Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

نام دیگر اسید اسکوربیک چیست؟

نام دیگر اسید اسکوربیک همان ویتامین C است. این اسید یکی از ویتامین های محلول در آب بوده و در بدن ساخته و ذخیره نمی شود. به همین جهت باید به طور مرتب و روزانه با استفاده از منابع غذایی وارد بدن شود. زیرا حرارت باعث از بین رفتن ویتامین C می شود. اسید اسکوربیک دارای خاصیت مهم آنتی اکسیدانی بوده و به طور طبیعی در انواع میوه ها و سبزیجات یافت می شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به بیان نام دیگر اسید اسکوربیک و ویژگی های آن می پردازیم.

اسید اسکوربیک چیست؟

نام دیگر اسید اسکوربیک، ویتامین C بوده و این اسید ترکیبی با فرمول شیمیایی C۶H۸O۶ است. شکل ظاهری اسید اسکوربیک به صورت کریستال های سفید و یا زرد کم رنگ و به شکل پودری و با مزه اسیدی ملایم است. اسید اسکوربیک در صنایع غذایی به عنوان عامل کاهنده، اسیدی کننده، حلال و یا یک آنتی اکسیدان به کار برده می شود. از کل ویتامین C که در دنیا تولید می شود، مقدار یک سوم در صنعت داروسازی به کار رفته و بقیه به عنوان افزودنی مواد غذایی استفاده می شود.

اسید اسکوربیک چیست؟
اسید اسکوربیک چیست؟

منابع اسید اسکوربیک یا ویتامین C

مرکبات مهمترین منایع ویتامین C هستند که از بین آن ها لیمو و پرتقال بالاترین غلظت این ویتامین را دارا هستند. گریپ فروت، انواع فلفل، کلم بروکلی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، گل کلم، طالبی، کیوی، سیب زمینی و پاپایا از انواع میوه ها و سبزیجاتی هستند اسید اسکوربیک دارند. هر کدام از این مواد دارای غلظت های مختلفی از ویتامین C هستند.

خواص ویتامین C در بدن

مهمترین خاصیت ویتامین C برای ساخت کلاژن در بدن است. این پروتئین در ساختمان پوست، استخوان و بسیاری از بافت های بدن وجود دارد. برای ساخت ال کارنیتین و بسیاری از مواد شیمایی که نقش مهمی در انتقال دادن پیام های عصبی دارند، از ویتامین C استفاده می شود. عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن، بهبود زخم ها و بالا بردن میزان جذب آهن از روده ها، از خواص دیگری است که ویتامین C در بدن دارد.

یکی از خاصیت های مهم ویتامین C در بدن، اثر آنتی اکسیدانی آن در برابر رادیکال های آزاد است. با این خاصیت، از بدن در برابر انواع سرطان ها محافظت می کند. اثر خاصیت آنتی اکسیدانی این ویتامین، از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند. زیرا مانع تشکیل رسوب در دیواره شریان ها و تصلب شرایین می شود. با ترشح ماده ای طبیعی از دیواره رگ ها توسط ویتامین C، رگ ها گشاد شده و فشار خون کم می شود.

علایم کمبود ویتامین C در بدن

کمبود اسید اسکوریک در بدن می تواند باعث ایجاد بیماری آسکوروی شود. این بیماری علایمی چون خونریزی های زیرپوستی و خاطی، درد مفاصل، خونریزی از لثه ها، از بین رفتن دندان ها و عدم بهبود زخم ها را نشان می دهد. علایم دیگری چون کم خونی با کمبود این ویتامین در بدن ظاهر می شود. ویتامین C می تواند به صورت قرص های ساده و یا قرص جوشان در داروخانه ها قابل تهیه باشد. قرص ساده بهتر از قرص جوشان است. زیرا قرص های جوشان، با تاثیر منفی در معده، سبب رفلاکش معده شده و باعث ناراحتی می شود. اما نباید مکمل های ویتامین C را با آب فراوان مصرف کرد، زیرا محلول در آب هستند و از بدن دفع می شوند.

اسید اسکوربیک و صنایع غذایی

مدت زمان ماندگاری مواد غذایی با PH پایین این اسید که مانع از رشد میکروب ها می شود، بالاتر می رود. نان، ژله و سس ها با افزودن اسید اسکوربیک، به عنوان نگهدارنده به کار می رود.

اسید اسکوربیک با گرفتن اکسیژن مواد غذایی دچار اکسیداسیون شده و به این ترتیب از واکنش های اکسیداتیو در مواد غذایی پیشگیری می کند.

با استفاده از این اسید در فرآورده های گوشتی، هم مقدار مصرف نیتریت کاهش پیدا می کند و هم رنگ مناسب در این فرآورده های ایجاد می شود. همچنین این اسید مانع تولید نیتروزآمین ها در گوشت می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا