Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

دی پروپیلن گلیکول چیست و چه مصرفی دارد؟

دی پروپیلن گلیکول که با نام اختصاری (DPG) نیز شناخته می شود،  مایعی ویسکوز، بی رنگ و شفاف است که بوی مشخصی دارد. فرمول شیمیایی این ماده صنعتی به صورت C۶H۱۴O۳ بوده که سه ایزومر دارد. دی پروپیلن گلایکول ترکیبی از خانواده گلایکول ها بوده که با نام دی ال شناخته شده و دارای دو گروه هیدروکسیل در ساختار خود هستند. بوتیلن گلایکول، پلی اتیلن گلایکول و اتیلن گلایکول از انواع مشابه این ترکیب صنعتی محسوب می شوند. از کاربرد دی پروپیلن گلیکول در صنایع آرایشی بهداشتی بسیار استفاده می شود. دی پروپیلن گلایکول در عطر نیز استفاده می شود. برای خرید دی پروپیلن گلیکول و یا دریافت قیمت دی پروپیلن گلایکول و مونو پروپیلن گلیکول به سایت های فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

همه چیز در مورد دی پروپیلن گلیکول

ترکیب فوق کاملا محلول در آب است. بعلاوه در بسیاری از حلال های آلی نیز امتزاج پذیر است. خواص دی پروپیلن گلایکول  مانند حلالیت مناسب، سمیت کم و فراریت پایین موجب شده است تا این محصول به عنوان حد واسط در صنایع مختلف استفاده شود. نقطه جوش این ماده برابر با ۲۳۰.۵ درجه سانتی گراد و چگالی نسبی آن ۱.۰۲۳ است.

این ماده خطرناک نموده و بنابراین جابجایی و حمل و نقل آن آسان است. خواص این ترکیب شیمیایی موجب مصرف گسترده آن در صنایع مختلف شده است. توجه شود انواع دی پروپیلن گلایکول در گرید های تجاری مختلفی تولید و عرضه می شوند. قیمت دی پروپیلن گلایکول و مونو پروپیلن گلیکول با توجه به گرید تولید شده مقادیر متفاوتی را در بر دارد.

استفاده از دی پروپیلن گلیکول در صنایع آرایشی بهداشتی

دی پروپیلن گلایکول در صنایع آرایشی بهداشتی و تولید محصولات مراقبت از پوست و مو کاربرد دارد. استفاده از این ماده موجب بهبود بافت و پایداری فرمولاسیون تولیدات خواهد شد. از دیگر کاربرد های DPG می توانم به عنوان حلال، کاهش ویسکوزیته و… اشاره نمود. از مزایا دی پروپیلن گلایکول این است که امکان استفاده از آن با هر نوع پوستی وجود دارد. DPG در بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی مانند انواع کرم پودر، ضد آفتاب، رنگ مو، نرم کننده، حالت دهنده و… قابلیت استفاده دارد.

استفاده از دی پروپیلن گلیکول
استفاده از دی پروپیلن گلیکول

دی پروپیلن گلیکول در عطر

DPG در عطر و تولید آن استفاده می شود. این ماده در خلوص بسیار بالا در محصولاتی همچون انواع عطر و محصولات آرایشی- بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. از گرید عطر و آرایشی DPG در صنایع آرایشی- بهداشتی به طور گسترده ای استفاده می شود. DPG درواقع نقش حامل رایحه و عطر را در این محصولات برعهده دارد. دی پروپیلن گلایکول به مولکول های عطر متصل شده و به این دلیل در رایحه و عطرها استفاده می شود تا رایحه با سرعت کمتری پخش گردد. درواقع تنظیم قدرت و ماندگاری عطر به میزان غلظت دی پروپیلن گلایکول وابسته است.

حلال DPG

کاربرد دی پروپیلن گلایکول به عنوان حلال نیز صورت می پذیرد. دی پروپیلن گلیکول موجب پراکنده و همگن شدن همه ترکیبات تشکیل دهنده یک فرمولاسیون عمل کرده و به محصول نهایی پایداری مناسبی می بخشد.

تفاوت دی پروپیلن گلیکول با اتیلن گلیکول

تفاوت بین این ماده به میزان سمیت و بازدهی آن ها مربوط است. اتیلن گلیکول در انتقال حرارت بازدهی بالایی نشان می دهد. درمقابل استفاده از پروپیلن گلیکول دارای سمیت پایین تری بوده و آسیب های محیط زیستی کمتری دارد.

مصرف دی پروپیلن گلایکول بدون خطر است

در برخی موارد ممکن است با هشدارهایی در مصرف دی پروپیلن گلایکول و سایر گلایکول ها دیده شود. برخی منابع DPG را خورنده اعلام کرده و آن را برای پوست سمی می دانند. اما دی پروپیلن گلایکول با سایر گلایکول ها متفاوت بوده و استفاده از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی بی خطر و مفید است. برای خرید این محصول می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود. قیمت DPG و مونو پروپیلن گلیکول در گرید های مختلف متفاوت بوده و به شرکت تولید کننده و برند تجاری محصول وابسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا