Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
محصولات شیمیایی

اورونیک اسید چیست؟

اورونیک اسید Uronic acid به گروهی از اسیدهای قندی با دو گروه عاملی کربوکسیلیک اسید و کربونیل گفته می شود. گروه آلدئیدی آلدوزها (کربن ۱) و همچنین گروه الکلی کربن ۶ (الکل نوع اول) بر اثر اکسیداسیون، اسیدهای آلدونیک، اسیدهای ساکاریک و اورونیک اسید را تشکیل می دهند. واردات مواد شیمیایی از جمله اورونیک اسید از کشورهای مختلفی مانند چین صورت می گیرد.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی اورونیک اسید و تولید آن می پردازیم.

اسید چیست؟

اسید (Acid) ماده ای شیمیایی است که می تواند یون هیدروژن یا پروتون اهدا کرده و یا الکترون بگیرد. در اسیدها تعداد پروتون ها بستگی به تعداد هیدروژن دارد. به عبارتی ساده تر اگر بیشتر از یک هیدروژن در آن وجود داشته باشد به صورت متوالی تفکیک شده باشند، یعنی این اسید چند پروتونی است و اگر یک هیدروژن داشته باشد به معنی تک پروتونی بودن آن اسید است.

اسید چیست؟
اسید چیست؟

ویژگی های اسیدها

همان طور که می دانیم اسیدها مزه ای ترش دارند. آن ها دارای خاصیت خورندگی هستند. اسیدها می توانند رنگ تورنسل آبی را به قرمز تغییر دهند. همچنین در واکنش با بازها قادر به خنثی کردن آن ها هستند. اسیدهایی که دارای غلظت بالایی هستند، یون های مثبت هیدروژن بیشتری دارند و البته خاصیت خورندگی دارند.

همچنین محلول های آبی اسیدی دارای pH کم تر از ۷ هستند.

اسیدهای قوی

اسیدهایی که به هنگام حل شدن در حلال، پروتون های خود را به حلال اهدا می کند، در حقیقت به صورت کامل در محلول تفکیک می شود. از جمله اسیدهای قوی می توان به سولفوریک اسید H۲SO۴، هیدروکلریک اسید HCl، نیتریک اسید HNO۳، کلریدریک اسید ،HCl پرکلریک اسید HClO۴ و اسید کلریک HClO۳ اشاره داشت.

اسیدهای ضعیف

اسیدهای ضعیف به اسیدهایی گفته می شود که به هنگام حل شدن در حلال، پروتون های خود را به شورت کامل به حلال اهدا نمی کند و در واقع به صورت کامل تفکیک نمی شود. این اسید به طور جزیی واکنش می دهد. همه ی اسیدهای آلی جزء اسیدهای ضعیف هستند اسید استیک، اسید سیتریک، اسید لاکتیک، اسید اگزالیک، اسید مالئیک و اسید فرمیک از اسیدهای ضعیف هستند.

همه این اسیدها در آزمایشگاه ها و تولید انواع مواد شیمیایی مورد نیاز هستند. تهیه آن ها از بازار مواد شیمیایی به طرق مختلف صورت می گیرد. این مواد یا در داخل کشور تولید شده و یا از کشورهای دیگر وارد می شود. قوانین واردات مواد شیمیایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

تولید اورونیک اسید

همان گونه که بیان شد از اکسیداسیون گروه آلدئیدی آلدوزها (کربن ۱) و گروه الکلی کربن  ۶(کربن نوع اول) اسید آلدونیک، اسید ساکاریک و اورونیک اسید به وجود می آید. البته با توجه به شرایط اکسید شدن، تشکیل این قندها ممکن است متمایز باشد.

یکی از شرایط اکسیداسیون در شرایط آهسته است. در این شرایط، اکسید شدن عامل آلدهیدی صورت گرفته و محصول، اسیدهای آلدونیک است. به عبارتی تبدیل گلوکز به اسید گلوکونیک صورت گرفته است. اما اکسیداسون کتوزها به آسانی صورت نمی گیرد.

اسید آلداریک و یا ساکاریک اسید در نتیجه ی اکسید شدن عامل آلدهیدی و یا عامل الکلی نوع اول به دست می آید. این اسید از گالاکتوز، اسید موسیک و گلوکز، اسید گلوکوساریک و از مانوز، اسید ماناریک به دست می آید.

چنانچه در مونوساکارید، اکسیداسیون تنها عامل الکلی نوع اول صورت گیرد و به عامل کربوکسیل تبدیل شود، اورونیک اسیدها به وجود می آیند. بدون این که اکسیداسیون در عامل آلدهیدی صورت گیرد. در نهایت اسید گلوکورونیک از گلوکز و اسید گالاکتورونیک از گالاکتوز حاصل می شود.

شرکت های مختلفی در کشور به واردات مواد شیمیایی از جمله اسیدهای مختلف اقدارم می کنند. بازار مواد شیمیایی مختلف در این شرکت ها تحت تاثیر تقاضا و میزان نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا