Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ کش ايمازاليل چیست و چگونه مصرف می شود؟

ايمازاليل (imazalil)  یک قارچ کش سیستمیک متعلق به گروه ایمیدازول هاست که با جلوگیری از سنتز ارگوسترول از رشد قارچ های پاتوژن جلوگیری می کند. این قارچ کش که در بازار به عنوان فانگافلور نیز شناخته می شود  وارد بافت های گیاه شده در سرتاسر گیاه پخش شده و اثرات حفاظتی خود را اعمال می کند.

بیشترین کاربرد این سم در کنترل لکه قهوه ‌ای نواری در جو است و می توان آنرا پس ‌از ‌برداشت محصول برای کنترل پوسیدگی‌ های قارچی میوه در مرکبات و موز نیز مورد استفاده قرار داد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد.

قیمت خرید و فروش سم قارچ کش ايمازاليل

این سم در بازار به صورت حضوری و اینترنتی قابل خرید و فروش است و شما می توانید به راحتی آنرا تهیه کنید. مانند اکثر سموم کشاورزی زمان استفاده باید آنرا به نسبت های گفته شده رقیق کرد و مورد استفاده قرار داد.

کاربرد سم قارچ کش ايمازاليل

این سم برای كنترل برخی از بیماری‌ های قارچی در غلات، درختان میوه، سبزیجات و گیاهان زینتی  مورد استفاده قرار می گیرد.

قارچ‌ كش ايمازاليل در کنترل سفیدک‌ های پودری، لکه قهوه ‌ای نواری جو، بیماری ‌های ناشی از گونه‌های فوزاریوم، ورتیسیلیوم، سپتوریا و بیماری ‌های پس از برداشت ناشی از گونه‌ های بوتریتیس، پنی ‌سیلیوم، دیپلودیا، آلترناریا، مونیلیا و بسیاری از بیماری های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار موثر است.

از دیگر مصارف این سم ضدعفونی بذرهای غلات با هدف كنترل بیماری ‌های ناشی از قارچ‌ های فوزاریوم، سپتوریا و قارچ ‌های شبه ‌هلمینتوسپوریومی به ویژه قارچ ایجاد کننده لكه قهوه‌ ای نواری جو می باشد.

سم ايمازاليل همچنین برای كنترل پوسیدگی خشک فوزاریومی و لكه نقره ای در سیب زمینی و برای كنترل سفیدک ‌های پودری و لكه سیاه در كدو سبز، خیار، گیاهان زینتی و رز كه به صورت گلخانه ای پرورش داده می ‌شوند، كاربرد دارد.

نحوه و زمان مصرف سم قارچ کش ايمازاليل

برای كنترل لکه قهوه ‌ای نواری جو جهت ضد عفونی کردن بذرهای جو به نسبت يک در هزار مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این سم برای كدوييان، گياهان زينتی و رز كه در محيط باز توليد می ‌شوند،  توصيه نمی ‌شود.

عوارض سم قارچ کش ايمازاليل

میزان سمیت قارچ کش ايمازاليل برای پستانداران ۲۲۷- ۳۴۳ میلی گرم بر کیلوگرم ، برای پرندگان  ۲۰۰۰  میلی‌ گرم بر کیلوگرم ، برای ماهی‌ ها ۵ /۱ میلی‌ گرم بر لیتر ، برای دافنیا ۵/۳ میلی‌ گرم بر لیتر و برای زنبور عسل ۴/۰ میلی ‌گرم بر وزن زنبور است.

از آنجاییکه این سم برای ماهی ‌ها و سایر آبزیان مضر و خطرناک است از سمپاشی با این قارچ کش در مجاورت آبهای جاری خودداری کرده و هرگز ظروف آلوده به سم را در رودخانه ها نشوئید.

علاوه بر این هنگام مصرف سموم شیمیایی حتما از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک و دستکش استفاده کرده و در صورت دیدن علائم مسمومیت فورا به نزدیک ترین مراکز درمانی مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا