Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

ترشیو بوتیل هیدروکینون (Tert-Butylhydroquinone) چیست؟

ترشیو بوتیل هیدروکینون ترکیبی آلی و آروماتیک است که در خانواده فنول ها قرار دارد. این ترکیب مشتقی از هیدروکینون بوده و با گروه ترشیو بوتیل جایگزین شده است. انواع ترشیو بوتیل هیدروکینون در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شود. کاربرد ترشیو بوتیل هیدروکینون در صنایع غذایی و صنایع آرایشی و بهداشتی نیز دیده می شود. از خواص ترشیو بوتیل هیدروکینون می توان به رنگ قهوه ای مایل به زرد و شکل پودری آن اشاره کرد. از مزایا ترشیو بوتیل هیدروکینون داشتن خواص آنتی اکسیدانی بوده و به همین دلیل در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. برای خرید ترشیو بوتیل هیدروکینون و سایر ترکیبات مورد استفاده در صنایع غذایی مانند اسید فسفریک خوراکی به سایت های معتبر مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

ترشیو بوتیل هیدروکینون چیست

ترشیو بوتیل هیدروکینون پودری کریستالی و سفید رنگ تا قهوه‌ای است که بوی بسیار کمی دارد. از مزایا ترشیو بوتیل هیدروکینون حلالیت بالای آن در آب است. این ماده به عنوان آنتی‌اکسیدان در صنایع غذایی و تولید لوازم آرایشی استفاده می شود. این خواص موجب شده تا از آن به عنوان تثبیت‌کننده شیمیایی استفاده شود. این ماده در صنایع غذایی به عنوان یک افزودنی غذایی با شماره E319  شناخته می شود.

ترشیو بوتیل هیدروکینون با نام اختصاری TBHQ شناخته شده و آنتی اکسیدان آبگریز است. این خواص موجب می شود تا محلول شدن در چربی‌ها یا روغن‌ها آسان نباشد. درواقع کاربرد این ماده به منظور افزایش عمر و پایداری در ذخیره سازی محصولات غذایی صورت می گیرد.

ساختار ترشیو بوتیل هیدروکینون

این ترکیب به عنوان یک ماده آلی شناخته می شود. ترت بوتیل هیدروکینون از مشتقات هیدروکینون است. در این ماده یک گروه ترشیو بوتیل جایگزین یکی از هیدروژن های حلقه هیدروکینون شده است. این ترکیب به عنوان یک افزودنی در افزایش ماندگاری غذاهای فرآوری شده کاربرد دارد. ترت بوتیل هیدروکینون یک عامل آنتی اکسیدانی در مواد غذایی بوده و جهت جلوگیری از فرآیند اکسیداسیون و فساد مواد غذایی، ممانعت از پوسیدگی و افزایش ماندگاری محصولات غذایی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت با استفاده از این ماده طعم، بو و کیفیت محصولات غذایی حفظ خواهد شد. این ماده موجب حفظ ویتامین ها و ارزش غذایی آنها نیز خواهد شد. ترت بوتیل هیدروکینون از ترکیبات آروماتیک همراه با دو گروه هیدروکسیل متصل به حلقه بنزن است. در این ترکیب یک گروه ترشیو بوتیل جایگزین یک هیدروژن شده است.

استفاده از ترشیو بوتیل هیدروکینون
استفاده از ترشیو بوتیل هیدروکینون

خواص ترشیو بوتیل هیدروکینون

tBHQ به عنوان یک ماده شیمیایی مصنوعی شناخته می شود. درواقع این ماده نوعی فنول محسوب می شود. ترشیو بوتیل هیدروکینون جامد، پودری و دارای رنگ سفید مایل به زرد همراه با بوی مشخص است. این ترکیب آلی به صورت جزئی در آب حل می شود. همچنین در الکل ها، چربی ها، روغن ها و حلال های آلی نیز قابل حل است.

از خواص ترشیو بوتیل هیدروکینون این است که طعم و بوی مواد را تغییر نمی دهد. خواص tBHQ به‌گونه‌ای است که حتی در حضور آهن نیز تغییر رنگ ایجاد نخواهد نمود.

موارد مصرف ترشیو بوتیل هیدروکینون

استفاده در صنایع غذایی

در صنایع غذایی از tBHQ به عنوان نگهدارنده در تولید روغن های گیاهی غیر اشباع و چربی های حیوانی خوراکی استفاده می شود. عدم تغییر طعم یا بوی مواد غذایی موجب استفاده گسترده از این ماده شده است. البته به این نکته نیز باید توجه شود که برخلاف آنتی اکسیدان های طبیعی میوه ها و سبزیجات، ترت بوتیل هیدروکینون محصولی مصنوعی و سنتزی محسوب می شود. در صنایع غذایی از اسید فسفریک خوراکی نیز جهت تولید محصولات غذایی استفاده می شود.

استفاده از ترشیو بوتیل هیدروکینون در صنایع آرایشی و بهداشتی

صنایع تولید عطر از این ماده به عنوان تثبیت کننده جهت کاهش میزان تبخیر و بهبود ثبات بهره می برند.

ایمنی ترشیو بوتیل هیدروکینون

سازمان ایمنی غذایی اروپا و سازمان غذا و داروی ایالات متحده مصرف این ماده را در مقادیر مجاز بدون خطر اعلام نموده اند. استفاده مجاز از این ماده در حدود ۰.۰۲ درصد از کل روغن خوراکی مواد غذایی است. مصرف مقادیر بیشتر موجب اثرات منفی بر سلامت شده و به آسیب های جدی می انجامد. همچنین از مصرف بیش از حد سایر ترکیبات مورد استفاده در صنایع غذایی مانند اسید فسفریک خوراکی نیز باید اجتناب گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا