Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آبکاری تیتانیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

آبکاری تیتانیوم مانند سایر روش های آبکاری به منظور ایجاد یک لایه از فلز تیتانیوم بر روی سایر فلزات انجام می شود. آبکاری تیتانیوم به معنای واقعی امکان پذیر نیست ولی می توان بر روی فلز تیتانیوم آبکاری انجام داد.

تیتانیوم ، یک فلز نرم ، خاکستری- نقره ای و دارای خواص بسیاری است که استفاده از آن را در صنعت هوافضا سودمند می کند. این ویژگی ها نقش آن را به عنوان ماده حیاتی برای ساخت هواپیماها ، فضاپیماها ، موشک ها و سایر تجهیزات هوافضا تقویت کرده است.

مواد مورد استفاده در صنعت هوافضا باید دارای مجموعه ای از ویژگی های منحصر به فرد باشد. آنها حتی در شرایط سخت هواپیما و فضاپیما نیز باید قوی و بادوام باشند. این فلزات همچنین باید نسبتاً سبک باشند زیرا کارایی هواپیما را افزایش می دهد.

با داشتن این خواص تیتانیوم به عنوان فلز برجسته مورد استفاده در صنعت هوافضا ظاهر شده است ، زیرا هم قوی است و هم سبک و از نسبت قدرت به وزن بالایی برخوردار است. امروزه صنعت هوافضا یکی از بزرگترین خریداران آلیاژهای تیتانیوم و تیتانیوم در جهان است. در حقیقت ، بخش هوافضا صنعت مدرن تیتانیوم را ایجاد کرد.

روش انجام آبکاری تیتانیوم

تیتانیوم دارای ویژگی های مفید بسیاری است ، اما این خواص کار با آن را نیز به چالش می کشد. زیرا یک فلز بسیار فعال است که باعث می شود آبکاری روی آن دشوار باشد. با این حال ، انجام این کار می تواند بسیار سودمند باشد ، بنابراین برخی شرکت ها فرایندی را برای آبکاری موثر فلزات مختلف روی بسترهای تیتانیوم برای استفاده در بخش هوا فضا ایجاد کرده اند.

مقاومت در برابر کشش و خستگی تیتانیوم برای مفید بودن آن در بخش هوا فضا بسیار مهم است. تیتانیوم با گرید تجاری دارای مقاومت کششی متوسط ۶۳۰۰۰ پوند در هر اینچ مربع (psi) است. مقاومت کششی تیتانیوم و آلیاژهای مختلف آن ، از ۲۰،۰۰۰ psi تا ۲۰۰،۰۰۰ psi بسته به آلیاژ ، متغیر است.

آلیاژهای تیتانیوم نیز اغلب دارای مقاومت خستگی  بالایی هستند. پس از پرداخت سطح، مقاومت واقعی در برابر ضربه ایجاد می شود بنابراین استفاده از فرآیند پرداخت مناسب به دقت زیادی نیاز  دارد تا از تمرکز فشار بر روی فلز جلوگیری کند.

آبکاری تیتانیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
آبکاری تیتانیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

بهتر است بدانید:

در رابطه با روش آبکاری تیتانیوم به جزء روش تجاری پوشش تیتانیوم  که حاصل رسوب فیزیکی بخار تیتانیوم است چیزی در دسترس نیست . این فرآیند بسیار پرهزینه است و در آن  سطح فولاد با یک لایه تیتانیوم نازک برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی در مقابل آب نمک یا اسیدها پوشش داده می شود.

ضخامت و ترکیب این لایه به ترتیب ۵۰۷۱۰ میلی متر و٪ Fe Ti-15-16 mol است و انتظار می رود مقاومت در برابر خوردگی این لایه آلیاژی غنی از تیتانیوم از فولاد بیشتر باشد. رسوب گالوانیکی یک روش بسیار ساده است که در آن الکترودهای آهن و تیتانیوم بدون استفاده از منبع تغذیه خارجی فقط در نمک های مذاب غوطه ور می شوند. بنابراین ، توانایی روش پیشنهادی فعلی می تواند به منظور بهبود مقاومت در برابر خوردگی فولاد پیشنهاد شود.

نیاز به آبکاری تیتانیوم

در حالی که تیتانیوم به خودی خود دارای ویژگی های قابل توجهی است که آن را قابل استفاده در ساخت و استفاده های صنعتی می کند ، شرایطی وجود دارد که آبکاری روی آلیاژهای تیتانیوم و تیتانیوم مورد نیاز است. به طور کلی ، اندود روی تیتانیوم می تواند به افزایش خواص موجود در فلز کمک کند  و آن را حتی برای فرآیندهای ساخت و پرداخت فلز مفیدتر کند. از دلایل اجرای فرآیند آبکاری تیتانیوم می توان به افزایش توانایی فلز در مقاومت در برابر خستگی سطح و خاصیت ضد فرسایش اشاره کرد. از روكش تیتانیوم همچنین می توان برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی در محیط های اسیدی بسیار گرم ، افزایش یا كاهش هدایت الكتریكی ، انعكاس گرما ، افزودن روانکاری و ترمیم و تغییر اندازه فلز در كاربردهای مختلف استفاده كرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا