Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

پلی نفتالین سولفونات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پلی نفتالین سولفونات (PNS) یکی از مشتقات اسید سولفونیک است که حاوی یک واحد عملکردی نفتالین است و از اهمیت تجاری زیادی برخوردار است. پلی نفتالین سولفونات به عنوان فوق روان کننده در بتن استفاده می شود.

این ترکیب شیمیایی یک عامل کاهش دهنده آب با برد بالا است که به آن فوق روان کننده یا PNS یا سولفونات نفتالین سدیم گفته می شود. کاربرد اصلی PNS تولید مواد افزودنی برای بتن آماده است. پودر PNS برای تهیه ملات خشک استفاده می شود.

استفاده از سولفونات پلی نفتالین در تولید بتن روان می تواند نسبت آب به سیمان را کاهش داده و مقاومت بتن را افزایش دهد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی پلی نفتالین سولفونات

این ماده با فرمول مولکولی C20H24CaO10S2   و جرم مولی ۴۷۲,۴۲۲ گرم به شکل پودری و مایع تولید می ‌شود. رنگ نوع پودری آن قهوه‌ ای و محلول آبی آن به رنگ قهوه‌ ای تیره است. این ترکیب شیمیایی از پلیمریزاسیون نمک سدیم نفتالین و سپس سولفونه کردن محصول با فرمالدئید به دست می ‌آید.

سولفونات پلی نفتالین باعث افزایش دوام و کاهش نفوذپدیری بتن شده و در تولید سازه‌های بتنی ریز، سازه‌ های مسطح پوشیده شده، سازه‌ های نازک و سازه هایی با پیکربندی پیچیده کاربرد دارد.

کاربردهای پلی نفتالین سولفونات چیست؟

این ترکیب شیمیایی برای تهیه مخلوط های بتنی با جریان آزاد و قابل پمپ در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به عنوان ماده اولیه  در بسیاری از مواد افزودنی در صنعت ساختمان استفاده می شود.

خلوص بالای آن باعث می شود که مقدار زیادی از آب مورد نیاز را کاهش داده و بتن موجود در مخلوط بتن را تقویت کند. علاوه بر این  می تواند سیالیت و قابلیت پردازش سیمان را بهبود ببخشد.

از سولفونات های نفتالین می توان در کاربردهای مختلفی استفاده کرد زیرا  خاصیت خیس کنندگی و پراکندگی عالی فراهم می کند. از نمونه کاربردهای این ماده شامل محصولاتی است که از نظر تمایل به کف کردن متفاوت هستند – از متوسط ​​به پایین. علاوه بر این  پایداری اسید و باز ، تحمل آب سخت و ثبات در دمای بالا را افزایش می دهد.

چندین سری مختلف از سولفونات های نفتالین متناسب با کاربردهای خاص در دسترس هستند. سولفونات های نفتالین را می توان در پاک کننده های پایه آب مانند شامپوهای فرش ، مواد شوینده ظرفشویی اتوماتیک  و شوینده های صنعتی و همچنین در پلیمریزاسیون امولسیون ، محلول های عکاسی و فرمولاسیون های کشاورزی استفاده کرد.

پلی نفتالین سولفونات چیست و چه کاربردهایی دارد؟
پلی نفتالین سولفونات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

جالب است بدانید:

برخی از گریدهای نفتالین سولفونات را می توان به عنوان ماده پراکنده کننده در بسیاری از موارد مانند تولید مواد شیمیایی نساجی ، فرمولاسیون آفت کش ها ، سیمان ها ، پلیمریزاسیون امولسیون ، رنگدانه ها و مواد رنگی و برنزه شدن چرم استفاده کرد.

این ترکیب می تواند سیالیت مخلوط سیمان و ریزش بتن را تا حد زیادی بهبود ببخشد. در عین حال ، می تواند مصرف آب را تا حد زیادی کاهش دهد و کارایی بتن را افزایش دهد. با این حال ، اگر بیش از حد استفاده شود ، تأثیر تأخیری  کمی بر روی بتن دارد اما رشد مقاومت اولیه بتن سخت شده را به تأخیر نمی اندازد.

فرمالدئید نفتالین سولفونات یکی از ترکیباتی است که می تواند میزان آب مصرفی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و مقاومت بتن را در هر مرحله افزایش دهد. وقتی مقاومت بتن ثابت بماند می توان در مصرف سیمان تا ۱۰٪ یا بیشتر صرفه جویی کرد. علاوه بر این ، باعث نمی شود که فولاد زنگ بزند زیرا دارای مقدار کمی یون کلرید است.

ایمنی و مشکلات کار با پلی نفتالین سولفونات

مانند هر ماده شیمیایی دیگری این ترکیب شیمیایی نباید بلعیده شود و با پوست و چشم تماس داشته باشد. بهتر است هنگام کار کردن با این ماده یا مصالح حاوی آن از دستکش‌های حفاظتی مناسب و عینک استفاده شود. در صورت تماس با چشم یا پوست بلافاصله باید محل را با مقدار زیادی آب شستشو داد و در صورت بلعیده شدن فرد را وادار به استفراغ کرده و به پزشک مراجعه کرد.

قیمت خرید و فروش پلی نفتالین سولفونات

این ترکیب در کیسه های ۲۵ کیلویی و همچنین به شکل مایع خرید و فروش شده و شما می توانید از شرکت های تامین کننده مواد شیمیایی به مقدار نیاز آنرا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا