Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل چیست | علت و داروی سوفل قلب

صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل یک صدای اضافی یا غیرعادی است که در طول چرخه ضربان قلب شنیده می شود که از خیلی ضعیف تا خیلی بلند متغیر است. سوفل قلبی می تواند در بدو تولد وجود داشته باشد یا در طول زندگی فرد ایجاد شود. اغلب، سوفل های قلبی بی ضرر هستند، اما برخی ممکن است نشان دهنده یک بیماری قلبی باشند. علائم سوفل قلبی می تواند متفاوت باشد.

صدای طبیعی ضربان قلب کاملا مشخص است و تغییر صدا در موارد غیرعادی رخ می دهد. صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل با کمک گوشی پزشکی شنیده می شوند و یک سری ارتعاشات شنیداری نسبتا طولانی هستند. آنها ممکن است شدت، کیفیت و فرکانس متغیری داشته باشند. این به دلیل تلاطمی است که وقتی جریان خون افزایش می یابد یا به دلیل نامنظمی باز و بسته شدن دریچه قلب ایجاد می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک به علت و روش های درمان صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل می پردازیم لطفا همراه ما باشید.

صدای سوفل قلبی

سوفل کری – کومبس: یک سوفل کوتاه میانی دیاستولی است که در زمان پیک قلب شنیده می شود. در موارد دریچه میترال تب روماتیسمی حاد شنیده می شود.

سوفل آستین فلینت: صدای غرشی با تناسب اندک است که در پیک قلب شنیده می شود. در بیماران مبتلا به نارسایی شدید آئورت شنیده می شود.

سوفل رایلند: در موارد بلوک کامل قلب شنیده می شود.

سوفل گیبسون: یک سوفل مداوم ماشینی است که در بیماران مبتلا به مجرای شریانی باز شنیده می شود.

سوفل گراهام استیل: زمزمه ای با صدای بلند است که در بیماران مبتلا به نارسایی ریوی شنیده می شود.

سوفل داک: این صدا در بیماران مبتلا به تنگی آئورت شنیده می شود.

سوفل چرخ آسیاب: سوفلی با صدای بلند مانند صدای بهم زدن یا پاشیدن است. این صدا نشانه آمبولی هوا است.

سوفل کول سیسیل: این وضعیت در موارد ابتلا به نارسایی آئورت شنیده می شود.

علائم صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل
علائم صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

علائم صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

گاهی اوقات ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد. صداهای غیر طبیعی توسط پزشک با کمک گوشی پزشکی تشخیص داده می شود. با این حال، برخی علائم خاص از مشکلات قلبی وجود دارد.

علت صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

سوفل قلب ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که قلب پر از خون باشد، که به عنوان سوفل دیاستولیک در نظر گرفته می شود، زمانی که قلب در حال تخلیه است، به عنوان سوفل سیستولیک، یا در طول ضربان قلب، به عنوان سوفل مداوم شناخته می شود. هنگامی که خون با سرعت بیشتری در سراسر قلب جریان می یابد، سوفل قلبی بی گناه ممکن است رخ دهد. این می تواند ناشی از فعالیت بدنی، بارداری، تب، کم خونی، پرکاری تیروئید یا جهش رشد باشد. آنها ممکن است به مرور زمان ناپدید شوند یا در طول زندگی شما بدون ایجاد مشکلات سلامتی وجود داشته باشند.

به طور کلی، سوفل قلبی به عنوان سوفل های بی گناه و سوفل های غیر طبیعی برچسب گذاری شوند. سوفل بی گناه در افراد سالم، زنان باردار، افراد ورزشکار و نوزادان تازه متولد شده مشاهده می شود. سوفل غیر طبیعی در بیماری های قلبی و اختلالات مادرزادی دیده می شود.

سوفل های بی گناه، سوفل های سیستولی ملایمی هستند که در افراد بدون هیچ گونه ناهنجاری قلبی شنیده می شود. آنها به دلیل افزایش جریان خون در مجاری بطنی هستند. سوفل های بی آزار ممکن است در کودکان و در بزرگسالان، در افراد بالای ۵۰ سال دیده شوند.

سوفل غیرطبیعی قلب معمولا به دلیل مشکلات دریچه قلب یا نقص مادرزادی قلب است. نقایص مادرزادی که باعث سوفل قلب می شوند شامل سوراخ هایی در قلب هستند که به عنوان نقایص سپتوم شناخته می شوند.

عفونت ها و سایر شرایط پزشکی نیز در صورتی که به ساختار قلب آسیب برسانند، می توانند باعث سوفل قلبی شوند. اینها شامل کلسیفیکاسیون دریچه است، جایی که دریچه های قلب سفت یا ضخیم می شوند و جریان خون را در قلب شما دشوار می کنند. اندوکاردیت نیز می تواند یک علت باشد، زیرا این عفونت پوشش داخلی قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند دریچه های قلب شما را از بین ببرد.

داروهای صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

سوفل قلب بی گناه نیازی به درمان ندارد. با این حال، سوفل قلبی نگران کننده نیاز به نظارت دقیق توسط متخصص قلب دارد. ممکن است نیاز به دارو یا جراحی باشد. داروهای مورد استفاده برای درمان سوفل قلبی:

  • رقیق کننده های خون
  • قرص آب
  • مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)
  • مسدود کننده های بتا
علت صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل
علت صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

درمان فوری و قطعی صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

درمان ممکن است بر اساس نوع بیماری قلبی که باعث سوفل قلبی شما می شود متفاوت باشد. اینها شامل داروهایی هستند که می توانند از لخته شدن خون جلوگیری کنند، ضربان قلب نامنظم را کنترل کنند و فشار خون را کاهش دهند. همچنین ممکن است برای شما داروهای ادرارآور تجویز شود که نمک و آب اضافی بدن را دفع می کنند و باعث می شود قلب شما راحت تر خون را پمپاژ کند.

جراحی نیز یکی از گزینه‌ های درمانی است، زیرا می‌ تواند نقایص مادرزادی قلب یا انواع خاصی از بیماری‌ های قلبی را اصلاح کند. همچنین ممکن است از شما خواسته شود قبل از جراحی آنتی بیوتیک مصرف کنید تا از احتمال عفونت قلبی جلوگیری شود.

انواع صداهای غیر طبیعی قلب

سوفل های عملکردی

این سوفل ها ناشی از گشاد شدن حفره ها یا عروق قلب هستند. همچنین می تواند به دلیل افزایش جریان خون ایجاد شود. آنها دو نوع هستند: سوفل سیستولیک و سوفل دیاستولیک

سوفل سیستولیک

قلب با انجام انقباض و آرامش عمل می کند. سیستول انقباضی است که در قلب اتفاق می افتد. سیستول حداکثر فشار وارد شده بر شریان ها را مشخص می کند. سوفلی که در هر قسمت از فاز سیستولیک رخ می دهد به عنوان سوفل سیستولیک شناخته می شود. چهار نوع سوفل سیستولیک وجود دارد.

  • سوفل سیستولیک اولیه
  • سوفل سیستولیک میانی یا سوفل سیستولیک جهشی
  • سوفل سیستولیک دیررس
  • سوفل پانسیستولیک

سوفل دیاستولیک

دیاستول مرحله آرامش است که در قلب اتفاق می افتد. دیاستول به حداقل فشار در شریان ها اشاره دارد. سوفل که در هر قسمت از دیاستول رخ می دهد، به عنوان سوفل دیاستولیک شناخته می شود. سه نوع سوفل دیاستولیک وجود دارد:

  • سوفل دیاستولیک اولیه
  • سوفل میانی دیاستولیک
  • سوفل دیاستولیک دیررس یا سوفل پیش سیستولیک
انواع صداهای غیر طبیعی قلب
انواع صداهای غیر طبیعی قلب

تشخیص صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

تشخیص سوفل نیاز به معاینه بالینی توسط پزشک با استتوسکوپ دارد. به منظور تشخیص و تایید سایر بیماری‌ ها، ممکن است پزشک انجام عکس ‌برداری با اشعه ایکس قفسه سینه، نوار قلب، اکوکاردیوگرام و آزمایش کاتتریزاسیون قلب را به شما توصیه کند.

اشعه ایکس قفسه سینه: اشعه ایکس قفسه سینه برای مشاهده تصاویر قلب، عروق خونی و ریه ها استفاده می شود. از اشعه ایکس می توان برای یافتن هرگونه تغییر شکل یا ناهنجاری استفاده کرد.

الکتروکاردیوگرام: این یک روش غیر تهاجمی است که از سیگنال های الکتریکی برای ضبط ریتم قلب استفاده می کند.

اکوکاردیوگرافی: اکوکاردیوگرافی برای شناسایی دریچه های غیر طبیعی قلب که کلسیفیه و سفت شده اند، استفاده می شود.

درمان صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

درمان ممکن است شامل داروها و تکنیک های جراحی باشد.

داروها

پزشک ممکن است داروهای ضد انعقاد، دیورتیک‌ ها، استاتین ‌ها، بتابلوکرها و مهارکننده‌ های آنزیم مبدل آنژیوتانسین را با توجه به وضعیت سلامتی شما توصیه کند.

عمل جراحی

بسته به شرایط شما، پزشک ممکن است برای جراحی قلب باز، بالون دریچه پلاستی، آنولوپلاستی و روش های تعویض دریچه آئورت برنامه ریزی کند.

جراحی قلب باز

این جراحی شامل اصلاح ناهنجاری های قلبی با باز کردن قفسه سینه و مشاهده قلب است.

بالون والولوپلاستی

یک عمل جراحی است که برای جایگزینی دریچه خاصی از قلب انجام می شود. در این روش، جراح یک لوله کوچک و باریک به نام کاتتر را وارد رگ خونی کشاله ران می کند. سپس از طریق آئورت وارد قلب می شود. هنگامی که کاتتر به دریچه باریک می رسد، پزشک با استفاده از روش باد کردن، بالون را بزرگ می کند. پس از باز شدن دریچه، بالون را می توان تخلیه کرد.

آنولوپلاستی

در روش آنولوپلاستی، پزشک از یک حلقه مصنوعی استفاده می کند. این حلقه به سفت شدن بافت اطراف دریچه کمک می کند. این جراحی برای اصلاح ناهنجاری های دریچه های قلب استفاده می شود.

عوامل خطر صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

شرایطی که ممکن است باعث سوفل قلبی شود یا به آن کمک کند عبارتند از:

  • تب
  • پرکاری تیروئید
  • کم خونی
  • بیماری دریچه قلب
  • اندوکاردیت
  • فشار خون ریوی
  • اختلالات خونی
  • بیماری روماتیسمی قلب

همچنین ممکن است به دنبال عفونت یا بیماری دیگری دچار سوفل قلبی شوید. افرادی که در دوران بارداری در کنترل دیابت یا فنیل کتونوری مشکل دارند و کسانی که در دوران بارداری به سرخجه مبتلا شده اند، در معرض خطر تولد نوزادی با سوفل قلبی هستند.

تشخیص صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل
تشخیص صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

اقدامات پیشگیرانه شامل پرهیز از داروهای رژیمی، درمان مناسب و به موقع عفونت های باکتریایی، اجتناب از مصرف داروها و الکل، کنترل فشار خون بالا و اقدامات لازم برای جلوگیری از حمله قلبی است. همان اقداماتی که به طور کلی از بیماری قلبی جلوگیری می کند، به طور بالقوه می تواند به پیشگیری از این عارضه نیز کمک کند که شامل موارد زیر است:

  • به طور منظم ورزش کنید
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید
  • ترک سیگار
  • نوشیدن الکل را متوقف کنید
  • بیماری های قبلی مانند فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول بالا را تحت کنترل نگه دارید.

درمان های خانگی صداهای غیرطبیعی قلب یا سوفل

داروهای خود را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. اگر فکر می کنید با داروی خود مشکل دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

برای کمک به حفظ سلامت قلب و بدن خود از یک سبک زندگی سالم برای قلب پیروی کنید.

از غذاهای مفید برای قلب مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید. سدیم، قند و الکل را محدود کنید.

اگر پزشک شما آن را توصیه کرد، ورزش بیشتری داشته باشید. پیاده روی انتخاب خوبی است. هر روز مقدار پیاده روی را کم کم افزایش دهید. شما می توانید شنا کنید، دوچرخه سواری کنید یا فعالیت های دیگری انجام دهید.

وزن خود را کنترل کنید و در صورت نیاز وزن کم کنید.

سوفل قلبی خطرناک است

سوفل قلبی به معنای صدای عبور خون از قلب است. با این حال، می تواند به معنای هر گونه مشکلات قلبی زمینه ای مانند بیماری دریچه قلب، اندوکاردیت یا تب روماتیسمی باشد. همه سوفل های قلبی جدی یا تهدید کننده زندگی نیستند. با این حال، برخی ممکن است نشانه بیماری یا مشکل زمینه ای باشند و نیاز به درمان دارند. سوفل قلب معمولا در افراد بالای ۶۰ سال دیده می شود و ممکن است نشان دهنده هر گونه مشکل قلبی زمینه ای مانند بیماری های دریچه قلب باشد.

صدای اضافه قلب کودکان

در کودکان سوفل قلبی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که از مصرف اکسیژن مادر از طریق جفت به نفس کشیدن تغییر می ‌کند. در این زمان ممکن است تغییراتی در گردش خون رخ دهد و افزایش جریان آشفته در حالت های برون ده قلبی بالا مانند کم خونی رخ می دهد.

علائم سوفل قلبی در کودکان
علائم سوفل قلبی در کودکان

علائم سوفل قلبی در کودکان

نوزادان و کودکانی که سوفل های بی گناه دارند معمولا هیچ علامتی را تجربه نمی کنند و صدای غیرطبیعی قلب را تنها نشانه این بیماری می دانند. با این حال، گاهی اوقات علائم ممکن است رخ دهد. والدین یا مراقبان باید مراقب علائم زیر باشند:

  • مشکل در شیر خوردن یا غذا خوردن
  • مشکل در تغذیه، که منجر به افزایش وزن ناکافی می شود
  • تنفس سریع تر
  • سیانوز که باعث آبی شدن پوست به خصوص روی لب ها و نوک انگشتان می شود
  • تنگی نفس
  • عرق کردن در حین تغذیه

در برخی موارد، به غیر از صدای غیرطبیعی قلب، یک نقص قلبی بالقوه تهدید کننده زندگی بدون علامت است، به این معنی که هیچ علامتی ایجاد نمی کند. برخی از نوزادان با سوفل قلبی بدون علامت، بیماری قلبی مادرزادی دارند. پزشک معاینه بالینی دقیق و ارزیابی کامل را برای شناسایی علت سوفل قلبی انجام می دهد.

ایا سوفل قلب نوزاد خطرناک است

سوفل قلب در نوزادن شایع است. اغلب آنها جای نگرانی ندارند و علائم دیگری را نشان نمی دهند. سوفل قلبی که در کنار علائم دیگر رخ می دهد ممکن است نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد. برای نوزادانی که سوفل قلبی دارند، ارزیابی بیشتر ضروری است تا مطمئن شوید که این سوفل به دلیل مشکل قلبی نیست. والدین یا مراقبانی که متوجه علائمی مانند تنگی نفس، مشکل در تغذیه یا پوست سرد و مرطوب کودک می شوند، باید برای ارزیابی به یک متخصص اطفال مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا