Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

هیدرومتر چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

هیدرومتر وسیله ای برای اندازه گیری برخی از مشخصات یک مایع ، مانند چگالی (وزن در واحد حجم) یا وزن مخصوص (وزن در واحد حجم در مقایسه با آب) است. این دستگاه اساساً از یک حباب شیشه ای بلند و مهر و موم شده تشکیل شده است که در مایع مورد نظر غوطه ور می شود. عمق شناور سازی نشانه ای از چگالی مایع است  و می توان  گردن دستگاه را  برای خواندن چگالی ، وزن مخصوص یا برخی از خصوصیات مرتبط دیگر کالیبره کرد.

هیدرومتر که آب ‌سنج و چگالی ‌سنج نیز نامیده می ‌شود یکی از لوازم آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری چگالی نسبی سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

انواع هیدرومتر

 

هیدرومتر الکل سنج

الکل سنج برای سنجش میزان الکل در یک مایع مورد استفاده قرار می گیرد. درجه بندی این دستگاه بین ۰ تا ۱۰۰ است و مقدار الکل را برحسب درصد نشان می دهد. این وسیله در آزمایشگاه ها و بررسی عملیات تخمیر استفاده می شود و در رنج های محدود تر مثلا ۰ تا ۵۰ درصد یا ۰ تا ۲۵ درصد نیز در دسترس است.

هیدرومتر باتری

هیدرومتر باتری در واقع نوعی اسید سنج است که برای سرویس کردن باتری‌ اتومبیل کاربرد دارد. با این وسیله می توان میزان غلظت محلول اسید سولفوریک که به عنوان الکترولیت در باتری استفاده می شود را ارزیابی کرد.

هیدرومتر شراب

شراب سنج نوعی هیدرومتر شراب است که در تولید شراب و آبجو مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله بطور همزمان میزان قند را از ۰ تا ۳۵ درصد و الکل را بر اساس ۰ تا ۲۰ درصد نشان می دهد.

هیدرومتر خاک

هیدرومتر خاک یا چگالی سنجش خاک برای اندازه گیری قطر ذرات خاک و سنجش دانه بندی ذرات تشکیل دهنده خاک در زمین های کشاورزی استفاده می شود.

این وسیله در کشاورزی ،  راه سازی ، سد سازی مورد استفاده قرار می گیرد و  چگالی سنج خاک H151 و چگالی سنج خاک H152 دو نوع از معروف ترین انواع آن هستند. شما  می توانید به راحتی برندهای آمریکایی و آلمانی مانند فیشر را برای سنجش چگالی خاک تهیه کنید.

روش کار با این دستگاه بدین ترتیب است که  مقدار مشخصی از خاک با آب مقطر ترکیب کرده و چگالی سنج را درون آن قرار می دهند و عدد نمایش داده شده خوانش می شود.

هیدرومتر دیجیتال

این وسیله با دقت بسیار بالایی دارد و با دارا بودن یک نمایشگر دیجیتال برای سنجش الکل ، چگالی سیالات و … مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه قابلیت چرخش صفحه به صورت دستی را دارد و نتایج به راحتی در هر موقعیتی قابل خواندن می باشد. این وسیله در صنایع داروسازی و صنایع غذایی استفاده می شود و زمان پاسخگویی آن ۴ ثانیه است.

هیدرومتر چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟
هیدرومتر چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

طرز کار و اصول استفاده از هیدرومتر

برای کار با این دستگاه کافی است آنرا در داخل مایع مورد نظر قرار دهید عمق غوطه وری وسیله وزن مخصوص مایع را نشان می دهد که می توان از روی قسمت درجه بندی شده  هیدرومتر آنرا بطور مستقیم خواند. برای خطای کمتر هنگام کار با این وسیله بهتر است مایع مورد نظر در یک ظرف بلند و باریک مانند استوانه مدرج ریخته شود.

لازم به ذکر ست که هیدرومتر در مایعات سبک (مثل کروزن، بنزین و الکل) تا عمق بیشتری  نسبت به مایعات سنگین تر (مثل شیر، آب نمک و اسیدها) فرو می‌ رود.

قیمت خرید و فروش هیدرومتر چیست ؟

هیدرومتر توسط شرکت های مختلفی در سراسر جهان در انواع مختلف تولید می شود و بر همین اساس قیمت های متفاوتی دارد. بهتر است بدانید هر چقدر محدوده ارزیابی آب سنج کوچکتر باشد قیمتش گران تر خواهد بود زیرا دقت بیشتری دارد و برندهای آمریکایی، آلمانی،  فرانسوی و انگلیسی بسیار دقیق و گرانتر هستند.

هیدرومتر را از کجا بخریم و تهیه کنیم ؟

این ابزار اندازه گیری را می توان از فروشندگان لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی به راحتی به صورت حضوری یا آنلاین خریداری کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا