Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

سود جامد چیست و چه مصارفی دارد؟

سود جامد یا سدیم هیدروکسید ماده ای شیمیایی با فرمول NaOH است. این ماده ترکیبی یونی و سفید رنگ است که در انواع پرک، گرانول و… در بازار عرضه می گردد. سود جامد انحلال پذیری بالایی در آب داشته و رطوبت و کربن دی اکسید موجود در هوا را نیز به راحتی جذب خواهد نمود. همان طور که گفته شد انواع سود جامد به صورت پرک، کاستیک، گرانول، دانه ای و… به فروش می رسد. استفاده از سود جامد در صنایع مختلفی صورت می پذیرد. به همین دلیل خرید و فروش آن در بازارهای صنعتی پررونق است. برای خرید سود جامد می توان به سایت ها و مراکز معتبر عرضه مراجعه نمود. کاربرد سود جامد در پالایش نفت، آزمایشگاه ها، تولید آلومینیوم و… صورت می پذیرد. قیمت سود جامد به نوع و برند تجاری محصول وابسته است.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد سود پرک جامد و موارد استفاده از آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

سود جامد یا سدیم هیدروکسید چیست

سود سوزآور یا سود پرک با فرمول NaOH شناخته شده و یک ماده به شدت بازی محسوب می شود. سدیم هیدروکسید که از انواع باز به شمار می رود از یک گروه هیدروکسید (OH) و یون سدیم (+Na) تشکیل یافته است. سود جامد دارای جرم مولی ۴۰ گرم بر مول بوده و می تواند به سهولت و به هر نسبتی در آب حل شود. حل شدن سود پرک در آب گرمازاست. این ماده به راحتی رطوبت و دی اکسید کربن را جذب می کند.

سود سوزآور در انواع جامد و مایع در مقیاس های صنعتی تولید می گردد. کاربرد این ماده در صنایع مختلف منجر به تولید گسترده آن شده است.

تولید سود جامد پرک

از مهم ترین روش های تولید سود پرک می توان به روش الکترولیز نمک کلرید سدیم اشاره نمود. سود تولید شده با این روش دارای درجه خلوص ۵۰ درصد خواهد بود. این روش تولید را کلرآلکالی می نامند. در این واکنش، گاز کلر به‌عنوان یک محصول جانبی تولید و با تبخیر آب موجود، محصول را به‌صورت جامد در می آورند. تولید سود پرک توسط ترکیب آب با فلز خالص سدیم نیز یکی از روش های غیرصنعتی برای تولید آن است. گاز هیدروژن و گرما در این روش آزمایشگاهی تولید می شود.

ویژگی و خواص سود جامد

سود جامد در دمای ۳۱۸ درجه سانتی گراد ذوب گشته و انواع مختلفی آن با تعداد مولکول های متفاوت آب قابل تهیه است. در میان انواع سود جامد نوع تک آبه آن از پایداری بیشتری برخوردار است.

واکنش سود پرک با اسیدهای پروتون دار از خواص شیمیایی آن محسوب می شود. در اثر این واکنش، آب و نمک تولید می گردد. سود جامد پرک از خاصیت قلیایی برخوردار بوده و با ترکیبات اسیدی وارد واکنش می شود. از واکنش سود با اسید هیدروکلریک، کلرید سدیم و آب تولید خواهد شد. ترکیب این ماده با دی اکسید گوگرد از دیگر واکنش های آن است که از اهمیت زیادی در صنایع شیمیایی برخوردار است.

ایمنی سود جامد

  • محلول سود ترکیبی با قدرت بازی بسیار قوی و خورنده است. در صورت تماس این ماده با پوست ممکن است سوختگی شدید ایجاد گردد. به همین علت هنگام کار با این ماده باید از تجهیزات ایمنی همچون دستکش استفاده نمود.
  • در صورت استنشاق بخارات این ماده، به فضای باز رفته و هوای تازه و اکسیژن تنفس کنید. در صورت لزوم باید به پزشک مراجعه گردد.
  • در صورت بلع این ماده به پزشک یا اورژانس مراجعه شود.

تولید کننده سود جامد

تولید کننده سود جامد به روش صنعتی این ماده را تولید و عرضه می کند. سود پرک در انواع ایرانی و خارجی در دسترس است. تولید کنندگان سود پرک ایرانی محصولی با کیفیت و مقرون به صرفه را ارائه می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا