Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
محصولات شیمیایی

سولفات سدیم شامپو چه خواص و مزایایی دارد؟

سولفات سدیم شامپو ترکیبی است که به ایجاد کف کمک کرده و باعث از بین رفتن چربی در پوست و مو می شود. سولفات سدیم نمک اسید سولفوریک است که به طور عمده در تولید مواد شوینده و تهیه خمیر کاغذ در فرایند کرافت به کار برده می شود. این نمک در بازار با بسته های مختلفی عرضه شده و قیمت سولفات سدیم با توجه به نوع برند شرکت تولید کننده و نوع بسته بندی متفاوت است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به سولفات سدیم شامپو و خواص آن می پردازیم.

سولفات سدیم چیست؟

سدیم سولفات ترکیبی جامد به رنگ سفید بوده و قابلیت انحلال در آب را دارد. سدیم سولفات به صورت انواع مختلفی چون هپتا هیدرات سدیم سولفات، سدیم سولفات ده آبه یا دکاهیدرات و نوع بدون آب وجود دارد. نوع بدون آب این نمک که تناردیت خوانده می شود، در سنتز ترکیبات آلی به عنوان خشک کننده کاربرد دارد. نوع ده آبه که با نام ماده معدنی میرابیلیت خوانده می شود، کاربرد عمده ای در صنایع شیمیایی دارد. سدیم سولفات دکاهیدرات سالانه ۵,۶ تا ۶ تن تولید می شود که نیمی از این مقدار از منابع طبیعی به دست می آید. بقیه سدیم سولفات کاربردی نیز با روش های شیمیایی به دست می آید.

یکی از فرایندهایی که سدیم سولفات در حین آن تولید می شود، تولید اسید کلریدریک است. به این ترتیب که حاصل ترکیب سدیم کلرید و اسید سولفوریک در فرایند مانهایم، سدیم سولفات است. همچنین نتیجه فرایند هارگریوز که واکنش میان دی اکسید گوگرد، سدیم کلرید، آب و اکسیژن است نیز این نمک است.

سولفات سدیم شامپو

کاربرد سولفات ها در مواد شوینده ای چون شامپوها باعث کف زیاد شده می تواند قدرت پاک کنندگی آن ها را بالا ببرد. در انواع شامپوهای سولفات دار، یک یا چند نوع نمک سولفاته وجود دارد. ترکیبات تشکیل دهنده هر محصولی، باید به ترتیب میزان استفاده روی ظرف محصول درج شود. اگر نام سولفات به کار رفته در ترکیب شامپوها، اول این ترکیبات باشد یعنی مقدار زیادی استفاده شده است. اما کاربرد نام سولفات در انتهای فهرست، نشان دهنده استفاده مقدار کمی از این ترکیب است.

سولفات سدیم شامپو
سولفات سدیم شامپو

عوامل مختلفی تعیین کننده قیمت سولفات سدیم هستند. این که این محصول تولید داخل یا خارج از کشور باشد و با توجه به درصد خلوص می تواند تغییر کند.

تحریک کنندگی سولفات ها در شامپو

باید توجه داشت که وجود سولفات ها در ترکیب شامپو می تواند باعث بروز عوارضی شود. اما سدیم سولفات سرطان زا نبوده و محرک بودن، از عوارض عمده آن است. به طوری که تماس مستقیم این نمک با پوست، باعث تحریک می شود. خشکی و خارش پوست از صدماتی است که غلظت بالای این ترکیب باعث می شود. چشم در تماس با این ماده، سوزش پیدا می کند.

مقدار سولفات به عنوان یک ماده شیمیایی خشن، اگر بیشتر از ۲ درصد در شامپوها باشد، پوست را خشک و تحریک می کند. چربی مفید مو با این ترکیب از بین می رود. شادابی مو نیز در نتیجه جذب رطوبت توسط سدیم سولفات، کم می شود. در نتیجه مو شکننده و خشک می شود.

ملایم کردن سولفات ها

میزان تحریک کنندگی سولفات در ترکیب شامپو می تواند با کمک ترکیبات دیگر کم شود. به عنوان مثال ترکیب سدیم لوریل سولفات با بتائین، تا حد زیادی اثر محرک کنندگی آن را کاهش می دهد.

یکی دیگر از روش هایی که می توان اثر تحریک کنندگی سدیم سولفات ها را کاهش داد، شست و شوی خوب آن از روی پوست و مو است. با آبکشی خوب می توان حداقل اثر محرکی را روی پوست گذاشت. با استفاده از شاموپوهای سولفات دار ملایم و آبکشی خوب و تمیز، اثر تحریک کنندگی این مواد به کمترین حد خود می رسد.

علاوه بر قدرت پاک کنندگی عالی، قیمت سدیم سولفات ارزان بوده و کاربرد آن ها در شامپو، هزینه ها را کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا