Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم حشره کش اتیون چیست و چه کاربردی دارد؟

اتیون (Ethion) یک سم غیرسیستمیک ارگانوفسفره است که در بازار با نام اتیول و نام تجاری ستیون نیز شناخته می شود. این حشره کش با اثرات تماسی- گوارشی یک نابودی قطعی برای بسیاری از حشرات از جمله شپشک ها و کنه ها است.

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم حشره کش اتیون است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم حشره کش اتیون دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم حشره کش اتیون در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم حشره کش اتیون در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم حشره کش اتیون نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم حشره کش اتیون به روزرسانی می‌شود.

اتیون با مهار آنزیم کولین استراز در حشرات مانع تجزیه استیل کولین در فضای بین سیناپسی شده و با فلج حشرات موجبات مرگ آنها را فراهم می آورد. این سم را بطور گسترده بر روی درختان میوه مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن به قبل از جنگ جهانی دوم برمی گردد.

بازار خرید و فروش سم حشره کش اتیون بسیار گسترده است و قیمت این فرآورده بر اساس شرکت سازنده متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این سم در ادامه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

موارد مصرف سم حشره کش اتیون

این آفت کش را می توان برای کنترل شپشک، کنه، شته، تريپس و سپردارهای درختان ميوه در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار داد.

از دیگر کاربردهای این سم بر روی درخت مرکبات و عليه بسياری از لارو پروانه ها، زنجره ها، پسيل ها و ساير آفات مکنده ای است که بر روی محصولات انگور، پسته، ذرت، سورگوم، توت فرنگی، گياهان زينتی، سبزیجات و صيفی جات و غیره دیده می شوند.

همچنین از اتيون همراه با روغن برای از بين بردن تخم حشرات، کنه ها و شپشک ها و فرم های متحرک کنه ها در محلول پاشی زمستانه روی درختان در حال خواب در زمستانی استفاده می شود.

مکانيسم اثر سم حشره کش اتیون

اتيون یک سم حشره کش – کنه کش با اثر تماسی – گوارشی است که با مهار آنزيم كولين استراز آفات را از بین می برد. همانطور که می دانید استيل كولين یک ناقل عصبی است که موجب تحریک اکسون ها می شود. با مهار آنزیم کولین استراز این تحریک بطور مستمر ادامه یافته و حشره را فلج می کند. در این وضعیت حشره قادر به تحرک نیست و در اثر کمبود غذا از بین می رود.

مقدار و زمان مصرف سم حشره کش اتیون

در مرکبات برای مقابله با انواع شپشک ( باشتک ها، سپردار واوی، شپشک آرد آلود، شپشک استراليایی ، شپشک ستاره ای، سپردار الفی، سپردار قهوه ای، شپشک نرم تن، سپردار زرد، سپردار زرد شرقی) ۵/۱ تا ۲ لیتر در هزار همراه با ۰.۵ تا ۱ درصد روغن مورد استفاده قرار می گیرد.

در درختان انگور کرم برای مقابله با خوشه خوار، زنجرک گل سرخ ۱- ۱.۵ لیتر در هزار مورد استفاده قرار می گیرد.

در درختان پسته برای مقابله با شپشک واوی و سپردار سياه ۱.۵ تا ۲ لیتر در هزار همراه با ۰.۵ تا ۱ درصد روغن استفاده می شود.

در درختان ميوه سردسيری برای مقابله با انواع شپشک ( شپشک آسيایی، شپشک سان ژوزه، شپشک واوی، سپردار بنفش، شپشک نرم تن، شپشک سفيد) ۱.۵ در هزار همراه با ۰.۵ تا ۱ درصد روغن استفاده می شود.

سم حشره کش اتیون چیست و چه کاربردی دارد؟
سم حشره کش اتیون چیست و چه کاربردی دارد؟

ملاحظات زيست محيطی سم حشره کش اتیون

ميزان سميت این حشره کش برای گونه های پستانداران ۲۰۸-۴۷ میلی‌ گرم بر کیلوگرم، برای پرندگان۲۰۰۰- ۱۲۸ میلی ‌گرم بر کیلوگرم و برای ماهی ‌ها ۷۲/۰ میلی ‌گرم بر لیتر است.

حشره کش اتیون برای پرندگان تقریبا كم خطر و غيرسمی است اما برای ماهیها و ديگر موجودات آبزی بسیار سمی است به همین دلیل باید از سمپاشی در نواحی رودخانه ها و دریاچه ها خودداری کرد. علاوه بر این از شستشوی ظروف آلوده به سم نیز در آبهای جاری و رودخانه ها ممنوع می باشد.

احتیاط‌ های لازم زمان مصرف سم حشره کش اتیون

این حشره کش در بعضی از ارقام سيب زودرس مانند رقم مكين تاش خاصيت گياه‌ سوزی دارد و نباید در برای سمپاشی این درختان مورد استفاده قرار بگیرد.
استفاده از این سم در تابستان روی مرحله فعال كنه و استفاده از آن در زمستان بر روی برخی از گونه‌ های كنه مؤثر است.

همچنین باید توجه داشته باشید که اتیون با سموم قليایی قابل اختلاط نيست و در صورت مصرف صحیح باعث گیاه سوزی نمی شود.

حتما هنگام سم پاشی از لباس مخصوص، دستکش و ماسک استفاده کنید و برای پیشگیری از مسمومیت در طول سمپاشی از خوردن، آشامیدن و کشیدن سیگار در حین سمپاشی خودداری نمایید.

شرایط نگهداری سم حشره کش اتیون

حشره کش را دور از دسترس کودکان، حیوانات و به دور از تابش مستقیم آفتاب و رطوبت نگهداری کنید. بهترین درجه حرارت برای نگهداری این سم بین ۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید باز شدن بسته بندی زمان و دوام سم را کاهش می دهد.

سم اتیون و روغن ولک

کشاورزان از سم اتیون و روغن ولک به صورت مخلوط برای از بین بردن طیف وسیعی از حشرات مضر استفاده می کنند. اتیون یک سم حشره کش بسیار قوی است که برای از بین بردن آفاتی همچون مگس سفید، شته، کنه، شپشک و تریپس استفاده می شود. سم اتیون و روغن ولک بیشتر در فصول زمستان برای از بین بردن تخم حشرات، کنه ها و شپشک ها بر روی گیاهان اسپری می شود.

کاربرد سم اتیون

سم اتیون یک سم حشره کش بسیار مفید و موثر در کشاورزی است. این سم دارای اثرات تماسی و گوارشی است. کشاورزان از سم ایتون برای از بین بردن حشرات مضری مانند کنه و شپشک استفاده می کنند. سم اتیون در بدن حشرات با مهار آنزیم کولین استراز در عملکرد سیستم عصبی این موجودات اختلال ایجاد می کند و باعث مرگ آنها می شود. سم اتیون بیشتر برای محافظت و از بین بردن آفات درختان میوه استفاده می شود.

زمان مصرف سم اتیون

بهترین زمان مصرف سم اتیون در فصول اسفند و بهار است. استفاده از سم اتیون در این فصول باعث از بین رفتن تخم های شته ها و کنه ها می شود و گیاهان شما را برای یک رشد خوب آماده می کند.

سم اتیون قیمت

سم اتیون یک سم حشره کش بسیار معروف در بازار است که برندهای مختلفی دارد. این سم توسط شرکت های تولید کننده سموم کشاورزی بسیار زیادی در سراسر جهان تولید و به بازار عرضه می شود. قیمت سم اتیون به عوامل بسیار زیادی مانند شرکت تولید کننده و نوسانات بازار ارز بستگی دارد.

سم اتیون اریا

آریا شیمی یکی از شرکت های تولید کننده سموم کشاورزی در کشور ایران است. سم اتیون تولیدی این شرکت طرفداران بسیار زیادی در بازار ایران دارد. شما می توانید سم اتیون اریا را به راحتی خریداری و استفاده کنید.

سم اتیون رجا

سم اتیون رجا یک محصول ایرانی است که کیفیت بسیار خوبی دارد. کشاورزان از سم اتیون رجا برای محافظت از درختان میوه خود استفاده می کنند. سم اتیون تولید شرکت رجا شیمی علاوه بر اثر بخشی بسیار خوب، قیمت مقرون به صرفه ای نیز دارد.

دوره کارنس سم اتیون

سم اتیون یک آفت کش بسیار معروف است که برای کنترل بسیاری از حشرات مورد  استفاده قرار می گیرد این ترکیب با مهار آنزیم کولین استراز حشرات را فلج کرده و در نتیجه گرسنگی حشره از بین خواهد رفت.

دوره کارنس یا بازدارندگی سم اتیون ۱۰ روز است یعنی در این مدت نباید محصولاتی که با این سم سمپاشی شده است را مورد استفاده قرار دهید زیرا ممکن است عوارضی برای سلامتی داشته باشد. بطور کلی دوره کارنس برای محصولات مختلف روی برچسب سم نوشته شده است و شما باید از آن پیروی کنید.

سموم شیمیایی مختلف دوره های کارنس متفاوتی دارند که برای احتیاط و کاهش عوارض مصرف محصولات نباید در این دوره آنها را مورد استفاده قرار دهید. اتیون برای شپشک ها، کرم ها، کنه ها و بسیاری از آفات در مناطق مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است در فصول اسفند و بهار این سم را مورد استفاده قرار دهید تا اثرگذاری بالایی برای کشتن آفات مختلف ارائه دهد.

برای استفاده از این سم برای محصولات مختلف بهتر است با کارشناسان کشاورزی مشاوره نمایید تا از اثرات این سم بر روی آفات مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید. حتما احتیاطات لازم را هنگام استفاده از این سم مورد نظر قرار دهید تا دچار مسمومیت و سایر عوارض نشوید. زیرا ماده شیمیایی بکار رفته در اتیون می تواند باعث مسمومیت در انسان شود.علاوه بر این سم اتیون را از مراکز معتبر خریداری نمایید تا اثرگذاری مطلوبی برای محصولات کشاورزی ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا