Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

تفاوت کائولن و بالکلی چیست؟ – خواص و مزایای آن ها

تفاوت کائولن و بالکلی در پلاستیسیته و پایداری در برابر گرمای آن ها است. بالکلی دارای پلاستیسیته بالا بوده و در برابر گرما مقاومت کمتری دارد. همچنین ترکیب شیمیایی این دو چنان تفاوتی با هم ندارد و فقط در سیلیس به کار رفته تفاوت احساس می شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با تفاوت کائولن و بالکلی و خواص آن ها آشنا می شویم. ابتدا خواص بالکلی و کائولین بررسی می شود.

کائولن چیست؟

کائولن یک نوع کانی رسی است که از خاک چینی سفید به دست آمده است و نام آن نیز از نام قله مرتفع کائولینگ در چین اقتباس یافته است. این کانی در اغلب صنایع کاربرد دارد. کائولین نوعی سیلیکات آلومینیوم آبدار است و دارای مقداری کوارتز، فلدسپات، کانی های زائد آهن دار و تیتانیم دار، زاج، کلسیت، گچ و پیریت با کانی های گروه کائولینیت است.

کشورهای آمریکا، انگلیس و برزیل به ترتیب دارای بیشترین ذخایر کائولن هستند.

ویژگی های کائولن

کائولن زرد، کرمی و سفید رنگ بوده و از امتیازاتی مانند سبک بودن، خوش رنگ بودن، درخشندگی بالا، سیالیت، خاصیت پوشش دهی بالا، مقاومت بالا و همچنین منحصر بفرد بودن برخوردار است. همچنین این کانی دارای هدایت الکتریکی و گرمایی پایین تری است.

نقطه ذوب کائولن ۱۷۸۵ درجه سانتی گراد بوده و دارای طعمی مانند خاک است که در صورت مرطوب بودن به شدت بوی خاک می دهد.

مزایای کائولن

بیشترین استفاده از کائولین در صنعت کاغذ سازی است جایی که به عنوان پر کننده و پوشش دهنده از آن استفاده می شود. این عدد حتی به ۴۳ درصد مصرف جهانی کائولین می رسد. همچنین به دلیل برخورداری از امتيازاتی همچون نرم کنندگی کاغذ، جذب بهتر جوهر، قیمت مناسب و درخشندگی در این صنعت کاربرد دارد.

در صنعت رنگ سازی این کانی به عنوان پر کننده کاربرد دارد و به بیش از ۵ درصد مصرف آن می رسد. مزیت هایی چون پوشش دهی بالا، قابلیت روان سازی و پخش کردن رنگ این کانی را در زمره ی مواد مورد استفاده در رنگ سازی قرار می دهد.

به عنوان پرکننده در صنعت لاستیک سازی از کائولن استفاده می شود. این میزان در این صنعت به ۵ درصد می رسد. کائولن استفاده شده در این صنعت از انواع مرغوب آن نمی باشد چون نیازی به خواص شکلی خاصی نیست.

همچنین به عنوان پر کننده و در مقیاس کوچک تری نسبت به صنعت رنگ و لاستیک از کائولن در این صنعت استفاده شده و تنها ۱ درصد را شامل می شود.

یکی از بازارهای مهم کائولن در نسوزها است. این کانی به دلیل داشتن آلومینا، ارزان قیمت بودن و در دسترس بودن، در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

بالکلی چیست؟

بالکلی نوعی سنگ رسوبی است که در ترکیب خود ۲۰ تا ۸۰ درصد کائولینیت، ۱۰ تا ۲۵ درصد میکا و ۶ تا ۶۵ درصد سیلیس (کوارتز) دارد. همچنین سایر کانی های فرعی و مواد کربناته دارای منشا گیاهی نیز در ترکیب آن موجود است. در برخی منابع نیز میزان کائولینیت از ۲۰ تا ۹۵ درصد، کوارتز بین ۱۰ تا ۷۰ درصد و کلریت بین ۵ تا ۴۵ درصد و همچنین مواد آلی، مونت موریونیت ها، ترکیبات آهنی، اکسید تیتان و نمک های محلول هم ذکر شده اند. این کانی کمیاب در صنعت سرامیک از اهمیت خاصی برخوردار است و برای نخستین بار در انگلستان استخراج شده است.

بالکلی چیست؟
بالکلی چیست؟

ویژگی های بالکلی

رنگ بالکلی بین زرد کم رنگ تا مشکی قابل تغییر است. البته رنگ به وجود کانی های آن و دیگر مواد رسوب کننده وابسته است. دارا بودن پلاستیسیته بالا، توانایی شکل پذیری، بالا بودن استحکام خام، تنوع زیاد در عدم خلوص آن، دارای دانه های ریز و نقطه ی ذوب پایین، از خواص آن است. همچنین این سنگ باعث بالا رفتن قابلیت سیالاتی دوغاب ها در ریخته گری می شود.

مزایای بالکلی

بالکلی در صنایع کاشی و سرامیک، چینی ها، پلاستیک، کشاورزی، نسوزها، لاستیک، سفالگری و … کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا