Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کاربردها و ویژگیهای استئارات پتاسیم

استئارات پتاسیم (Potassium Stearate) به شکل یک پودر سفید و کریستالی است که در آب گرم و الکل محلول است. استئارات پتاسیم از اسید استئاریک – محصول جانبی روغن نباتی طی فرآیند صابون سازی  گرفته می شود.

این ترکیب در درجه اول به عنوان ماده پاک کننده و امولسیون کننده استفاده می شود و در بسیاری از کاربردهای مراقبت شخصی و آرایشی یافت می شود. استئارات پتاسیم همچنین می تواند در برخی از لاستیک ها و به عنوان پایه ای برای نرم کننده های پارچه مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

اسید استئاریک ترکیبی مومی شکل و جامد است که در تولید و ساخت پلاستیک، شمع، پاستیل‌ های روغنی، مکمل‌ های غذایی، مواد آرایشی و نرم کردن لاستیک مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ترکیب با غلظت‌ های پایین در صنایع غذایی نیز استفاده می ‌شود و در بسیاری از چربی‌ ها و روغن‌ های گیاهی و حیوانی وجود دارد.

کاربردهای استئارات پتاسیم

این ترکیب یک امولسیون کننده از خانواده نمک استئارات است که در محصولات آرایشی و زیبایی برای تثبیت فرمول ها و افزایش ضخامت و یا افزودن خواص روانکاری استفاده می شود. این ماده همچنین می تواند به جلوگیری از جدا شدن اجزای مایع روغن و آب کمک کند.

پتاسیم استئارات در شکل اصلی خود یک پودر ریز و سفید است که بوی چربی دارد. این ماده در طیف گسترده ای از محصولات مراقبت از پوست و مراقبت از مو ، از جمله خط چشم ، سایه چشم ، ریمل مژه و ابرو ، رژ لب ، رژگونه ، پودرهای صورت و پایه ها و در عطرها ، دئودورانت ها و فرمول های مراقبت از پوست و مو استفاده می شود.

این ترکیب شیمیایی به عنوان تغلیظ کننده محیط آبی ، امولسیفایر صنایع غذایی ، نگهدارنده آب و روغن در بافت محصول نهایی و عامل پخت در صنعت لاستیک نیز کاربرد دارد.

استئارات پتاسیم همچنین به عنوان روان ساز و یا تثبیت کننده در پلی اولیفین، PVC و تولید لاستیک های آکریلیک مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این می توان از این ترکیب به عنوان امولسیفایر در پلیمریزه کردن بوتادین و ترکیبات قابل پلیمریزه شدن مانند آکریلونیتریل استایرن و آکریلیک آستر و تولید لاستیک سنتتیک نیز استفاده کرد. جالب است بدانید پتاسیم استئارات به عنوان یک کاتالیست در تولید مونو و دی گلیسریدها مورد استفاده قرار می گیرد.

ایمنی و عوارض استئارات پتاسیم

پتاسیم استئارات یک جزء کم خطر برای استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی است ولی داده های زیادی نیز در رابطه با آن وجود ندارد. برای کاربرد در سموم دفع آفات نیز این ترکیب یک ماده بالقوه ایمن است و سرطان زا در نظر گرفته نمی شود. در رابطه سمیت این ترکیب نیز چیزی ذکر نشده و  باعث اختلال در غدد درون ریز یا تولید مثل نمی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا