Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

اسید استیک چند ظرفیتی است؟ ظرفیت اسید استیک

اسید استیک در دسته اسیدهای آلی قرار داشته و درواقع یک کربوکسیلیک اسید با فرمول CH۳COOH است. اسید استیک با نام اتانوئیک اسید نیز شناخته شده و یک اسید ضعیف محسوب می‌شود. ظرفیت اسید استیک یک است، زیرا این ماده می‌تواند یک پروتون خود را به اشتراک بگذارد. ظرفیت اسید سیتریک خواص مطلوبی به آن بخشیده است. به همین دلیل از اسید استیک در مصارف صنعتی مختلف استفاده می‌شود. انواع اسید استیک در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌شوند. برای خرید اسید استیک در گریدهای مختلف به سایت‌های معتبر فروش مراجعه نمایید.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی ظرفیت اسید استیک و تاثیر آن بر خواص و کاربردش می پردازیم. همچنین باید عنوان شود که ظرفیت استفاده از اسید استیک در صنعت رو به افزایش است.

ظرفیت اسید استیک

در کربوکسیلیک اسیدهایی مانند اتانوییک اسید، هیدروژن مرکزی گروه کربوکسیل قادر است تا در اثر واکنشی یونی از مولکول جدا شود. در اثر این واکنش یک پروتون آزاد خواهد شد. بنابراین اسید استیک خاصیت اسیدی داشته و ظرفیت اسید استیک نیز یک است. درواقع اتانوییک اسید یک مونوپروتیک اسید ضعیف محسوب شده و در محلول‌های آبی قدرت یونش اسید استیک به مقدار ۴/۷۶ ثبت شده است.

اتم هیدروژن در گروه کربوکسیل (COOH-) در اسیدهای کربوکسیلیک مانند اسید استیک به آن ها قدرت اسیدی می‌بخشد. درواقع اتم هیدروژن به‌عنوان یک پروتون آزاد شده و کربوکسیلیک اسید مربوطه خاصیت اسیدی می‌بخشد. اسیداستیک در محلول‌های آبی یک اسید تک‌پروتونی مؤثر محسوب می شود. بنابراین ظرفیت اسید استیک را می توان یک دانست.

تاثیر ظرفیت اسید استیک در مصرف آن

ظرفیت استیک اسید موجب شده تا خواص ویژه‌ای یابد. این محصول را می‌توان از ساده ترین کربکسیلیک اسید ها محسوب نمود. اسیداستیک یک معرف شیمیایی مهم بوده و به عنوان یک ماده شیمیایی صنعتی خرید و فروش می‌شود. درواقع این ظرفیت اسید استیک است که آن را برای استفاده های مختلف مهیا کرده است. انواع اسید استیک در گرید های خوراکی و صنعتی عرضه می شوند. قیمت اسید استیک در گرید های خوراکی نسبت به انواع صنعتی بیشتر است.

ظرفیت اسید استیک در صنایع غذایی

اسید استیک در صنایع غذایی کاربرد زیادی دارد. از ظرفیت اسید استیک به‌عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود. این ماده کاربردهای دیگری هم نظیر تنظیم کنندگی pH، رقیق نمودن رنگ، خشک کننده، اسیدی کردن محیط، تمیز کننده، حلال و… دارد. این ماده دارای خواص آنتی باکتریال و ضد کپک نیز بوده و از این رو در تهیه بسیاری از مواد غذایی کاربرد دارد.

انواع سس کچاپ، مایونز، خردل، سرکه، سس سالاد، میوه های کنسروی، انواع سس و غذاهای دریایی از مواد غذایی هستند که در آن‌ها از اتانوییک اسید استفاده می شود. اتانوییک اسید به طور گسترده‌ای در سایر مواد غذایی همچون لبنیات، مرغ، گوشت و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر کاربرد اسید استیک در صنایع غذایی، اضافه کردن آن به آب جوش است. در کارخانه ها از بخارات آب جوش در تماس با مواد غذایی در طی فرآیند تولید استفاده می شود. با افزودن اسید استیک به آب جوش می توان به عنوان تمیز کننده و آماده سازی ظروف حمل مواد غذایی نیز از آن بهره برد. این خواص کاربردی از ظرفیت اسید استیک ناشی می‌گردد.

ظرفیت اسید استیک گلاسیال در صنعت

اسید استیک گلاسیال حلالی ایده آل، قطبی و پروتیک است. بنابراین ظرفیت اسید استیک در صنعت بسیار گسترده خواهد بود. از اتانوییک اسید به عنوان حلال در کریستالیزه نمودن ترکیبات آلی و خالص سازی آن‌ها استفاده می‌شود. در صنعت خالص سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و درصد خلوص محصول نهایی در میزان خرید و فروش محصول تاثیر بسزایی دارد.

کاربرد این اسید در تولید ترفتالیک اسید (TPA) نیز بسیار حائز اهمیت است. در این واکنش تولید از استیک اسید مذاب استفاده می شود. توجه شود که ترفتالیک اسید در تولید پلیمر پلی اتیلن ترفتالات (PET)، ماده‌ای اولیه و بسیار ضروری محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا