Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

بررسی ظرفیت اسید فسفریک

اسید فسفریک از ترکیباتی است که در کاربردهای مختلفی در صنایع دارد. از کاربرد اسید فسفریک در کشاورزی، صنایع غذایی و… استفاده می شود. به همین دلیل شناخت ساختار و ظرفیت اسید فسفریک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اسید فسفریک با فرمول H۳PO۴ شناخته شده و در آب، الکل و اتانول قابل حل است. ظرفیت اسید فسفریک با سه شناخته شده و درواقع اسیدی سه ظرفیتی است. به دلیل کاربرد صنعتی اسید فسفریک، خرید و فروش آن در بازار بسیار صورت می پذیرد. برای خرید اسید فسفریم در گرید های مختلف به سایت های معتبر عرضه مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

در ادامه این مطلب به بررسی ظرفیت اسید فسفریک و کاربرد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

اسید فسفریک چیست

اسید فسفریک یک اسید بی رنگ و بی بو است که با فرمول شیمیایی H3PO4 است و به صورت گسترده در صنایع تجاری و غذایی استفاده می شود. این ترکیب ماده ای بسیار خورنده بوده و به عنوان نگهدارنده استفاده می شود. طعم تند و تیز این ماده موجب شده است تا در تولید نوشیدنی ها مورد استفاده قرار گیرد.

اسید فسفریک در دسته اسیدهای قوی قرار ندارد. اما در هر صورت برای پوست، چشم و سایر غشاهای مخاطی تحریک کننده و خورنده است. البته نمک های آن خورندگی بسیار کمتری نشان می دهند. محصول مذکور به دو شکل مایع و جامد وجود داشته و فرم مایع از خلوص ۸۵ درصد برخوردار است. از این محصول دو گرید صنعتی و خوراکی تولید و عرضه می گردد.

ظرفیت اسید فسفریک چند است

اسید فسفریک از دسته اسیدهای سه ظرفیتی یا سه پروتونه است. بنابراین ظرفیت اسید فسفریک را می توان سه دانست. این اسید در محیط از حالت غیر فعالی برخوردار است. فسفریک اسید به هنگام حل شدن در آب سه پروتون آزاد خواهد نمود. به همین دلیل آن را اسید ۳ ظرفیتی می نامند.

البته در این اسید ها، آزاد شدن هر پروتون طی یک فرآیند تعادلی رخ خواهد داد. ظرفیت اسید فسفریک ۳ بوده و این اسید  نسبت به اسید هایی چون اسید بوریک، اسید استیک، اسید اگزالیک، اسید کلرید، اسید نیتریک و اسید سولفوریک ضعیف تر است.

این اسید در بین سایر اسید ها رتبه دوم استفاده و فروش را در سراسر جهان داراست. از اسید فسفریک در صنایع داروسازی، تولید کود شیمیایی و انواع سموم، صنایع غذایی، مکمل های دام و طیور، فرآیند های غذایی و… استفاده می شود.

ظرفیت اسید فسفریک و استفاده از آن

اسید فسفریک یک اسید پر کاربرد صنعتی بوده که تقاضا برای آن در حال افزایش است. بیشترین کاربرد آن در ساخت مواد شیمیایی فسفاته صورت می پذیرد. در درجه اول این ماده به‌عنوان حامل فسفر در کودها استفاده می شود. استفاده در تولید خوراک دام از دیگر کاربرد های این اسید پر مصرف است.

اسید فسفریک در ساخت مواد شیمیایی فسفات برای استفاده در تصفیه آب و مواد شوینده، ترکیبات پاک کننده، مواد شیمیایی کنترل کننده آتش و… استفاده می شود. توجه شود که مصرف اسید فسفریک برای خصوصیات اسیدی آن به نسبت کم است. اسید فسفریک از محصولات مهم در صنایع محسوب شده و کاربرد هایی ویژه دارد.

تاثیر ظرفیت اسید فسفریک بر سختی آب

فسفریک اسید به دو صورت مایع و جامد قابل تهیه است. انواع مایع آن دارای خلوص ۸۵ درصد بوده، اما انواع جامد کاملا خالص و پودری شکل هستند. این اسید سه ظرفیتی می تواند به عنوان یک جداکننده عمل کرده و به بسیاری از کاتیون های دو ظرفیتی متصل گردد. بنابراین ظرفیت اسید فسفریک کارایی زیادی دارد. این اسید می تواند به یون هایی مانند Fe۲+، Cu و Mg متصل شده و آن‌ها را از محیط مورد حذف نماید. بنابراین از ظرفیت اسید فسفریک می توان به عنوان یک نرم کننده در آب سخت استفاده نمود.

اسید فسفریک ارزان بوده و در دسترس است و به همین دلیل کاربردهای بسیار زیادی در صنعت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا