Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر چیست؟

کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر محصولی دیسپرس کننده یا پراکنده کننده منحصربه فرد است. این ماده اکسید آهن خشک و هیدارته، هیدروکسی آپاتیت و کلسیم کربنات را دیسپرس می کند. همچنین بازدارنده های خوردگی مانند فسفات ها با این ترکیب تثبیت می شوند. مواد شیمیایی صنعتی مختلف در صنایع گوناگون به عنوان خوراک اولیه و یا مواد افزودنی به کار برده می شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر به طور مختصر آشنا می کند.

کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر

در ساختار کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر سه گروه کاربردی اسید قوی (سولفونات)، اسید ضعیف (کربوکسیلات) و یک ترکیب غیریونی است که پراکندگی مناسبی را برای ذرات ریز در شرایط عملی گوناگون فراهم می کند. با جذب شدن گروه های کربوکسیلات به سطح ذرات، داخل این ذرات سیال، پراکندگی مناسبی ایجاد می شود.

اما جذب گروه های سولفونات به طور ناچیزی روی سطوح ذرات ریز انجام شده و برخی بار منفی ایجاد می کند تا از جمع شدن ذرات کنار هم و تولید ذرات بزرگتر و در نهایت ته نشینی و گرفتگی لوله ها و سطوح عملیاتی، پیشگیری کند. میزان پراکندگی بین ذرات نیز با زیاد شدن تحرک استریک توسط گروه های نونیک صورت می گیرد.

خواص کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر

کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر دارای خاصیت دیسپرس کننده و پراکنده کننده است. این ترکیب علاوه بر دیسپرس کردن، به عنوان تثبیت کننده در برخی از بازدارنده های خوردگی نیز استفاده می شود.

برای این که در صنعت، مواد شیمیایی صنعتی تخریب نشود موادی را به عنوان تثبیت کننده به آن ها اضافه می کنند. اضافه کردن این مواد به پلاستیک ها و الاستومرها باعث عدم تغییر آن ها در طول زمان و با تغییرات آب و هوای محیط است.

کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر به عنوان نگهدارنده و پراکنده کننده در فرایندهای مصرف آب سرد

مواقعی که آب سرد مصرفی دارای میزان سختی بالا بوده، یا غلظت آهن و یا روی در آن بالا باشد و یا میزان فسفات بالایی داشته باشد، از این ترکیب به کار گرفته می شود. در فرایندهایی که مواد آلی نقش پررنگی دارند، از این ترموپلیمر استفاده می شود. یکی از فواید مهم این ترکیب در پیشگیری از خورده شدن و تخریب فلزات است که این کار را از طریق تشکیل فیلم ها و لایه های نازک روی سطوح فلزی انجام می دهد. زیرا ماده مورد نظر به عنوان یک بازدارنده خوردگی است.

با استفاده از چنین مواد شیمیایی صنعتی می توان فرایندهای صنعتی بسیاری را کنترل کرد.

کنترل لجن ته نشین شده بویلرها

آب دیگ بخار با استفاده از این ترموپلیمر تصفیه می شود. ته نشینی لجن دیگ بخار با کمک این ترکیب، کنترل می کند. برای این منظور، کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر با آهن، کلسیم و فسفات ترکیب شده و به آسانی آن ها را از جریان بلوداون بویلر حذف کرده و مانع تشکیل لجن در این دیگ ها می شود.

در تعریف جریان بلوداون می توان گفت که حذف آب از دیگر بخار است و به نام تخلیه بویلر خوانده می شود. با این جریان، پارامترهای آب دیگر بخار در محدوده های مشخص و مجاز، کنترل می شود تا میزان خوردگی، انتقال و اختلالات دیگر را به مقدار زیادی کاهش دهد. با این فرایند می توان جامدات معلق در سیستم را نیز حذف کرد.

پایداری حرارتی و هیدرولیتیکی

یکی دیگر از کاربردهای کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر به دلیل خاصیت ماندگاری بالای آن در برابر تجزیه و شکسته شدن در شرایط و محیط های آبی است که دمای بالا، فشار بالا و PH در آن ها اعمال شده است. بهتر است از این ماده در فشارهای عملیاتی بالاتر از ۹۰۰ psig استفاده کرد. اگر این ماده در شرایطی با PH = 13.5 به مدت ۶ ماه نگهداری شود، خاصیت خود را از دست نمی دهد. زیرا ماندگاری و پایداری بالایی در برابر هیدرولیز دارد.

ایمنی کربوکسیلات سولفونات نونین ترپلیمر

اگر این ترکیب با پوست و چشم ها تماس داشته باشد، خاصیت محرکی از خود نشان می دهد. واکنش های آلرژیک پوستی در این شرایط رخ داده و در صورت تماس باید با آب فراوان شسته شود. در هنگام کار با همه مواد شیمیایی صنعتی، باید نکات ایمنی را رعایت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا