Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

معایب و مزایا آند روی (Zinc Anode) چیست؟

آبکاری از صنایع مهم شیمیایی محسوب می شود. آند روی در صنعت آبکاری به‌عنوان یک ابزار بسیار مهم و کاربردی شناخته می‌شود. استفاده از آند روی جهت جلوگیری از ایجاد خوردگی صورت می‌پذیرد. این آند در ساخت سازه هایی به کار می رود که در محیط هایی همچون دریا، خاک و… استفاده می‌شوند. از مزایا آند روی می‌توان به ولتاژ پایین و نصب آسان آن اشاره نمود. قیمت آند روی با توجه به برند تولید کننده آن متفاوت است. اما به طور کلی کاربرد آند روی در صنعت آبکاری مقرون به صرفه است. برای خرید آند روی و خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد آند روی و قیمت خرید و فروش آن در بازار می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی آشنا شوید.

آند روی چیست

آند روی از مهم ترین بخش های سیستم آبکاری بشمار می‌آید. از این آند جهت محافظت از خوردگی فلزات استفاده شده در سازه های دریایی یا مدفون در خاک کاربرد دارد. آند روی جهت جلوگیری از خوردگی از طریق حفاظت کاتدی کارایی خود را نشان می‌دهد. این آند را می‌توان به‌عنوان آند گالوانیکی نيز طبقه بندی نمود. آندروی را با نام های دیگری همچون آند فدا شونده يا آند قربانی شونده نیز می‌شناسند. در یک سیستم پیش از سایر فلزات موجود در مخازن، آندهای روی خورده خواهند شد. بنابراین آندهای روی را باید هر ۴ تا ۵ سال یک بار تعویض نمود. در غیر اینصورت آند عملکرد خود را از دست داده و سیستم دچار خوردگی می گردد.

انواع آند روی

این محصول در دو نوع تولید و عرضه می گردد. این انواع شامل آلیاژ دریایی و آلیاژ استاندارد هستند. آلیاژ دریایی برای به‌کارگیری در آب دریا و آلیاژ استاندارد نیز برای حفاظت سازه‌های شناور در آب شیرین و سازه‌های مدفون در خاک کارایی دارد. از آندهای روی در بخش حفاظت کاتدی استفاده می‌شود. تشکیل لایه هیدروکسید در آب‌های شیرین بر روی سطح آند موجب مسدود شدن جریان می‌گردد. به همین دلیل است که استفاده از آندهای روی در آب شور بیشتر توصیه می شود.

درواقع انواع آلیاژ دریایی برای سازه هایی مانند کشتی ها و مخازن از بیشترین کاربرد برخوردارند. این محصول جهت محافظت از سیستم لوله کشی و مخازن زیر زمینی و همین طور ممانعت از خوردگی سازه های موجود در اسکله ها و بنادر نیز به کار گرفته می‌شود. برای خرید انواع آندروی و مواد شیمیایی آزمایشگاهی به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

معایب و مزایا آند روی (Zinc Anode) چیست؟
معایب و مزایا آند روی (Zinc Anode) چیست؟

موارد استفاده از آند روی

یکی از روش های جلوگیری از خوردگی، استفاده از سیستم های حفاظت کاتدی است. سیستم حفاظت کاتدی دو نوع دارد. سیستم آند فداشونده و سیستم های تزریق جریان از سیستم های حفاظت کاتدی محسوب می شوند. آند روی نیز در گروه سیستم حفاظت کاتدیک به روش آندهای فدا شونده قرار دارد. هنگام اتصال آند به کاتد در یک الکترولیت، آند فدا شونده خورده شده و از خوردگی کاتد ممانعت می گردد. درواقع آند روی در نقش آند فداشونده، فدا می شود تا از کاتد حفاظت کند.

آندهای روی به عنوان بهترين انتخاب برای آلیاژهای فلزی آب های شور و نمكی بشمار می آیند. دلیل این امر مقاومت کمتر آندهای روی در برابر آب های نمكی است. با اکسیداسیون روی و حل شدن آن، اکسیداسیون قسمت فلزی متوقف می گردد.

معایب و مزایا آند روی

آندروی دارای مزایای ویژه ای نسبت به سایر آندها مانند آند آلومینیوم و… است. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره شده است. برای خرید آند روی و مواد شیمیایی آزمایشگاهی به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

  1. نصب آسان
  2. نیاز به ولتاژ پایین
  3. عدم نیاز به منبع خارجی
  4. هزینه نگهداری پایین
  5. مقرون به صرفه بوددن

معایب آند روی چیست

  • داشتن وزن بالا
  • تداخل با جریان آب
  • محدود بودن ظرفیت الکتروشیمیایی
  • در محیط های با مقاومت بالا و دماهای بالای ۴۰ درجه مقاومت خود را از دست خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا