Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علت تنگی نفس چیست | معجزه درمان تنگی نفس در طب سنتی

تنگی نفس یا دیس پنه احساس ناتوانی در دریافت هوای کافی است. اغلب به صورت سفتی در قفسه سینه، مشکل در تنفس، احساس تنگی نفس یا احساس خفگی توصیف می شود. در حالی که دلایل زیادی برای تنگی نفس وجود دارد، شایع ‌ترین علل آن بیماری ریوی یا قلبی است. همچنین در بیماری هایی که باعث ضعف عضلانی یا اختلالاتی می شوند که در آن مایع در اطراف ریه (معروف به پلورال افیوژن) یا در شکم (معروف به آسیت) تجمع می یابد، دیده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی در رابطه با علت تنگی نفس و روش های درمان آن توضیحات کاملی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع تنگی نفس

تنگی نفس یا دیس پنه اینگونه توصیف می شود که نمی توانید هوای کافی را وارد ریه های خود کنید. ممکن است احساس کنید قفسه سینه شما سفت شده است و برای نفس کشیدن باید تلاش کنید. بیماری های قلبی و ریوی از علل شایع دیس پنه هستند. انواع تنگی نفس عبارتند از:

تنگی نفس حاد

دیس پنه حاد می تواند به سرعت ایجاد شود و خیلی طولانی (از ساعت ها تا روزها) طول نمی کشد. آلرژی، اضطراب، ورزش و بیماری (مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا) می تواند باعث دیس پنه حاد شود. شرایط جدی تر، مانند حمله قلبی، تنگ شدن ناگهانی راه هوایی (آنافیلاکسی) یا لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریه) نیز می تواند باعث این وضعیت شود.

تنگی نفس مزمن

دیس پنه مزمن، تنگی نفسی است که برای مدت طولانی (چند هفته یا بیشتر) طول می کشد یا مدام عود می کند. بیماری های مداوم مانند آسم، نارسایی قلبی و COPD می توانند باعث دیس پنه مزمن شوند. ورزش نکردن کافی همچنین می تواند باعث شود همیشه احساس تنگی نفس داشته باشید زیرا عضلات شما در تلاش برای دریافت اکسیژن بیشتر هستند.

چه کسانی دچار تنگی نفس می شوند

از آنجایی که این بیماری علت های زیادی دارد، بسیار رایج است. اما اگر به اندازه کافی ورزش نکنید یا فعالیت بدنی نکنید، ممکن است بیشتر دچار دیس پنه شوید:

  • کم خونی (سطح پایین گلبول های قرمز)
  • اضطراب
  • مشکلات قلبی، ریوی یا تنفسی
  • سابقه سیگار کشیدن
  • عفونت تنفسی
  • شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۳۰ (اضافه وزن)
علائم تنگی نفس
علائم تنگی نفس

علائم تنگی نفس

  • احساس خفگی
  • تنفس سخت
  • سفتی در قفسه سینه
  • تنفس سریع و پی در پی
  • تپش قلب
  • خس خس سینه
  • سرفه کردن

علت تنگی نفس

آسم

تنگی نفس ناگهانی می تواند ناشی از حمله آسم، تنگ شدن راه های هوایی باشد که باعث خس خس سینه و سرفه می شود. ممکن است برای کمک به تنفس به دستگاه تنفسی نیاز داشته باشید.

آریتمی

مشکلات ریتم قلب شرایطی مانند فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان قلب نامنظم، و تاکی کاردی فوق بطنی، ضربان قلب منظم و سریع، می تواند بر توانایی تنفس شما تاثیر بگذارد. آنها نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

حمله پانیک یا اضطراب

افرادی که حملات پانیک را تجربه می کنند می توانند شروع به تنفس شدید کنند یا نفس های سریع و عمیق بکشند. اگر مطمئن هستید که این دلیل تقلای شما برای نفس کشیدن است، سعی کنید روی کند کردن تنفس یا تنفس از طریق یک کیسه کاغذی تمرکز کنید.

واکنش آلرژیک شدید

این بیماری که به نام آنافیلاکسی نیز شناخته می ‌شود، می ‌تواند ناشی از واکنش ‌های آلرژیک شدید به برخی غذاها مانند آجیل، صدف، یا نیش حشرات باشد. واکنش های آلرژیک شدید می تواند باعث مشکل در تنفس، بثورات، تورم، درد معده و سایر علائم شود. شما باید سریع به بیمارستان بروید.

آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون جریان خون را به بخشی از ریه شما مسدود می کند. علائم شامل دیس پنه ناگهانی و درد قفسه سینه است. این وضعیت نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

تشخیص تنگی نفس

برای اینکه بفهمید چه چیزی باعث تنگی نفس شما می شود، کادر درمان یک معاینه فیزیکی از جمله گوش دادن به ریه های شما با گوشی پزشکی و اندازه گیری فشار خون را انجام می دهد. آنها یک سنسور روی انگشت شما قرار می دهند تا ببینند چقدر اکسیژن در خون شما وجود دارد. آنها همچنین ممکن است آزمایشات اضافی انجام دهند، از جمله:

اشعه ایکس قفسه سینه، سی تی اسکن یا سایر تست های تصویربرداری خاص. پزشک می تواند از تصاویر قفسه سینه شما استفاده کند تا بداند آیا مشکلی در ریه شما وجود دارد یا خیر.

آزمایشات خون، پزشک می تواند از آزمایش خون برای بررسی کم خونی یا بیماری استفاده کند.

تست های عملکرد ریه، شامل آزمایش ‌هایی هستند که نشان می ‌دهند چقدر خوب نفس می ‌کشید.

تست ورزش قلبی ریوی، پزشک از شما می خواهد که از تردمیل یا دوچرخه ثابت برای این آزمایش استفاده کنید. این تست ها می‌ توانند میزان اکسیژن دریافتی و دی ‌اکسید کربنی که در حین ورزش آزاد می ‌کنید را نشان دهند.

علت تنگی نفس
علت تنگی نفس

درمان تنگی نفس

نحوه درمان دیس پنه بستگی به علت آن دارد. اگر یک بیماری زمینه ای دارید، برای بهبود علائم خود باید آن را برطرف کنید. درمان هایی که می توانند تنفس شما را بهبود بخشند عبارتند از:

ورزش. ورزش می تواند قلب و ریه های شما را تقویت کند تا مجبور نباشند آنقدرها کار کنند.

تکنیک های آرامش بخش. پزشک می تواند تکنیک های تمدد اعصاب و تمرینات تنفسی را برای تمرین به شما ارائه دهد. اینها می توانند به دیس پنه ناشی از شرایط تنفسی زمینه ای و همچنین اضطراب کمک کنند.

دارو. داروهای استنشاقی به نام برونکودیلاتورها می توانند راه های هوایی شما را شل کنند و برای آسم و COPD تجویز می شوند. داروهای تسکین دهنده درد یا اضطراب می توانند به رفع دیس پنه کمک کنند.

اکسیژن درمانی. اگر سطح اکسیژن خون شما خیلی کم باشد، پزشک شما اکسیژن اضافی را برای شما تجویز می کند. از طریق یک ماسک یا لوله در بینی شما تحویل داده می شود.

داروی تنگی نفس

بسته به علت مشکلات تنفسی، برخی از داروهای بدون نسخه می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

اکسپکتورانت هایی مانند گایافنزین می توانند به پاک کردن مخاط و خلط از ریه ها و راه های هوایی کمک کنند و نفس کشیدن در عفونت های تنفسی شایع مانند برونشیت، آنفلوانزا یا سرماخوردگی را آسان تر کنند.

آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین (بنادریل)، سیتیریزین (Zyrtec) و لوراتادین (کلاریتین) می توانند به مشکلات تنفسی ناشی از آلرژی های فصلی کمک کنند.

دکونژستانت و ضد احتقان مانند سودوافدرین (Sudafed) ممکن است با کمک به خشک شدن مخاط، به بهبود تنفس کمک کنند.

درمان فوری تنگی نفس
درمان فوری تنگی نفس

درمان فوری تنگی نفس

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها ممکن است برای عفونت های باکتریایی ریه تجویز شوند که بر توانایی تنفس تأثیر می گذارند. اگر عفونت جدی باشد، ممکن است به آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV) نیاز داشته باشید. آنتی بیوتیک های متداول که برای درمان عفونت های ریه استفاده می شود شامل آزیترومایسین و لووفلوکساسین است.

برونکودیلاتورها

برونکودیلاتورها به طور معمول به صورت استنشاقی تجویز می شوند و با باز کردن مجاری هوایی کار می کنند و نفس کشیدن را آسان تر می کنند. اینها ممکن است برای مشکلات تنفسی مربوط به آسم، COPD یا برونشیت مزمن تجویز شود.

ضد انعقادها

داروهای ضد انعقاد، داروهای رقیق کننده خون هستند که ممکن است برای دیس پنه ناشی از لخته شدن خون در ریه ها تجویز شوند. ضد انعقاد های متداول شامل آنوکساپارین (Lovenox)، وارفارین (کومدین) و هپارین هستند.

مشکلات تنفسی ناشی از تورم در مجاری هوایی را می توان با کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون درمان کرد. آسم شدید یا سایر شرایط جدی ریه نیز ممکن است با استروئیدهای IV مانند متیل پردنیزولون (Solumedrol) یا استروئیدهای استنشاق مانند بولومتازون (Beclovent) درمان شود.

دیورتیک ها برای افرادی که به دلیل مایعات موجود در ریه ها یا مایعات اضافی در بدن مشکل تنفسی دارند، تجویز می شود. این موارد که گاهی اوقات قرص های آب نامیده می شوند، شامل فوروزمید (لیزیکس) و هیدروکلروتیازید است.

داروهای ضد اضطراب می توانند مشکلات تنفسی مربوط به حملات هراس، اضطراب یا استرس را برطرف کنند. این داروها به عنوان ضد اضطراب شناخته می شوند و شامل لورازپام (آتیوان) و آلپرازولام (Xanax) می شوند.

درمان تنگی نفس در طب سنتی

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان برای تسکین گلودرد و سرفه جویده می شود. همچنین می تواند به درمان بسیاری از بیماری های مزمن از جمله ذات الریه، برونشیت و آسم کمک کند. ریشه شیرین بیان حاوی تاننی به نام گلیسیریزین است، یک ماده فعال که به افزایش ظرفیت ریه و تقویت بدن در برابر عفونت ها کمک می کند.

فلفل بلند هندی یا پیپالی

پیپالی یک گیاه موثر برای درمان سرماخوردگی و سرفه است. به گفته آیورودا، این گیاه یک موهبت برای سیستم تنفسی است. پیپرین جزء فعال آن علاوه بر افزایش عملکرد ریه، در از بین بردن خلط و محافظت در برابر عفونت مفید است. مخلوط کردن عسل با پودر آن می تواند مشکلات ریوی را تسکین دهد.

آجیل مالابار

آجیل مالابار یک درمان محبوب آیورودا برای بیماری های تنفسی است. دستگاه تنفسی را تقویت می کند، ریه ها را تمیز می کند و برونشیت، سل و سایر بیماری های ریوی را درمان می کند. برای تسکین سرفه و سایر علائم سرماخوردگی، نوشیدنی تهیه شده از آن بسیار مفید است.

درمان تنگی نفس در طب سنتی
درمان تنگی نفس در طب سنتی

درمان تنگی نفس در خانه

اگر به دلیل احتقان بینی یا عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی در تنفس مشکل دارید، استنشاق بخار می تواند به باز شدن راه های هوایی کمک کند. در یک کاسه آب داغ بریزید و حوله ای را روی سر خود قرار دهید و بخور بگیرید.

همچنین می ‌توانید با استفاده از یک مرطوب ‌کننده رطوبت را به هوا اضافه کنید، که می ‌تواند مشکلات تنفسی را که با هوای خشک بدتر می ‌شود، کاهش دهد.

بسته به علت تنگی نفس شما، اجتناب از محرک هایی که وضعیت شما را بدتر می کند، می تواند مهم باشد. اینها ممکن است شامل آلرژن هایی مانند گرده گیاهان یا گرد و غبار یا قرار گرفتن در معرض هوای آزاد باشد که می تواند تنفس را بدتر کند مانند آلودگی هوا، دود یا مواد شیمیایی.

همچنین ممکن است لازم باشد از ورزش شدید، بیرون بودن در روزهای گرم و هر رفتار دیگری که می تواند توانایی تنفس شما را بدتر کند، اجتناب کنید.

برای تنگی نفس چه بخوریم

در صورت ابتلا به دیس پنه از رژیم غذایی متعادل با سبزیجات، میوه ها، فیبر و گوشت و لبنیات کم چرب استفاده کنید و از مصرف نمک زیاد و غذاهای شور خودداری کنید. اصلاح رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن و کاهش التهاب کمک کند در نتیجه باعث کاهش مشکلات تنفسی می شود.

تنگی نفس ناشی از اعصاب

افراد به دلایل زیادی دچار دیس پنه می شوند. اگر علت آن اعصاب باشد، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید، از تنفس کم عمق و ضربان قلب نامنظم گرفته تا سرگیجه، خستگی و غیره. درمان می تواند شامل تمرینات آرامش بخش و دارو باشد. گاهی اوقات تشخیص اینکه چه چیزی باعث دیس پنه می شود دشوار است. آگاهی از علل احتمالی می تواند به شما و برای درمان بهتر کمک کند.

درمان تنگی نفس عصبی

پزشک ممکن است ترکیبی از درمان ‌ها را برای کمک به درمان علائم عصبی از جمله دیس پنه توصیه کند. تمرینات تمدد اعصاب با تحریک پاسخ آرامش به مقابله با پاسخ استرس بدن کمک می کند. با این تمرینات ماهیچه های شما شروع به شل شدن می کنند و ضربان قلب و تنفس شما کاهش می یابد. این نوع تمرینات عبارتند از:

  • نفس عمیق
  • تجسم
  • یوگا

تفاوت تنگی نفس قلبی و ریوی

هر دو بیماری قلبی و ریوی می توانند باعث تنگی نفس شوند. عملکرد قلب و ریه ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. قلب باید دائما خون را به ریه ها برساند که در آنجا خون تصفیه شده و به قلب بازگردانده می شود. سپس قلب خون غنی از اکسیژن را به تمام سلول های بدن پمپاژ می کند. اختلال در هر جایی از این فرآیند می تواند باعث دیس پنه شود که می تواند دراز مدت و یا کوتاه مدت باشد. تفاوت تنگی نفس قلبی و ریوی تنها با معاینات پزشکی و گرفتن شرح حال از بیمار امکان پذیر است.

علائم تنگی نفس قلبی

دیس پنه یکی از شایع ترین علائم نارسایی قلبی است. این وضعیت می تواند ناشی از تجمع خون در سیاهرگ ها باشد که خون را از ریه ها به قلب باز می گرداند و باعث نشت مایع به ریه ها می شود.

نارسایی قلبی می ‌تواند باعث سرفه یا خس ‌خس سینه در افراد شود. سرفه و خس خس معمولا به دلیل تجمع مایعات مشابهی است که باعث دیس پنه می شود. نارسایی قلبی همچنین می ‌تواند باعث درد یا ناراحتی قفسه سینه شود که پزشکان آن را آنژین می ‌نامند. درد یا فشار قفسه سینه ممکن است به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از تجمع مایع در ریه ها باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من در نقس کشیدن مشکلی ندارم ولی در بیرون دادن نفس است که سینه ام خیز بر میدارد و مسئله میشود و هوای داخل ریه ام به سرعت می خواهد خارج شود لطقا اگر ممکن است پاسخی دهید آنرا به ایمیل من هم ارسال دارید ممنون خواهم شد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا