Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

مونو سدیم فسفات چیست و چه استفاده ای دارد؟

مونو سدیم فسفات ترکیبی معدنی از سدیم است. انواع مونو سدیم فسفات به شکل پودری و مایع قابل تهیه هستند. مونو سدیم فسفات با فرمول NaH۲PO۴ شناخته می شود. از خواص و مزایا مونو سدیم فسفات حلالیت بالا در آب است، به طوری که در هر غلظتی در آب حل می شود. سدیم دی هیدروژن فسفات، سدیم فسفات مونو بازیک از دیگر نام ها این محصول صنعتی محسوب می شوند. کاربرد مونو سدیم فسفات در صنعت تصفیه آب، صنایع غذایی و پزشکی بسیار صورت می پذیرد. انواع مونو سدیم فسفات در گرید های مختلفی در بازار عرضه می شوند. قیمت مونو سدیم فسفات خوراکی نسبت به انواع صنعتی بیشتر است. برای خرید مونو سدیم فسفات و مواد شیمیایی همچون استات سدیم به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نما‌یید.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد مونو سدیم فسفات و موارد مصرف آن در صنعت می پردازیم. با ما همراه باشید.

مونو سدیم فسفات چیست

مونوسدیم فسفات ترکیبی شیمیایی و صنعتی است که با شناسه پاب کم ۲۴۲۰۴ شناخته می شود. ساختار مونوسدیم فسفات شامل یک اتم سدیم، دو هیدروژن و یک گروه فسفات است. فرم مونو هیدرات به ازای هر مولکول سدیم فسفات، یک مولکول آب دارد.

انواع مونو سدیم فسفات

این محصول به صورت طبیعی جامد بوده و دارای حلالیت بسیار بالایی در آب است. کاربرد این ماده موجب شده تا به صورت های جامد و مایع در بازار عرضه شود. این محلول با درصد خلوص های متفاوت تولید شده و در صنایع گوناگون کاربرد دارد. برای خرید مونو سدیم فسفات و سایر مواد شیمیایی همچون استات سدیم به سایت های معتبر شیمی مراجعه نمایید.

  1. منو سدیم فسفات بدون آب یا خشک
  2. مونوسدیم فسفات مونوهیدرات یا تک آبه
  3. مونوسدیم فسفات دی هیدرات یا دو آبه

مونوسدیم فسفات خوراکی

منو سدیم فسفات در قرص های مکمل خوراکی هم یافته می شود. این مکمل ها به عنوان فرمولاسیون دارویی عمل نکرده و مصرف آن ها به صورت خوراکی جهت تکمیل فسفر در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. مکمل های مونو سدیم فسفات برای حیوانات و در خوراک دام استفاده می شود.

مونوسدیم فسفات خوراکی
مونوسدیم فسفات خوراکی

توجه شود که مصرف بی رویه مونوسدیم فسفات مجاز نبوده و موجب بروز سنگ کلیه خواهد شد.

از کاربرد مونو سدیم فسفات خوراکی در صنعت تصفیه آب و تولید شیر خشک، غذای دام و امولسیفایر استفاده می شود.

مونو سدیم فسفات در صنایع غذایی

مونوسدیم فسفات در گرید خوراکی را می توان در صنایع غذایی مورد استفاده قرار داد. منو سدیم فسفات از ترکیبات شیمیایی مورد نیاز بدن انسان بوده و از این ماده برای تامین میزان فسفر مورد نیاز بدن استفاده می شود. فسفر از عناصر حیاتی بدن انسان بوده و کمبود آن، بدن انسان را با مشکلات حاد و جدی مواجه می کند.

استفاده از مونو سدیم فسفات در قرص های مکمل خوراکی صورت می پذیرد. البته این نوع مکمل ها، دارویی نیستند، اما در رژیم های خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد مونو سدیم فسفات موجب افزایش ماندگاری غذا شده و طعم دلپذیر تری به آن می بخشد. از منوسدیم فسفات در تولید محصولات نیمه پخته مانند خمیر مرغ، کیک و… استفاده می شود. درواقع خواص مونوسدیم فسفات موجب کارایی بالای آن شده است.

مونو سدیم فسفات در صنایع آرایشی بهداشتی

منو سدیم فسفات را می توان در تولید خمیر دندان جهت جلوگیری از پوسیدگی و باز گرداندن مینا از دست رفته دندان مورد استفاده قرار داد. این ماده در تولید دهان شویه نیز استفاده شده و تاثیرات مطلوبی دارد. منو سدیم فسفات به طور جداگانه نیز به عنوان پاک کننده و محافظت کننده دندان به فروش می رسد. منو سدیم فسفات در زمینه بهداشت دهان و دندان به نسبت یک به چهار و نیم (منو سدیم فسفات به آب) حل شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

برای خرید منو سدیم فسفات و ترکیبات شیمیایی دیگر همچون استات سدیم به سایت های معتبر مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا