Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

اسید پیروفسفات (Sodium acid pyrophosphate) (SAPP) چیست؟

اسید پیروفسفات نمک فسفریک خوراکی و سنتزی بوده گه به صورت پودری سفید و بی بو قابل تهیه است. اسید پیروفسفات با فرمول شیمیایی Na۲H۲P۲O۷ شناخته می شود. از خواص اسید پیروفسفات می توان به بافرکنندگی و نگهدارندگی آن اشاره نمود. از کاربرد اسید پیروفسفات در صنایع غذایی بسیار استفاده می شود. استفاده از اسید پیروفسفات pH را تنظیم کرده و موجب بهبود کیفیت محصولات غذایی می شود. برای خرید اسید پیروفسفات به سایت های معتبر فروش مراجع نمایید. قیمت اسید پیروفسفات با توجه به گرید و درجه خلوص محصول می تواند متفاوت باشد.

قیمت مواد شیمیایی صنعتی مانند اسید پیروفسفات و قیمت اسید فسفریک خوراکی تحت تاثیر برند تجاری و گرید محصول قرار دارد.

اسید پیروفسفات چیست

سدیم اسید پیرو فسفات با فرمول شیمیایی Na۲H۲P۲O۷ ترکیبی اسیدی با پی اچی برابر با ۴ است. این ماده از ترکیب اسید فسفریک و نوعی نمک حاصل می شود. این اسید در حین عملیات مخلوط کردن، نگهداری خمیر و پخت محصولات خمیری و بیسکویت تولید گاز کربنیک کرده و جهت کنترل pH بسیار حائز اهمیت است. با ترکیب سدیم اسید پیرو فسفات با جوش شیرین گاز کربن دی‌اکسید یا گاز کربنیک آزاد شده و پوکی، پف کردن یا ور‌آمدن خمیر را موجب می شود. بعلاوه گاز کربنیک موجب افزايش حجم و اسفنجی شدن نان، کیک، کلوچه و محصولات آردی دیگر می شود. فواید اسید پیروفسفات موجب کاربرد گسترده آن در صنعت تولید مواد غذایی شده است.

استفاده از اسید پیروفسفات در صنایع غذایی

سدیم اسید پیرو فسفات در صنایع غذایی کاربردی ویژه دارد. استفاده از این ماده برای تنظیم pH در تولید نان حجیم صورت می‌پذیرد. اسید پیروفسفات نوعی بافر و عامل متورم کننده خمیر است و در بیکینگ پودر، انواع کنسروهای دریایی، پنیر خامه ای، انواع کیک، آرد و… کاربرد دارد. از دیگر موارد مصرف اسید پیروفسفات، کاربرد آن در سوسیس و کالباس است. درواقع برای حفظ رنگ صورتی گوشت های سرد از SAPP استفاده می‌شود.

استفاده از سدیم اسید پیرو فسفات در غذاهای کنسروی مانند کنسرو ماهی از طریق تشکیل کمپلکس با منیزیم موجب کاهش کریستال های نا مطلوب می شود.

استفاده از اسید پیروفسفات
استفاده از اسید پیروفسفات

اسید پیروفسفات در تخمیر نان

از SAPP در تخمیر نان و محصولات تجاری خمیری مشابه استفاده می شود. در بیکینگ پودر نیز سدیم اسید پیروفسفات وجود داشته و این محصول پرمصرف از تغییر رنگ در غذا جلوگیری خواهد نمود.

البته به این نکته توجه شود که افزودن این ماده گاهی موجب تلخی می شود. برای رفع این مشکل جوش شیرین، یون های کلسیم، شکر و طعم دهنده های دیگر پیشنهاد می شوند.

از فواید افزودن اسید پیروفسفات به مواد غذایی، افزایش ماندگاری و غنی سازی محصولات خمیری از فسفر است. این نمک در سس ها نیز برای ایجاد رنگ بهتر استفاده می شود.

اسید پیروفسفات در کنسرو سازی

SAPP یک عامل تخمیر، امولسیفایر و پایدارکننده و بهبود دهنده در مواد غذایی محسوب می شود. کاربرد این ماده موجب بهبود کیفیت محصولات غذایی به ویژه محصولات گوشتی و لبنی می شود. این ماده برای حفظ آب محصولات گوشتی مانند گوشت های کنسروشده، ژامبون، نودل و… در ترکیب با سایر فسفات ها مورد استفاده قرار می گیرد. اسید فسفریک خوراکی نیز از ترکیبات مورد استفاده در صنایع غذایی است. قیمت اسید فسفریک خوراکی با توجه به برند تجاری آن در بازار متفاوت است.

ایمنی اسید پیروفسفات

در افزودن این ماده به محصولات غذایی باید به میزان مصرف توصیه شده فسفر توجه نمود. میزان مصرف فسفر در یک روز برای افراد بالای ۱۸ سال، ۷۰۰ میلی گرم است. این مقادیر جهت تشکیل استخوان و تامین انرژی سلولی کافی است. مقادیر بالای ۴۰۰۰ میلی گرم در روز به ایجاد اختلال و افت تراکم مواد معدنی منجر شده و موجب عدم توانایی جذب کافی کلسیم خواهد شد.

خرید و فروش مواد شیمیایی صنعتی امروزه بسیار صورت می پذیرد. قیمت ترکیبات حاوی فسفر مانند قیمت اسید فسفریک خوراکی و SAPP تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا