Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

قرص کلسیم چیست؟ | عوارض قرص کلسیم

کلسیم و ویتامین دی از مواد مغذی بدن محسوب می شوند. وجود این مواد مغذی برای تامین سلامت و تراکم استخوان ها ضروری است. در برخی مواقع بدن با کمبود کلسیم مواجه می‌شود. این کمبود علاوه بر تاثیر نامطلوب بر استخوان‌ها، سلامت دیگر اعضای بدن را نیز به مخاطره می‌اندازد. قرص کلسیم در انواع مختلف و توسط شرکت‌های تجاری مختلف تولید و عرضه می شود. انواع قرص کلسیم برای جبران کمبود کلسیم در بدن تجویز شده و می توانند کلسیم مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کنند. قرص کلسیم خارجی و ایرانی با برند های تجاری مختلف در داروخانه ها و سایت های معتبر فروش امکان پذیر است. قرص کلسیم کربنات، قرص کلسیم دی، قرص کلسیم سیترات، قرص کلسیم جوشان و… از انواع مکمل های حاوی کلسیم محسوب می شوند.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد قرص کلسیم می پردازیم. توجه شود که از کلسیم کربنات سبک در کاربرد های دارویی و غذایی استفاده می شود و قیمت کلسیم کربنات سبک غذایی و دارویی گران تر است.

قرص کلسیم خارجی

کلسیم برای سلامت استخوان‌ ها عنصری ضروری و مفید است. بیش از ۹۹ درصد از کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره و موجب استحکام آن‌ها شده است. از کلسیم در جریان خون نیز استفاده می‌شود. عنصر کلسیم جهت فرستادن سیگنال‌های عصبی، ترشح هورمون‌ها، تنظیم عملکرد ماهیچه‌ها و… نیز در بدن استفاده می‌شود. درواقع وجود کلسیم کافی موجب عملکرد مطلوب بدن خواهد شد. توجه شود که قیمت کربنات کلسیم سبک که در تولید مکمل ها استفاده می شود به دلیل خلوص بالا بیشتر است.

قرص کلسیم سیترات

مکمل کلسیم سیترات نسبت به کلسیم کربنات، دارای جذب بالاتری است. این محصول عوارض گوارشی کمتری داشته و از این لحاظ مطلوب است. کاهش ریسک سنگ کلیه و عدم نیاز به محیط اسیدی معده برای جذب از دیگر مزایا قرص کلسیم سیترات است. این مزیت موجب می شود تا مکمل سیترات کلسیم را در هر زمانی بتوان مصرف نمود.

این مکمل برای گروه های سنی مختلف قابل استفاده است. ترشح اسید معده در افراد سالمند با افزایش سن کاهش خواهد یافت. بنابراین قرص کلسیم سیترات گزینه مناسبی برای افراد سالمند خواهد بود. مصرف کنندگان داروهای آنتی اسید، افراد با سابقه سنگ کلیه و… نیز می توانند از مکمل سیترات کلسیم برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن خود استفاده کنند.

قرص کلسیم خارجی
قرص کلسیم خارجی

قرص کلسیم کربنات

این قرص ارزان بوده و دارای ۴۰ درصد کلسیم است. مصرف مکمل کلسیم کربنات دارای عوارضی مانند نفخ، یبوست، افزایش ریسک سنگ کلیه و… است. بعلاوه قابلیت جذب این قرص توسط دستگاه گوارش بدن کم است. جذب کربنات کلسیم به محیط اسیدی معده‌ وابسته است. بنابراین حتما باید بعد از غذا مصرف شود. این قرص از کربنات کلسیم سبک بدست می آید. قیمت کربنات کلسیم سبک از انواع سنگین بیشتر است.

قرص کلسیم دی را کی بخوریم

مقدار کلسیم مورد نیاز معمولا از طریق مصرف مواد غذایی تامین می شود. اما در صورت عدم تامین کلسیم از منابع غذایی، باید مکمل و قرص کلسیم استفاده شود. توجه شود که مصرف زیاد کلسیم فایده ای نداشته و باید به اندازه استفاده شود.

مکمل های کلسیم را می توان بدون نسخه نیز در بازار تهیه نمود. بهترین مکمل، مکملی است که بتواند نیاز بدن را برطرف نموده و بعلاوه کیفیت و قیمت مناسبی هم داشته باشد. زمان و نحوه مصرف مکمل های کلسیم توسط شرکت تولید کننده بر روی بسته بندی محصول چاپ شده است.

عوارض قرص کلسیم

مصرف میزان بالای کلسیم ممکن است عوارضی را موجب گردد. این عوارض بخصوص در افرادی دیده می شود که از مکمل کلسیم برای افزایش قد استفاده می کنند. مصرف مکمل کلسیم و غذاهای حاوی کلسیم در رژیم های لاغری و رژیم های غذایی ممکن است مقدار کلسیم وارد شده به بدن را افزایش دهد. در این صورت با افزایش ورود کلسیم به بدن، عوارض قرص کلسیم مشاهده خواهد شد. از عوارض مکمل کلسیم می توان به افزایش احتمال بیماری‌های قلبی اشاره نمود. ارتباط مصرف بیش از حد کلسیم با سرطان پروستات نیز احتمال داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا