Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

فرمول شیمیایی منگنز کربنات چگونه است

فرمول شیمیایی منگنز کربنات به صورت MnCO۳ است. منگنز کربنات ترکیبی معدنی و پرکاربرد در صنعت است. از این ترکیب برای تولید نمک های دو ظرفیتی منگنز، تولید فلز روی، ساخت سرامیک و صنایع مختلف پزشکی و داروسازی و … استفاده می شود. از ترکیبات شیمیایی دیگر که در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک بررسی می شود، پلی اورتان (PU) است. فروش پلی اورتان و منگنز کربنات برای کاربرد در صنایع مختلف توسط شرکت های داخلی و خارجی صورت می گیرد.

خواص منگنز کربنات

منگنز کربنات ترکیبی معدنی به رنگ کرم یا صورتی بوده و در طبیعت به صورت کانی رودوکروسیت یافت می شود.

از خواص این ترکیب، تبدیل شدن به اکسید منگنز با قرارگیری در برابر حرارت است. یکی از طرقی که کربنات منگنز اکسید می شود، قرار گرفتن در برابر هوا است. بعد از این که اکسید منگنز به دست آمد، در اسید سولفوریک قرار داده شده و با کلرات سدیم، اکسید شده و MnO۷ حاصل می شود.

علاوه بر کاربردهایی که در بالا برای کربنات منگنز گفته شد، از این ترکیب در تولید مفتول های جوشکاری، تولید قرص هماتینیک در پزشکی و صنعت کشاورزی برای فراهم کردن مواد مغذی منگنز مورد نیاز گیاه به کار گرفته می شود.

خواص منگنز کربنات
خواص منگنز کربنات

تولید کربنات منگنز

منگنز کربنات را می توان از واکنش سولفات منگنز با کربنات های قلیایی محلول در آب به دست آورد. کربنات سدیم و یا کربنات های هیدروژن آمونیوم نمونه هایی از آن هاست. بعد از انجام واکنش، محصول جداسازی شده و شست و شو داده می شود. سپس با دمای ۱۲۰ درجه سانتی گراد و قرار دادن در یک محیط گاز بی اثر، کربنات منگنز به دست آمده را خشک می کنند. محیط انتخاب شده به این دلیل است که اکسایشی صورت نگیرد.

پلی اورتان چیست؟

یکی از انواع پلیمرهای پرکاربرد در صنایع مختلف، پلی اورتان است که در صنعت لاستیک و پلاستیک سازی، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده از پلیمریزاسیون دی ایزوسیانات و پلی ال حاصل می شود. انواع مختلفی از PUها با توجه به تعداد ایزوسیانات ها و پلی ال ها به دست می آید. در این فرایند، واکنش افزایشی بین گروه ایزوسیانات و گروه هیدروکسیل اتفاق می افتد. علت عملکرد خوب ایزوسیانات ها در این واکنش، واکنش پذیری بالای آن ها در دمای محیط است.

پلی اورتان به صورت مایعی ویسکوز بی رنگ یا زرد کم رنگ بوده و شکل های مختلف مایع و امولسیون، الاستومر، پودر، فیلم، پارچه پلی یورتان و … وجود دارد.

خرید و فروش پلی اورتان به منظور استفاده از این ترکیب در صنایع مختلف صورت می گیرد.

خواص پلی اورتان

یکی از خواص مهم ترکیب پلی اورتان، توانایی تشکیل پیوندهای هیدروژنی است. در نتیجه، این ماده خاصیت کریستالی پیدا کرده و در تولید کوپلیمرها و لاستیک های نرم به کار گرفته می شود. از خواص فیزیکی پلی اورتان می توان به مقاومت در برابر عوامل محیطی سخت، مقاوم بودن در برابر سایش، پایداری در برابر گرمای زیاد و مقاومت در مقابل ضربه، فشار و ترک خوردگی است. همچنین پلی اورتان استحکام کششی بالایی داشته و وقتی در تماس با اسیدها، حلال های شیمیایی و روغن ها قرار می گیرد، محکم بوده و تغییری نمی کند.

فروش پلی اورتان برای کاربرد در صنایع مختلفی صورت می گیرد. به طوری که از این ترکیب در تولید لباس های ورزشی، تشک، ساختمان سازی، تولید اسفنج در ساخت مبلمان، روکش های صندلی خودرو، تولید چسب، الیاف های مصنوعی، رزین سازی و … استفاده می شود.

یکی از مهمترین کاربردهای پلی اورتان در تولید زیره کفش است. زیرا این ترکیب با خاصیت انعطاف پذیری و عدم شکستگی، بهترین گزینه برای این کاربرد است. همچنین به جهت داشتن مقاومت نوری بالا، از پلی اورتان در تایرها، قطعات خودرو، شلنگ، کفپوش ها، تسمه نقاله، غلتک های پله برقی و ماشین آلات کاربردی در کارخانه ها استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا