Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

کاربرد اسید پیروفسفات سدیم در صنایع غذایی چیست؟

کاربرد اسید پیروفسفات سدیم در صنایع غذایی در نقش نمک فسفات، فراوان است. عمده ترین کاربرد اسید پیروفسفات در صنایع غذایی، افزایش مدت زمان ماندگاری و کیفیت آن هاست. این اسید را یک اسید فسفریک خوراکی می دانند که باعث تولید گاز دی اکسید کربن در هنگام تهیه خمیر برای پخت نان و کیک می شود. خرید اسید فسفریک خوراکی برای کاربرد در صنایع غذایی، بهتر است از شرکت های معتبر صورت بگیرد. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با کاربرد اسید پیروفسفات سدیم در صنایع غذایی و خواص این اسید آشنا می شویم.

اسید پیروفسفات سدیم چیست؟

اسید پیروفسفات سدیم ترکیبی با فرمول شیمیایی Na۲H۲P۲O۷ بوده و از نظر ظاهری به صورت پودری سفید رنگ و کریستالی است. این ترکیب از اسید فسفریک خوراکی و نوعی نمک تشکیل شده است و بوی مشخصی ندارد. نام های دیگری چون دی سدیم دی هیدروژن پیروفسفات و دی سدیم دی هیدروژن دی فسفات نیز برای این اسید به کار برده می شود. نام اختصار آن نیز SAPP است.

کاربرد اسید پیروفسفات سدیم در صنایع غذایی که باعث پف شدن خمیر می شود، با آزاد شدن دی اکسید کربن در نتیجه ی ترکیب آن با بی کربنات سدیم است. با این واکنش، خمیر کیک ورآمده می شود. با کاربرد اسید پیروفسفات، بافت نان، بیسکوئیت و کلوچه، نرم می شود. به جزء این اسید می توان از مواد دیگری چون تارتاریک اسید، کرم تارتار، دی کلسیم فسفات و سدیم آلومینیوم فسفات نیز برای پف دادن به خمیر کیک استفاده می شود.

اسید پیروفسفات سدیم چیست؟
اسید پیروفسفات سدیم چیست؟

کاربرد اسید پیروفسفات سدیم در محصولات غذایی مختلف

از مهمترین کاربردهای اسید پیروفسفات سدیم در صنایع غذایی در تولید بکینگ پودر است. وقتی این اسید در مجاورت با جوش شیرین قرار می گیرد، تولید دی اکسید کربن می کند.

خرید اسید فسفریک خوراکی به صورت اسید پیروفسفات می تواند برای تهیه غذاهای کنسرو شده به کار برده می شود. وجود آن در کنسروها، مانع تشکیل بلورهایی چون منیزیم، آمونیوم فسفات و هیدرات می شود که برای این مواد غذایی نامطلوب هستند.

ماکارونی یکی از محصولات غذایی است که اسید پیروفسفات را در آن به کار می برند.

کاربرد اسید پیروفسفات در فرآورده های گوشتی و پروتئینی برای بالا بردن مدت زمان ماندگاری آن ها بوده و این که رنگ خوب این مواد غذایی حفظ شود.

نقش اسید پیروفسفات به عنوان امولسیفایر در تولید لبنیات است.

دسته بندی اسید پیروفسفات با توجه به سرعت آزادسازی گاز دی اکسید کربن به سه دسته پیروفسفات سریع، متوسط و آرام است. بر این اساس که نوع محصول کاربردی چگونه است، از انواع آن ها این اسید استفاده می شود.

مزایای صنعتی اسید پیروفسفات سدیم

در ساخت خمیر دندان و نخ دندان از اسید پیروفسفات استفاده می شود. زیرا این ترکیب توانایی از بین بردن کلسیم و منیزیم موجود در دهان را دارد. در نتیجه مانع رسوب دادن این عناصر روی دندان شده و از ایجاد پلاک جلوگیری می کند. همچنین این ماده، مقدار تارتار موجود در خمیردندان را کنترل می کند.

برای این که املاح و رسوب روی لباس ها تشکیل نشود، در ترکیب شوینده های بهداشتی از اسید پیروفسفات استفاده می شود.

عوارض پیروفسفات سدیم برای بدن

با توجه به کاربرد اسید پیروفسفات در صنایغ غذایی، توجه به عوارض خرید اسید فسفریک خوراکی و مصرف آن، اهمیت بالایی دارد. جذب ترکیبات حاوی سدیم در بدن متفاوت است. با مصرف پیروفسفات در مقادیر بالا، صدمات جدی به بدن وارد شده و روند پیری را تسریع می کند. اختلال در روند بیماری افرادی که به بیماری کلیوی و قلبی دچار هستند، از عوارض دیگر این بیماری است. به طوری که حتی ممکن است به مرگ افراد منجر شود.

استفاده از ترکیبات فسفات دار در مقادیر بسیار کم، بی ضرر است ولی بهتر است از غذاهای فرآوری شده که حاوی این ترکیب هستند، کمتر استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا