Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آیا سود پرک برای انسان مضر است؟ | مضرات و عوارض سود پرک

سود پرک امروزه یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی در صنعت محسوب می‌شود. خواص قلیایی سود پرک بسیار شدید بوده و از این رو باید در استفاده از آن دقت نمود. مضرات و عوارض سود پرک متفاوت بوده و می‌تواند برای پوست، چشم و حتی دستگاه تنفسی خطرناک باشد. کاربرد سود پرک در صنایع مختلف موجب می شود تا افراد زیادی با آن سر و کار داشته باشند. بنابراین بی احتیاطی در مصرف آن می تواند موجب بروز مضرات و عوارض سود پرک گردد. برای جلوگیری از بروز این مضرات می توان از وسایل و تجهیزات ایمنی استفاده نمود. نگهداری سود پرک نیز باید با دقت صورت گرفته و در شرایطی ایمن و در ظروف محکم و دربسته نگهداری گردد. استفاده های گسترده از این ماده موجب خرید و فروش آن در بازار مواد شیمیایی شده است.

برای خرید سود پرک ایرانی و خارجی به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید. در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد سود پرک و همین طور بررسی مضرات و عوارض سود پرک می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی آشنا شوید.

سود پرک چیست

سود پرک ماده ای جامد و به شکل پولک های ریز و سفید رنگ است. این ماده با فرمول شیمیایی NaOH و دمای ذوب آن ۳۱۸ درجه سانتی گراد است. سود پرک با نام های دیگری همچون سدیم هیدروکسید، سود سوز آور و کاستیک سودا شناخته می شود. سود پرک دارای غلظت بالایی داشته و به دلیل خورندگی زیاد به اجسام فلزی آسیب وارد می کند. بعلاوه برخورد این ماده به پوست بدن خطراتی جدی به وجود خواهد آورد.

مضرات و عوارض سود پرک برای پوست

سود پرک ماده ای بسیار خورنده است. برخورد این ماده منجر به ایجاد سوختگی های شدید با زخم هایی عمیق و اسکار دائمی می گردد. این ماده قلیایی قادر است به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کند؛ به گونه ای که تا حذف کامل آن خوردگی ادامه خواهد داد. شدت مضرات و عوارض سود پرک به غلظت محلول و همین طور مدت زمان تماس با آن وابسته است. سوختگی با این ماده ممکن است در لحظات اولیه دردناک نباشد.

بعلاوه سود پرک مو را نیز در خود حل کرده و باعث طاسی برگشت پذیر می شود.برخورد محلول غلیظ آن (pH = 13.5) با موی سر موجب آسیب به تارهای مو شده و اگر درمان به تعویق بیفتد، سوختگی پوست سر نیز رخ خواهد داد.

در صورتی که سود پرک موجب سوختگی پوست بدن شد، بلافاصله باید قسمت سوختگی با آب شستشو داده شود. اگر مشکل برطرف نشد، به پزشک مراجعه گردد.

مضرات و عوارض سود پرک برای چشم

بخارهای شیمیایی حاصل از سود پرک، می تواند بر قرینه چشم تاثیرات نامطلوبی گذاشته و موجب تاری دید در فرد شود. تماس طولانی مدت با سود پرک، ممکن است موجب نابینایی گردد.

سود پرک ماده ای بسیار خورنده است. شدت آسیب آن به غلظت محلول، مدت مواجهه، سرعت نفوذ در چشم وابسته است. آسیب های ناشی از سود می تواند شامل تحریک شدید، اسکار خفیف، تاول، زخم، اسکارهای شدید و تیرگی باشد.

بینایی فردی که در معرض سود قرار گرفته، از طریق ابتلا به گلوکوم و کاتاراکت در معرض خطر قرار می گیرد. در موارد حاد نیز زخم پیش رونده و تیرگی بافت چشم و در نهایت کوری دائم رخ خواهد داد.

مضرات و عوارض سود پرک برای ریه ها

بخارات شیمیایی حاصل از داغ نمودن سود پرک در سیستم تنفسی و ریه ها تاثیر فراوانی خواهد داشت و موجب تورم می گردد. قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض بخارات سمی سود پرک می تواند عوارض و خطراتی را به همراه داشته باشد. عوارض و مضرات سود پرک برای ریه ها شامل آماس ریوی، زخم های دهانی و آسم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا