Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
محصولات شیمیایی

زئولیت در ماشین ظرفشویی چه نقشی دارد؟

زئولیت در ماشین ظرفشویی وظیفه ی جذب رطوبت ظروف و تبدیل آن به گرما را برعهده دارد. بنابراین دیگر ضرورتی برای خشک کردن ظروف احساس نمی شود و رطوبت آن ها از بین می رود.

امروزه بسیاری از شرکت های سازنده ی ماشین ظرفشویی با به کار بردن ۱۲۰۰ گرم سنگ زئولیت در آن ها موجب رفع ایراد عدم خشک شدن ظروف شده اند. این سنگ توانایی ایجاد دمایی در حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد را داراست.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی زئولیت در ماشین ظرفشویی و کاربردهای آن می پردازیم.

زئولیت چیست؟

زئولیت (Zeolith) یا سنگ جوشان یک نوع سنگ معدنی است که از آلومینوسیلیکات به دست می آید. این سنگ به طور طبیعی در سنگ های آتشفشانی تشکیل می شود.

زئولیت در تصفیه ی آب و فاضلاب، مواد پاک کننده ی پوشاک، پرورش انواع نباتات، در محصولات خانگی، به عنوان مکمل غذایی دام و طیور، جهت ساخت داروهای ضد سرطان و آنتی ویروس ها و … کاربرد دارد. این سنگ ها دارای ماندگاری و دوام بالا هستند و طول عمر آن ها حتی به ۵۰ سال نیز می رسد. همچنین از دیگر ویژگی های آن می توان به تولید حرارت و جذب رطوبت اشاره کرد.

طول عمر زئولیت ها به ۵۰ سال می رسد. در نتیجه آن ها نیازی به تعویض و شارژ دوباره ندارند.

زئولیت چیست؟
زئولیت چیست؟

مزایای استفاده از زئولیت در ماشین ظرفشویی

صرفه جویی در مصرف انرژی

در ماشین های ظرفشویی قدیمی با انتخاب گزینه ی نامناسب برای شست و شوی سریع ظروف شاهد هدررفت میزان بالایی از آب و برق هستیم. در این دستگاه ها المنت با ایجاد حرارت و فن با انتشار آن می توانند خشک شدن ظروف را به همراه داشته باشند. البته لکه های روی ظروف باقی مانده و انرژی بسیاری نیز صرف می شود.

زئولیت می تواند علاوه بر خشک کردن و از بین بردن لکه های ظروف باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شده و جایگزین المنت شود.

همچنین ماشین ظرفشویی زئولیت دار حدود ۲۰ درصد کم تر از سایر دستگاه ها برق مصرف می کند. میزان مصرف آب نیز در این دستگاه ها به نسبت سایر دستگاه ها ۶/۶۶ لیتر کم تر است.

صرفه جویی در زمان

استفاده از زئولیت مدت زمان شست و شوی ظروف را کاهش می دهد و با جایگزین شدن به جای المنت خشک کن، ظروف را به صورت خشک از دستگاه تحویل می دهد.

سرعت بالای خشک کردن

زئولیت سرعت خشک کردن ظروف را بالا می برد بدون این که لکه ی آب روی آن ها باقی بماند، به ویژه در ظروف پلاستیکی که از قدرت جذب گرمای کم تری برخوردارند.

استفاده از زئولیت طول عمر ظرفشویی را افزایش می دهد. سازگاری با محیط زیست و نیاز نداشتن به تعمیر و شارژ دوباره نیز از دیگر مزایای استفاده از این سنگ در ماشین ظرفشویی است. ضمن این که دیگر پس از پایان کار شست و شو و با باز کردن درب ظرفشویی، ایراد خارج شدن بخار و دمای بالای آن حل شده و موجب آزار و خطر احتمالی سوختن دستان شما نخواهد شد.

معایب استفاده از زئولیت در ماشین ظرفشویی

زئولیت علی رقم تمامی امتیازاتی که دارد برای ظروفی که دور طلایی یا فلزی دارند، می تواند باعث ایجاد صدمه شود.

استفاده از فناوری زئولیت

از فناوری زئولیت به عنوان بوگیر در خانه ها، برای تفکیک گازها و جداسازی نفت از مشتقات آن، تصفیه ی استخر آبزیان و فاضلاب های شهری، در راکتورهای هسته ای، جهت حاصلخیز کردن خاک ها، در محوطه سازی، گلخانه ها و برای پرورش انواع گیاهان، مواد پاک کننده ی پوشاک و … استفاده می شود.

عملکرد زئولیت در ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی کم مصرف در درون خود ۱۲۰۰ گرم زئولیت دارند. زئولیت طی جذب رطوبت می تواند آن را ذخیره کند، این امر آزاد شدن انرژی به صورت حرارت را در پی خواهد داشت. گردش گرما درون ماشین ظرفشویی منجر به خشک شدن ظروف می شود.

این عمل باعث افزایش سرعت خشک شدن ظرف ها به خصوص ظروف پلاستیکی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا