتیو چیست

کربن اکتیو یا زغال فعال شده ماده ای جاذب است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. این ماده دارای ساختاری پوک بوده و به صورت پودری و گرانول در بازار عرضه می‌ گردد. با توجه به شرایط استفاده هر کدام برای کاربردهای مختلف استفاده می گردند. کربن فعال از ظاهری شبکه ای برخوردار بوده و از اتم های کربن در مجموعه ای از کانال های اسکلتی محکم در لایه های نامنظم تشکیل یافته است. این مواد به صورت ناموازی بر سطح یکدیگر قرار گرفته اند. بنابراین ترک ها و برآمدگی های زیادی با تخلخل بالا در بین لایه های کربن فعال دیده می شود. قدرت کربن اکتیو تحت تاثیر عوامل مختلفی که در ادامه بیان شده، قرار دارد.

عوامل موثر در قدرت کربن اکتیو

مساحت سطح

هر چه سطح داخلی از منافذ بیشتری برخوردار باشد، قدرت کربن اکتیو در جذب هم بیشتر می شود. جالب است بدانید سطح یک قاشق از این ترکیب با سطح یک زمین فوتبال برابر خواهد بود. این سطح وسیع طی فرآیند فعال سازی برای کربن فعال فراهم می گردد.

فعال سازی با بخار از شایع ترین فرایندهای فعال سازی است. فعال سازی شیمیایی توسط فسفریک اسید نیز برای ساختن سیستم های متخلخلی در دمای پایین کاربرد دارد. توجه شود که هر چه مساحت سطح بیشتر باشد، قدرت کربن اکتیو نیز بیشتر است.

مجموع  حجم منافذ

حجم منافذ درواقع به فضاهای خالی داخل یک ذره از کربن گفته می شود. این عامل براساس (ml/g) بیان می شود. این طور می توان گفت که هر چه حجم منافذ بیشتر باشد، اثر پذیری آن نیز بیشتر خواهد بود.

البته توجه شود که اگر اندازه مولکول هایی که قرار است جذب شوند با اندازه منافذ هم خوانی مناسبی نداشته باشد، بعضی از منافذ مورد استفاده قرار نگرفته و کارایی کربن فعال کاهش می یابد.

انواع کربن فعال دارای اندازه ذرات منحصر به فردی هستند. اندازه ذرات با عنوان کوچک، متوسط و بزرگ معرفی می شوند. کربن فعال هایی که برای جذب بسیاری از انواع مولکول های گازی شکل استفاده می شوند، اغلب از نوع میکرو هستند. توجه شود که هرچه حجم منافذ بیشتر باشد قدرت کربن اکتیو نیز بیشتر خواهد بود.

عوامل موثر در قدرت کربن اکتیو در جذب

  1. چگالی ظاهری بر روی جذب بر واحد وزن تاثیری ندارد، اما می تواند بر روی جذب بر واحد حجم تاثیر مستقیم داشته باشد.
  2. رطوبت موجود در کربن فعال باید ۳ تا ۶ درصد باشد تا عملکرد خوبی نشان دهد.
  3. pH محلول در هنگام اضافه شدن کربن فعال همواره باید در محدوده مناسب قرار گیرد.
  4. اندازه ذرات تأثیر مستقیمی بر سینتیک جذب، خواص جریان و فیلترپذیری کربن فعال دارد.

خطرات و عوارض کربن اکتیو

کربن فعال به عنوان ماده ای بی خطر و بدون عوارض معرفی می گردد. اما در برخی موارد ممکن است، عوارض جانبی کمی به همراه داشته باشد. برخی عوارض جانبی ناشی از مصرف خوراکی این ماده می تواند شامل تهوع و استفراغ، یبوست یا مدفوع سیاه باشد. برای خرید این محصول می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خرید نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا