Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ ‌كش تيوفانات متيل (توپسين ام) چیست؟

تيوفانات متيل (Thiophanate-methyl) که با نام تجاری توپسين ام نیز شناخته می شود یک سم سیستمیک با اثرات حفاظتی – درمانی است.

این قارچ کش با جلوگیری از سنتز بتا توبولین از پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه، پوسیدگی سفید ریشه و شانکر سیتوسپورایی در گیاهان جلوگیری می کند.

تيوفانات متيل از راه ريشه و برگ جذب گیاه شده و از تقسيم سلولی قارچ ها و رشد آنها جلوگيری می کند. این قارچ کش را می توان برای ضد عفونی بذرها، محلول پاشی شاخ و برگ درختان، از بین بردن قارچ های خاکزی و برای تيمار ميوه ها مورد استفاده قرار داد.

این سم به دلیل سازگاری با اکثر گیاهان برای محافظت از درختان ميوه، غلات، نباتات صنعتی، سبزیجات و صيفی ها، حبوبات، گل ها و گياهان زينتی مورد استفاده قرار می گیرد. قارچ ‌كش تيوفانات متيل همچنین برای مقابله با سياهک گندم و پوسيدگی قارچ عسلی درختان ميوه در مناطق سردسيری کاربرد دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قارچ کش در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

قیمت خرید و فروش سم قارچ ‌كش تيوفانات متيل

قارچ ‌كش تيوفانات متيل در بسته های ۱ کیلوگرمی در بازار موجود است و در زمان مصرف باید طبق دستورالعمل روی بسته بندی اقدام به آماده سازی آن جهت محلول پاشی نمود.

کاربرد سم قارچ ‌كش تيوفانات متيل

این سم کاربرد گسترده ای در كنترل بسیاری از قارچ های بیماریزا داشته و برای کنترل بیماری هایی مانند لكه‌ چشمی و بيماری های قارچی در غلات ، لكه سياه سيب و گلابی ، پوسيدگی ميوه سيب ، موميای درختان ميوه هسته‌ دار،  شانكرهای قارچی درختان ميوه و غیره استفاده می شود.

از دیگر مصارف این سم می توان به درمان و کنترل لكه ‌برگی ‌های قارچی در چغندر، كلزا، كرفس ، ريشه‌ گرزی كلم ، بيماری ريشه چمن، بلاست برنج ، پوسيدگی خاكستری انگور اشاره کرد.

علاوه بر این سم تيوفانات متيل در كنترل بيماری های مختلف در بادام، فندق، چای، قهوه، بادام زمينی، سويا، توتون، نيشكر، مركبات و انجير کاربرد دارد و پس از هرس و پیوند زدن برای حفاظت از محل آسیب دیده در درختان مورد استفاده قرار می گیرد.

سم قارچ ‌كش تيوفانات متيل (توپسين ام) چیست؟
سم قارچ ‌كش تيوفانات متيل (توپسين ام) چیست؟

مقدار و زمان استفاده سم قارچ ‌كش تيوفانات متيل

جهت پیشگیری از بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه و پوسیدگی سفید ریشه با این سم  باید ریشه نهال‌ ها را باید قبل از كاشت تا محل طوقه در تركیبی فرو ببرید كه از قبل تهیه شده و  شامل ۳۰۰ گرم بنومیل یا تیوفانات متیل، ۱۰ كیلوگرم خاک رس، ۵ كیلوگرم پهن الک شده و ۱۰۰ لیتر آب است .

برای درمان بیماری در مراحل اولیه به محض مشاهده علائم می توان با این قارچ کش بخش سایه انداز درخت را به نسبت صد گرم به ازای هر درخت محلول ‌پاشی كرد.

در رابطه با بیماری شانکر سیتوسپورایی محلول ‌پاشی به نسبت ۶/۰-۵/۰ در هزار توصیه می شود که باید یک نوبت در پاییز پس از ریزش برگ ‌ها و یک نوبت در اواخر بهار صورت بگیرد.

عوارض سم قارچ ‌كش تيوفانات متيل

برای پیشگیری از مسمومیت و عوارض این سم باید هنگام مصرف آن از تجهیزات حفاظت شخصی مانند ماسک ، دستکش و عینک استفاده کرده و در صورت بروز علائم مسمومیت فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

سمیت این قارچ کش برای پستانداران ۷۵۰۰ میلی‌ گرم بر کیلوگرم ، برای پرندگان < 5000 میلی‌ گرم بر کیلوگرم ، برای ماهی‌ ها  ۸/۷ میلی‌ گرم بر لیتر ، برای دافنی ها ۲/۲۰ میلی‌ گرم بر لیتر و برای زنبور عسل ۱۰۰ میکروگرم بر وزن زنبور است.

نحوه مصرف تیوفانات متیل

سم قارچ کش تیوفانات متیل یک سم سیستمیک با اثرات درمانی و حفاظتی است. این سم از بروز مشکلات قارچی در گیاهان جلوگیری کرده و مانع پوسیدگی میوه ها می شود. برای استفاده از این سم باید بر اساس مشکل گیاهان خود آن را با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید.

این سم به عنوان یک سم سیستمیک پس از استفاده وارد تمام قسمت های گیاه شده و عامل بیماری را بطور کامل نابود می کند. برای کسب نتیجه بهتر باید دستورالعمل مصرف آن را کاملا رعایت کرده و برحسب زمانبندی ذکر شده گیاهان خود را سمپاشی کنید. این سم را می توانید برای محافظت از درختان میوه مورد استفاده قرار دهید. تیوفانات متیل از سفیدک پودری و قارچ های مختلف جلوگیری کرده و در صورت بروز آنها را درمان می کند.

برای استفاده از این قارچ کش نیازمند دستگاه سمپاش هستید. برای استفاده از این سم باید دوز مناسبی از آن را در یک سطل بریزید و با مقدار مناسبی آب را به آن اضافه کنید. حتما هنگام کار با این سم باید از دستکش و ماسک استفاده کنید. بهتر است کار آماده سازی را در محیط باز انجام دهید تا عوارض استنشاقی آن به حداقل برسد.

برای کسب بهترین نتیجه از درمان به محض مشاهده اولین علائم بیماری باید آن را مورد استفاده قرار دهید. مقدار مصرف تیوفانات متیل بر اساس نوع میوه یا گیاه فرق دارد. بر اساس دستورالعمل بسته بندی ابتدا سم را با مقدار مناسبی آب رقیق کرده و با سمپاش مورد استفاده قرار دهید. برای احتیاط بیشتر می توانید از کارشناسان کشاورزی مشورت بگیرید. تیوفانات متیل را می توانید با سموم کشاورزی دیگر نیز مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید. فقط قبلا با یک کارشناس صحبت کنید و تست اختلاط انجام دهید تا گیاهان شما در معرض آسیب قرار نگیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا