Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
محصولات شیمیایی

آنالیز حلال ۴۱۰ و خواص آن

آنالیز حلال ۴۱۰ به عنوان یکی از انواع حلال ویژه با بررسی خواص فیزیکی و کاربردهای آن مورد بررسی قرار می گیرد. حلال ۴۱۰ یک وایت اسپریت بوده و جزء ترکیبات آروماتیک است. عمده کاربرد این حلال در صنعت رنگ و رزین بوده و این هیدروکربن بین ۷ تا ۱۲ اتم کربن دارد. قیمت حلال ویژه با توجه به کیفیت متفاوت آن که در شرکت های مختلف تولید می شود، متفاوت است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با آنالیز حلال ۴۱۰ و خواص آن آشنا می شویم.

حلال ویژه چیست؟

وایت اسپریت یا حلال ویژه از ترکیبات هیدروکربنی هستند که حاصل برش دادن کروزن است. این ترکیبات به صورت مایعی شفاف و بدون رنگ بوده و نقش رقیق کننده رنگ را دارند. ترکیبات هیدروکربنی مذکور، پارافینی بوده و متشکل زا ترکیبات تقطیری هستند. هیدروکربن های تشکیل دهنده ترکیب این مواد، آلیفاتیک و با آروماتیک است. در نتیجه با توجه به میزان این ترکیبات، خواص ویژه ای دارند. حلال ویژه به میزان خیلی کمی در آب حل شده و به طور گسترده در صنعت رنگ سازی، به عنوان حلال لاستیک و رزین، انواع چسب ها، به عنوان نگهدارنده چوب، مرکب چاپ، در نقش حللال در صنایع آرایشی و بهداشتی و … به کار گرفته می شود.

حلاتل ویژه دارای انواع مختلف ۴۱۰، ۴۰۳، ۴۰۶، ۴۰۲ و ۴۰۰ بوده و هر کدام خواص ویژه ای دارند.

حلال ویژه چیست؟
حلال ویژه چیست؟

حلال ۴۱۰ چیست؟

در ترکیب حلال ۴۱۰، ترکیب هیدروکربنی و یک حلال آلی بوده که حاصل برش های بنزین و نفت سفید در پالایشگاه های مختلف است. حلال های آلیفاتیک بی رنگ بوده و از خواص شیمیایی مهم آن ها، پایدار بودن است. این ترکیبات نسبت به فلزات، دارای میزان خوردگی کمی بوده و خیلی سریع بخار می شوند. همان طور که گفته شد، ترکیبات هیدروکربنی آلیفاتیک و آروماتیک، تشکیل دهنده آن ها هستند. هر چه درصد ترکیبات آروماتیک بالاتر باشد، میزان حلالیت بالایی خواهند داشت.

باید دقت کرد که درصد گوگرد در حلال ای ویژه پایین بوده و میزان مجاز آن، ۵۰ درصد وزنی است. بیشتر بودن مقدار آن از این درصد، در پوشش ضد خوردگی، ایجاد اختلال می کند.

خواص حلال ۴۱۰

بعد از آنالیز حلال ۴۱۰ و داشتن اطلاعات از خواص آن، می توان از این حلال به کار گرفت. حلال ۴۱۰ به عنوان حلال چربی گیر سطوح فلزات، حلال خشک کننده در صنعت رنگ سازی، حلال کاربردی در خشک شویی ها و حلالی که در صنعت چاپ پارچه استفاده می شود.

در تینرهای رنگ و لاک الکل و به عنوان حلال واکس های مبلمان، اثاثیه منزل، واکس کفش و کف پوش ها از حلال ۴۱۰ به کار گرفته می شود. قیمت حلال ویژه می تواند با توجه انواع آن فرق کند.

عوارض حلال ۴۱۰

همان طور که می دانیم تمام مواد شیمیایی دارای عوارضی هستند. حلال ۴۱۰ نیز از این خاصیت مبرا نیست. یکی از عوارض حلال ۴۱۰ در نتیجه استنشاق بخارات آن است که باعث تحریک، سرفه، ورم ریه، سرگیجه و خواب آلودگی می شود. احتمال تحریک چشم ها به میزان بسیار کم، در این ماده وجود دارد.

پوست در تماس با این حلال، تحریک شده و برای رفع این اثر می توان در همان لحظه، محل مورد نظر را به مدت ۲۰ دقیقه با آب فراوان شست و شو دهید. بلعیدن حلال ۴۱۰ می تواند کشنده باشد.

یکی از موارد احتیاطی حلال ۴۱۰، توجه به آتش زا بودن آن است. بخارات این ترکیب با هوا باعث انفجار شده  و نباید در کنار مواد اکسیدکننده قرار گیرد. در صورت آتش سوزی نیز باید از موادی چون فوم الکل و دی اکسید کربن استفاده کرد.

نگهداری حلال ۴۱۰

ظورف نگهداری حلال های ویژه ای چون ۴۱۰، باید دربسته باشد. محیط نگهداری این مواد نیز باید خشک و خنک بوده و به دور از نور مستقیم خورشید و گرما باشد.

کیفیت های مختلفی از حلال های ویژه در بازار عرضه می شود. قیمت حلال ویژه با توجه به کیفیت های متفاوت فرق می کند. نوع تقطیر و ترکیبات تقطیر شده می تواند روی کیفیت این محصول تاثیرگذار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا