Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

بنزالکونیوم کلراید چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

بنزالکونیوم کلراید (Benzalkonium Chloride) در درجه اول به عنوان ماده نگهدارنده و ضد میکروبی و در مرحله دوم به عنوان سورفاکتانت استفاده می شود. این ماده با از بین بردن میکروارگانیسم ها و جلوگیری از رشد آنها کار می کند و به همین دلیل اغلب به عنوان ماده ای در دستمال مرطوب ضد باکتری ، کرم های ضد عفونی کننده و پمادهای ضد خارش ظاهر می شود.

از خواص ضد میکروبی بنزالکونیوم کلراید  برای محافظت از محصولات در برابر خراب شدن در محصولات آرایشی  استفاده می شود. این ترکیب بیشتر در محصولات مراقبت شخصی مانند کرم ها، پودر رفع بوی پا ، لوسیون صورت ، پاک کننده ، لوازم آرایش و ضد آفتاب استفاده می شود. در ادامه در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

بنزالکونیوم کلراید چیست؟

کلرید بنزالکونیوم (BZK ، BKC ، BAK ، BAC) ، همچنین به عنوان آلکیل دی متیل بنزیل آمونیوم کلرید (ADBAC) و با نام تجاری Zephiran شناخته می شود نوعی سورفکتانت کاتیونی است. این ترکیب یک نمک آلی است که به عنوان یک ترکیب آمونیوم چهارتایی طبقه بندی می شود. ADBAC ها سه استفاده کلی دارند که شامل کاربرد به عنوان ماده زیست کش ، سورفاکتانت کاتیونی و عامل انتقال فاز است.

این ماده معمولاً به عنوان سورفاکتانت و ضد باکتری استفاده می شود و معمولاً در محصولات تمیزکننده خانگی یافت می شود. بنزالکونیوم کلرید به عنوان عامل جدید “ضد باکتری” در صابون های آرایشی – بهداشتی و ضدعفونی کننده جایگزین تریکلوزان شده که سمیت و خطرات آن هنگام جذب از طریق پوست برای بدن کاملا شناخته شده است.

ویژگی و خواص بنزالکونیوم کلراید

بسته به خلوص ، کلرید بنزالکونیوم از بی رنگ تا زرد کمرنگ (ناخالص) است. این ترکیب به راحتی در اتانول و استون حل می شود. انحلال آن در آب کند است و برای حل شدن محلول های آبی باید خنثی تا کمی قلیایی باشند. محلول های غلیظ دارای طعم تلخ و بوی ضعیفی مانند بادام هستند.

کنسانتره های استاندارد به صورت محلول های ۵۰٪ و ۸۰٪ وزنی تولید می شوند و با نام های تجاری مانند BC50 ، BC80 ، BAC50 ، BAC80 و غیره به فروش می رسانند. محلول ۵۰٪ کاملاً آبی است ، در حالی که محلول های غلیظ تر در ترکیب اصلاح کننده های رئولوژی ( الکل ها ، پلی اتیلن گلیکول ها و غیره) برای جلوگیری از افزایش ویسکوزیته یا تشکیل ژل در شرایط دمایی پایین استفاده می شوند.

عوارض جانبی و خطرات بنزالکونیوم کلراید

اگرچه از نظر تاریخی کلرید بنزالکونیوم به عنوان یک ماده نگهدارنده در فرآیندهای چشم پزشکی مصرف شده است اما سمیت و خاصیت تحریک کننده آن همراه با تقاضای مصرف کننده ، شرکت های دارویی را بر آن داشته است که تولید داروهای بدون مواد نگهدارنده را افزایش دهند یا مواد نگهدارنده را جایگزین آن کنند که آسیب کمتری دارند.

بسیاری از فرمولاسیون های استنشاقی و اسپری بینی که به صورت انبوه به بازار عرضه شده اند ، حاوی کلرید بنزالکونیوم به عنوان ماده نگهدارنده هستند ، علی رغم شواهد قابل توجهی که نشان می دهد این ماده می تواند بر حرکت مژگانی ، ترشحات موکوسیلیاری ، بافت شناسی مخاط بینی ، عملکرد نوتروفیل های انسانی و پاسخ لکوسیت ها به التهاب موضعی تأثیر منفی بگذارد.

اگرچه برخی از مطالعات هیچ ارتباطی بین استفاده از کلرید بنزالکونیوم در غلظت های زیر ۱/۰٪ در اسپری های بینی و رینیت ناشی از دارو پیدا نکرده اند برخی دیگر توصیه کرده اند که این ماده نباید در اسپری های بینی استفاده شود.

کلرید بنزالکونیوم در غلظت های معمول استفاده شده باعث تحریک بافت های گوش میانی می شود و سمیت آن برای گوش داخلی نیز نشان داده شده است. مواجهه شغلی با این ماده با ایجاد آسم ارتباط دارد. اثرات قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت بنزالکونیوم کلرید برای چشم خورنده و برای پوست تحریک کننده می باشد. اثرات طولانی مدت در اثر تماس مکرر ممکن است باعث درماتیت شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا